Start > Körkortsforum > Fortkörning 30 väg

Fortkörning 30 väg

Lina 2024-08-19 18:51 ! Citera #
Hej jag åkte fast för fortkörning på en 30 väg, detta var såklart väldigt dumt/slarvigt av mig, jag hade helt enkelt missat skylten för 30. Svarade även polisen att jag trodde de det var 50 när han frågade. Han skrev böterna på plats och sa att jag skulle vara mer uppmärksam på skyltar härdan efter. Det är första gången jag åkt fast för något och är i vanliga fal noga med hastigheterna. Den gången var jag dock inte det och åkte fast.

Vägen var en 30 väg
Jag körde i något mellan 40-50. När de lasade mig fick de 41 och han sa att det förmodligen gåt lite fortare. På böterna jag fåt på Kivra står det

HASTIGHETSÖVERTRÄDELSE PÅ VÄG ELLER I TERRÄNG FRÅN 11 TILL OCH MED 15 KM/TIM. VID HASTIGHETSBEGRÄNSNINGAR FRÅN 10 - 50 KM/TIM

Jag antar att jag inte kommer att få körkortet indraget, polisen sa inget om det utan gav tillbaka mitt körkort efter vi skrivit böterna och jag fick åka där i från. Men kommer jag att få en varning? Och hur länge håller den varningen? Och vad innebär det?
Amanda 2024-08-19 19:54 ! Citera #
För att få körkortet indraget på 30-väg krävs det att man ligger vid 21-25km/h över hastighetsgränsen alltså lite över 50km/h. Medans på 50-väg är det en aning svårare att få körkortet indraget då det krävs att man ligger vid 31-40km/h över hastighetsgränsen. Du behöver därför inte vara orolig över att få körkortet indraget men en hastighetsöverträdelse på 30-väg där man körde 11-15km/h över hastighetsgränsen resulterar i att man får betala böter på 2400kr. Den varningen du får kan man säga är den bötern du betalar, då du nu i framtiden kommer tänka tillbaka på detta vilket minskar chansen att något liknande händer igen. Antar att det måste varit läskigt då detta är din första gång men föörhoppningsvis också din sista då du nu vet vart du ska hålla koll lite extra så oroa dig inte över något indraget körkort eller liknande. :)
Gäst 2024-08-19 20:18 ! Citera #
Amanda 2024-08-19
För att få körkortet indraget på 30-väg krävs det att man ligger vid 21-25km/h över hastighetsgränsen alltså lite över 50km/h. Medans på 50-väg är det en aning svårare att få körkortet indraget då det krävs att man ligger vid 31-40km/h över hastighetsgränsen. Du behöver därför inte vara orolig över att få körkortet indraget men en hastighetsöverträdelse på 30-väg där man körde 11-15km/h över hastighetsgränsen resulterar i att man får betala böter på 2400kr. Den varningen du får kan man säga är den bötern du betalar, då du nu i framtiden kommer tänka tillbaka på detta vilket minskar chansen att något liknande händer igen. Antar att det måste varit läskigt då detta är din första gång men föörhoppningsvis också din sista då du nu vet vart du ska hålla koll lite extra så oroa dig inte över något indraget körkort eller liknande. :)
Det är upp till transportstyrelsen att avgöra vad som händer med körkortet. men troligtvis endast böter.
Bli inte tagen igen :)
Lina 2024-08-19 20:26 ! Citera #
Tack Amanda för dit svar. Ja det var lite läskigt och nervöst. Jag ångrar såklart att jag denna gång inte var tillräckligt uppmärksam i trafiken är så lät att koppla av på en väg där det nästan inte kör några bilar alls. Så blev lite förvånad när jag såg polisen som vinkade in mig. Kommer definitivt var mer uppmärksam nu. Kanske bra också när sådant här händer, blev lite som en påminnelse om att ta det lugnt i trafiken. Kunde ju varit värre och blivit en olycka istället.
Björn He 2024-08-19 20:27 ! Citera #
Lina 2024-08-19
Hej jag åkte fast för fortkörning på en 30 väg, detta var såklart väldigt dumt/slarvigt av mig, jag hade helt enkelt missat skylten för 30. Svarade även polisen att jag trodde de det var 50 när han frågade. Han skrev böterna på plats och sa att jag skulle vara mer uppmärksam på skyltar härdan efter. Det är första gången jag åkt fast för något och är i vanliga fal noga med hastigheterna. Den gången var jag dock inte det och åkte fast.

