Att bötfälla fortkörningar är väldigt mycket ett förebyggande arbete. Det gör att folk i större utsträckning följer hastighetsgränser då de löper större risk att åka dit på det.
Att bötfälla enbart i fall där det utgör en direkt fara är dels svårt att avgöra och dels kan det redan vara för sent om de ska invänta en trafikfarlig situation.
Förstår ärligt talat inte hur du tänker där.
Hur ofta tror du folk kör för fort pga en verkligt akut situation? Det händer inte särskilt ofta och om det är frågan om liv eller död kanske man inte bryr sig så mycket om fortkörningsböter heller.
Det är faktiskt vanligt förekommande på motorvägar att bilister, framförallt de som kör om andra fordon, kör i högre hastighet än högsta tillåtna, då oftast i 80-90 km/tim på en 70-sträcka eller cirka 100 km/tim på en 80- eller 90-sträcka, och att köra i omkörningsfilen på motorväg i 10-20 km/tim högre hastighet än högsta tillåtna är i de flesta fall ingen trafikfara. Det är snarare trafikfarligt att köra i körfältet till vänster om man kör långsammare än den högsta tillåtna hastigheten, eftersom det bidrar till trafikfarliga situationer som att bakomvarande fordonsförare som kör fortare tvingas bromsa kraftigt för att undvika påkörning bakifrån eller undvika omkörning på sidan mot vägkanten som inte är tillåten, eller annars i värsta fall göra farligt körfältsbyte för att kunna köra om (på sidan närmast mittbarriären).
På Södertäljevägen mellan Trafikplats Moraberg och Alby, där det är tre påbjudna körfält och en hastighetsbegränsning högst 100 km/tim, är det vanligt förekommande att bilister kör i mittersta körfältet i 80-90 km/tim, även om inga långsammare fordon att köra om finns i det högra körfältet, trots att det i en sån trafiksituation inte är tillåtet att köra i mittersta körfältet, utan det är i en sån trafiksituation påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen, som relativt många bilister dock inte alltid rättar sig efter. Likadant på Nynäsvägens trefältiga sträcka mellan Trångsund och Handen, där kör också relativt många bilister i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet, och jag upplevde att det var ett stort trafikproblem, eftersom jag, om jag kom in på motorvägen från Trångsundspåfarten och då låg i höger körfält, var tvungen att göra ett dubbelt körfältsbyte varje gång jag närmade mig en sölig bilist i mellersta filen, för att kunna köra om på sidan närmast mötande trafik/mittbarriären, och att byta körfält dubbelt kan vara trafiksäkerhetsäventyrande, och det kunde man slippa om man hellre bara kunde ha kört om en som sölar i mittersta filen i högra filen men köra om i högra filen kan man tydligen inte (om man skall följa regler åtminstone).
Alltså, enligt trafikreglerna får man inte köra om ett annat fordon på sidan närmast vägkanten (utom på de körbanor med minst två körfält påbjudna för fordonsförarens färdriktning där hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim men är den högre än 70 så är det inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten), men relativt många fordonsförare gör ofta det ändå i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör i mittersta filen i för låg hastighet, trots att det är påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger. Jag har dock själv aldrig kört i överdrivet låg hastighet i vänstra filen på en motorväg men upplevt ändå att jag blivit omkörd till höger, och det är inte tillåtet. Det spelar ingen roll om jag som kör i vänstra filen anses följa trafikregler eller inte, att jag kör i vänstra filen på ett olovligt sätt är ingen omständighet som kan tillåta någon att köra om mig på sidan mot vägkanten, om en förare kör om mig på sidan mot vägkanten så har ju den föraren själv brutit mot trafikreglerna.
Om man närmar sig en framförvarande som kör i det vänstra körfältet (i ”överdrivet låg hastighet”) utan att ha något annat fordon i högra körfältet att köra om, då skall man tycker jag signalera tydligt åt den föraren att flytta sig till höger, för att ge en bakomvarande utrymme för att köra om, men om föraren ändå inte flyttar sig till höger körfält trots att man signalerar, då borde det tycker jag vara okej att själv köra ut till höger för att köra om på sidan mot vägkanten; i en sån situation gör den man kör om till höger fel, eller i varje fall mest fel, som inte kör på höger sida i påbjudna körriktningen.
Det är å andra sidan lite irriterande, om man själv kör exempelvis exakt 100,0 km/tim på en 100-sträcka, att själv bli omkörd av andra fordonsförare som kör fortare än 100. Alltså, praktiskt sett är det ju omkörningsförbud i en trafiksituation då en annan fordonsförare kör exakt 100,00 km/tim på 100-väg och 80,00 km/tim på en 80-sträcka etc., med hänsyn till att man själv då måste köra fortare än den föraren för att kunna passera och placera sig själv framför den, och kör man fortare än en som kör exakt 100,00 km/tim på en 100-väg eller 80,0 km/tim på en 80-väg så följer man ju inte gällande regler.