Hej, jag har fått lite olika information kring tvåfiliga rondeller. Får jag köra in i rondellen om jag ser en bil i den inre filen strax innan min avfart? Vissa säger ja om bilen blinkar vänster och andra nej.
Jag skulle nog svara: Nej, du får ICKE köra vidare in i en cirkulationsplats samtidigt som något fordon inne i cirkulationen före dig just närmar sig dig (från vänster), ens om det fordonet närmar sig i körfältet närmast rondellen. Det är ju svårt att veta med säkerhet om fordonet som närmar sig kommer att köra vidare i körfältet närmast rondellen eller om fordonet planerar att plötsligt byta körfält till höger för att lämna cirkulationen vid nästa utfart. Du som färdas in i cirkulationen har väjningsplikt mot varje fordon redan inne i cirkulationen, även om ett fordon inne före dig närmar sig dig i körfältet till vänster (sett i motsols gående färdriktning); om det fordonet skulle byta körfält från vänster till höger direkt före din infart så får du inte köra vidare in, med risk för att köra på det eller annars själv bli påkörd av det.
En fordonsförare som kör i det vänstra körfältet runt rondellen måste dock å andra sidan själv iaktta särskild varsamhet vid byte till högra körfältet, genom att hålla uppsikt bakom och bredvid sig och förvissa sig om att det är möjligt att byta körfält utan risk för fara för något fordon i det andra körfältet; ser man att någon annan fordonsförare kör in i cirkulationen i högra körfältet samtidigt som man själv närmar sig i vänstra körfältet så måste man anpassa sin hastighet så att man kan undvika fara vid körfältsbytet, och alltså ligger det ett ansvar att undvika fara både på den som kör in i cirkulationen och på den som är inne i cirkulationen före men kör i det inre körfältet och inte i det yttre, men det största ansvaret ligger på den som färdas in i cirkulationen och har väjningsplikt.