Vägen var en 30 väg
Jag körde i något mellan 40-50. När de lasade mig fick de 41 och han sa att det förmodligen gåt lite fortare. På böterna jag fåt på Kivra står det

HASTIGHETSÖVERTRÄDELSE PÅ VÄG ELLER I TERRÄNG FRÅN 11 TILL OCH MED 15 KM/TIM. VID HASTIGHETSBEGRÄNSNINGAR FRÅN 10 - 50 KM/TIM

Jag antar att jag inte kommer att få körkortet indraget, polisen sa inget om det utan gav tillbaka mitt körkort efter vi skrivit böterna och jag fick åka där i från. Men kommer jag att få en varning? Och hur länge håller den varningen? Och vad innebär det?
Om du inte fick körkortet fråntaget av polisen så är nog inte ditt körkort återkallat. Polisen meddelar normalt alltid en fordonsförare att föraren kommer att anmälas till Transportstyrelsen för brott mot Trafikförordningen, om polisen har för avsikt att rapportera. Det enda du kan tänka på är nog att se till att betala dina böter i tid, så att du inte riskerar att få dem hos Kronofogden för indrivning.

Om du nu noterades köra i 41 km/tim på en 30-väg så var det nog inte tillräckligt allvarligt för att frånta dig ditt körkort. Gränsen för att få indraget körkort går ju vid körning i 50+ på en 30-väg, eller vid mer än 30 km/tim för fort på en väg med högre hastighetsbegränsning än 30.

Det kan självklart vara mänskligt att vara ouppmärksam på vägmärken ibland eller kanske bara av glömska missa vad det stått på den hastighetsskylt man passerat senast, men omständigheter som mänskliga faktorn går tyvärr inte (alltid) att skylla på.
Men å andra sidan är det ganska onödigt av polisen att stoppa fordonsförare som kör i för hög hastighet bara för att konfrontera dem för fortkörningen och utfärda böter för brott mot Trafikförordningen. Polisens befogenheter att göra såna mer eller mindre onödiga ingripanden borde tycker jag begränsas så att polisen helst av allt inte skall ingripa utom om en fortkörning orsakar fara eller risk för fara i trafiken, sen borde polisen helst av allt inte heller ha rätt att stoppa en som kör för fort inom en vägsträcka där en trafiksäkerhetskamera är installerad, för en som kör för fort där kommer ju i vilket fall att fotograferas och få böter utfärdade, och att stoppa en för fort körande fordonsförare i en sån situation bara för att konfrontera den för fortkörningen gör snarare mindre nytta än onytta; det kan ju ändå vara viktigt att - med omsorg och försiktighet - köra i högre hastighet än den högsta tillåtna om man råkar ha akut bråttom av något naturligt skäl.
Lina 2024-08-19 20:37 ! Citera #
Amanda 2024-08-19
För att få körkortet indraget på 30-väg krävs det att man ligger vid 21-25km/h över hastighetsgränsen alltså lite över 50km/h. Medans på 50-väg är det en aning svårare att få körkortet indraget då det krävs att man ligger vid 31-40km/h över hastighetsgränsen. Du behöver därför inte vara orolig över att få körkortet indraget men en hastighetsöverträdelse på 30-väg där man körde 11-15km/h över hastighetsgränsen resulterar i att man får betala böter på 2400kr. Den varningen du får kan man säga är den bötern du betalar, då du nu i framtiden kommer tänka tillbaka på detta vilket minskar chansen att något liknande händer igen. Antar att det måste varit läskigt då detta är din första gång men föörhoppningsvis också din sista då du nu vet vart du ska hålla koll lite extra så oroa dig inte över något indraget körkort eller liknande. :)
Tack för svar Amanda. Ja det var lite läskigt och nervöst. Jag ångrar såklart att jag inte var tillräckligt uppmärksam denna gången, är så lät att koppla av på en väg där det nästan inte kör några bilar. Blev förvånad när jag såg polisen som vinkade in mig. Jag kommer definitivt att vara mer uppmärksam i trafiken nu.
RiveOak 2024-08-19 23:48 ! Citera #
Björn He 2024-08-19
Om du inte fick körkortet fråntaget av polisen så är nog inte ditt körkort återkallat. Polisen meddelar normalt alltid en fordonsförare att föraren kommer att anmälas till Transportstyrelsen för brott mot Trafikförordningen, om polisen har för avsikt att rapportera. Det enda du kan tänka på är nog att se till att betala dina böter i tid, så att du inte riskerar att få dem hos Kronofogden för indrivning.

Om du nu noterades köra i 41 km/tim på en 30-väg så var det nog inte tillräckligt allvarligt för att frånta dig ditt körkort. Gränsen för att få indraget körkort går ju vid körning i 50+ på en 30-väg, eller vid mer än 30 km/tim för fort på en väg med högre hastighetsbegränsning än 30.

Det kan självklart vara mänskligt att vara ouppmärksam på vägmärken ibland eller kanske bara av glömska missa vad det stått på den hastighetsskylt man passerat senast, men omständigheter som mänskliga faktorn går tyvärr inte (alltid) att skylla på.
Men å andra sidan är det ganska onödigt av polisen att stoppa fordonsförare som kör i för hög hastighet bara för att konfrontera dem för fortkörningen och utfärda böter för brott mot Trafikförordningen. Polisens befogenheter att göra såna mer eller mindre onödiga ingripanden borde tycker jag begränsas så att polisen helst av allt inte skall ingripa utom om en fortkörning orsakar fara eller risk för fara i trafiken, sen borde polisen helst av allt inte heller ha rätt att stoppa en som kör för fort inom en vägsträcka där en trafiksäkerhetskamera är installerad, för en som kör för fort där kommer ju i vilket fall att fotograferas och få böter utfärdade, och att stoppa en för fort körande fordonsförare i en sån situation bara för att konfrontera den för fortkörningen gör snarare mindre nytta än onytta; det kan ju ändå vara viktigt att - med omsorg och försiktighet - köra i högre hastighet än den högsta tillåtna om man råkar ha akut bråttom av något naturligt skäl.
Att bötfälla fortkörningar är väldigt mycket ett förebyggande arbete. Det gör att folk i större utsträckning följer hastighetsgränser då de löper större risk att åka dit på det.
Att bötfälla enbart i fall där det utgör en direkt fara är dels svårt att avgöra och dels kan det redan vara för sent om de ska invänta en trafikfarlig situation.
Förstår ärligt talat inte hur du tänker där.

Hur ofta tror du folk kör för fort pga en verkligt akut situation? Det händer inte särskilt ofta och om det är frågan om liv eller död kanske man inte bryr sig så mycket om fortkörningsböter heller.
Björn He 2024-08-20 01:27 ! Citera #
RiveOak 2024-08-19
Att bötfälla fortkörningar är väldigt mycket ett förebyggande arbete. Det gör att folk i större utsträckning följer hastighetsgränser då de löper större risk att åka dit på det.
Att bötfälla enbart i fall där det utgör en direkt fara är dels svårt att avgöra och dels kan det redan vara för sent om de ska invänta en trafikfarlig situation.
Förstår ärligt talat inte hur du tänker där.

Hur ofta tror du folk kör för fort pga en verkligt akut situation? Det händer inte särskilt ofta och om det är frågan om liv eller död kanske man inte bryr sig så mycket om fortkörningsböter heller.
Det är faktiskt vanligt förekommande på motorvägar att bilister, framförallt de som kör om andra fordon, kör i högre hastighet än högsta tillåtna, då oftast i 80-90 km/tim på en 70-sträcka eller cirka 100 km/tim på en 80- eller 90-sträcka, och att köra i omkörningsfilen på motorväg i 10-20 km/tim högre hastighet än högsta tillåtna är i de flesta fall ingen trafikfara. Det är snarare trafikfarligt att köra i körfältet till vänster om man kör långsammare än den högsta tillåtna hastigheten, eftersom det bidrar till trafikfarliga situationer som att bakomvarande fordonsförare som kör fortare tvingas bromsa kraftigt för att undvika påkörning bakifrån eller undvika omkörning på sidan mot vägkanten som inte är tillåten, eller annars i värsta fall göra farligt körfältsbyte för att kunna köra om (på sidan närmast mittbarriären).
På Södertäljevägen mellan Trafikplats Moraberg och Alby, där det är tre påbjudna körfält och en hastighetsbegränsning högst 100 km/tim, är det vanligt förekommande att bilister kör i mittersta körfältet i 80-90 km/tim, även om inga långsammare fordon att köra om finns i det högra körfältet, trots att det i en sån trafiksituation inte är tillåtet att köra i mittersta körfältet, utan det är i en sån trafiksituation påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen, som relativt många bilister dock inte alltid rättar sig efter. Likadant på Nynäsvägens trefältiga sträcka mellan Trångsund och Handen, där kör också relativt många bilister i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet, och jag upplevde att det var ett stort trafikproblem, eftersom jag, om jag kom in på motorvägen från Trångsundspåfarten och då låg i höger körfält, var tvungen att göra ett dubbelt körfältsbyte varje gång jag närmade mig en sölig bilist i mellersta filen, för att kunna köra om på sidan närmast mötande trafik/mittbarriären, och att byta körfält dubbelt kan vara trafiksäkerhetsäventyrande, och det kunde man slippa om man hellre bara kunde ha kört om en som sölar i mittersta filen i högra filen men köra om i högra filen kan man tydligen inte (om man skall följa regler åtminstone).

Alltså, enligt trafikreglerna får man inte köra om ett annat fordon på sidan närmast vägkanten (utom på de körbanor med minst två körfält påbjudna för fordonsförarens färdriktning där hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim men är den högre än 70 så är det inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten), men relativt många fordonsförare gör ofta det ändå i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör i mittersta filen i för låg hastighet, trots att det är påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger. Jag har dock själv aldrig kört i överdrivet låg hastighet i vänstra filen på en motorväg men upplevt ändå att jag blivit omkörd till höger, och det är inte tillåtet. Det spelar ingen roll om jag som kör i vänstra filen anses följa trafikregler eller inte, att jag kör i vänstra filen på ett olovligt sätt är ingen omständighet som kan tillåta någon att köra om mig på sidan mot vägkanten, om en förare kör om mig på sidan mot vägkanten så har ju den föraren själv brutit mot trafikreglerna.

Om man närmar sig en framförvarande som kör i det vänstra körfältet (i ”överdrivet låg hastighet”) utan att ha något annat fordon i högra körfältet att köra om, då skall man tycker jag signalera tydligt åt den föraren att flytta sig till höger, för att ge en bakomvarande utrymme för att köra om, men om föraren ändå inte flyttar sig till höger körfält trots att man signalerar, då borde det tycker jag vara okej att själv köra ut till höger för att köra om på sidan mot vägkanten; i en sån situation gör den man kör om till höger fel, eller i varje fall mest fel, som inte kör på höger sida i påbjudna körriktningen.
Det är å andra sidan lite irriterande, om man själv kör exempelvis exakt 100,0 km/tim på en 100-sträcka, att själv bli omkörd av andra fordonsförare som kör fortare än 100. Alltså, praktiskt sett är det ju omkörningsförbud i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör exakt 100,00 km/tim på 100-väg och 80,00 km/tim på en 80-sträcka etc., med hänsyn till att man själv då måste köra fortare än den föraren för att kunna passera och placera sig själv framför den, och kör man fortare än en som kör exakt 100,00 km/tim på en 100-väg eller 80,0 km/tim på en 80-väg så följer man ju inte gällande regler.
RiverOak 2024-08-20 08:46 ! Citera #
Björn He 2024-08-20
Det är faktiskt vanligt förekommande på motorvägar att bilister, framförallt de som kör om andra fordon, kör i högre hastighet än högsta tillåtna, då oftast i 80-90 km/tim på en 70-sträcka eller cirka 100 km/tim på en 80- eller 90-sträcka, och att köra i omkörningsfilen på motorväg i 10-20 km/tim högre hastighet än högsta tillåtna är i de flesta fall ingen trafikfara. Det är snarare trafikfarligt att köra i körfältet till vänster om man kör långsammare än den högsta tillåtna hastigheten, eftersom det bidrar till trafikfarliga situationer som att bakomvarande fordonsförare som kör fortare tvingas bromsa kraftigt för att undvika påkörning bakifrån eller undvika omkörning på sidan mot vägkanten som inte är tillåten, eller annars i värsta fall göra farligt körfältsbyte för att kunna köra om (på sidan närmast mittbarriären).
På Södertäljevägen mellan Trafikplats Moraberg och Alby, där det är tre påbjudna körfält och en hastighetsbegränsning högst 100 km/tim, är det vanligt förekommande att bilister kör i mittersta körfältet i 80-90 km/tim, även om inga långsammare fordon att köra om finns i det högra körfältet, trots att det i en sån trafiksituation inte är tillåtet att köra i mittersta körfältet, utan det är i en sån trafiksituation påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen, som relativt många bilister dock inte alltid rättar sig efter. Likadant på Nynäsvägens trefältiga sträcka mellan Trångsund och Handen, där kör också relativt många bilister i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet, och jag upplevde att det var ett stort trafikproblem, eftersom jag, om jag kom in på motorvägen från Trångsundspåfarten och då låg i höger körfält, var tvungen att göra ett dubbelt körfältsbyte varje gång jag närmade mig en sölig bilist i mellersta filen, för att kunna köra om på sidan närmast mötande trafik/mittbarriären, och att byta körfält dubbelt kan vara trafiksäkerhetsäventyrande, och det kunde man slippa om man hellre bara kunde ha kört om en som sölar i mittersta filen i högra filen men köra om i högra filen kan man tydligen inte (om man skall följa regler åtminstone).

Alltså, enligt trafikreglerna får man inte köra om ett annat fordon på sidan närmast vägkanten (utom på de körbanor med minst två körfält påbjudna för fordonsförarens färdriktning där hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim men är den högre än 70 så är det inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten), men relativt många fordonsförare gör ofta det ändå i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör i mittersta filen i för låg hastighet, trots att det är påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger. Jag har dock själv aldrig kört i överdrivet låg hastighet i vänstra filen på en motorväg men upplevt ändå att jag blivit omkörd till höger, och det är inte tillåtet. Det spelar ingen roll om jag som kör i vänstra filen anses följa trafikregler eller inte, att jag kör i vänstra filen på ett olovligt sätt är ingen omständighet som kan tillåta någon att köra om mig på sidan mot vägkanten, om en förare kör om mig på sidan mot vägkanten så har ju den föraren själv brutit mot trafikreglerna.

Om man närmar sig en framförvarande som kör i det vänstra körfältet (i ”överdrivet låg hastighet”) utan att ha något annat fordon i högra körfältet att köra om, då skall man tycker jag signalera tydligt åt den föraren att flytta sig till höger, för att ge en bakomvarande utrymme för att köra om, men om föraren ändå inte flyttar sig till höger körfält trots att man signalerar, då borde det tycker jag vara okej att själv köra ut till höger för att köra om på sidan mot vägkanten; i en sån situation gör den man kör om till höger fel, eller i varje fall mest fel, som inte kör på höger sida i påbjudna körriktningen.
Det är å andra sidan lite irriterande, om man själv kör exempelvis exakt 100,0 km/tim på en 100-sträcka, att själv bli omkörd av andra fordonsförare som kör fortare än 100. Alltså, praktiskt sett är det ju omkörningsförbud i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör exakt 100,00 km/tim på 100-väg och 80,00 km/tim på en 80-sträcka etc., med hänsyn till att man själv då måste köra fortare än den föraren för att kunna passera och placera sig själv framför den, och kör man fortare än en som kör exakt 100,00 km/tim på en 100-väg eller 80,0 km/tim på en 80-väg så följer man ju inte gällande regler.
Där tappade du mig helt.
H 2024-08-22 00:01 ! Citera #
RiverOak 2024-08-20
Där tappade du mig helt.
Ja, Björn är duktigt på att skriva uppsatser som totalt avviker från allt som tråden handlar om.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo