Start > Körkortsforum > Svåraste kördelen?

Svåraste kördelen?

Mada 2010-09-12 19:37 ! Citera #
Vad tycker ni är svårast att köra? I stadstrafik,Landsväg,fickparkera osv.

Efter att ha tagit ganska många körlektioner och körupp nästa vecka tycker jag landsväg är den svåraste delen, då man måste tänka på att ”tömma av vägen” bakom sig, anpassa hastigheten i godtid och massa sånt.. tycker det är svårare än intensiv stadstrafik faktiskt. :?
Gäst 2010-09-16 19:51 ! Citera #
Tycker det är svårast med stadstrafik (när man är vid ett ställe där man inte kört innan, kan vara väldigt krångliga gator i städer). På landstrafik så brukar det oftast vara ganska lugnt när jag har kört, så det brukar inte vara något problem.
Gäst 2010-09-18 09:52 ! Citera #
Jag tycker nog det är jobbigast inne i centrala Stockholm. Visst att jag inte har kört mer än 20 timmar i bilen, men det kan bli lite stressigt ibland när man måste byta fil mest hela tiden och hålla koll på vart det är enkelriktat osv.
Men det går bättre och bättre för varje gång jag är ute och kör. Så det är väl bara rutinen som ska in i ryggmärgen! :)
Gäst 2010-09-18 11:18 ! Citera #
Utan tvekan att följa skyltning i tät och svår stadstrafik, det är så lätt att missa en skylt eller att ligga i fel fil.
Gäst 2010-09-22 11:34 ! Citera #
Jag håller med! stadskörningen är det svåraste då man måste koncentrera sig på så mycket samtidigt. Man blir lätt trött i huvudet och detta samtidigt som man måste hålla koll på vad dom andra bilarna gör, inte bara sin egna körning. KAOS är ett väl valt ord :D
Gäst 2010-10-06 17:47 ! Citera #
Intressanta inlägg, själv har jag inte kommit så långt i min körning än. Tycker därför att alla korsningar är djävulska, alla stora vänstersvängar gör mig nervös. Och mycket folk, vilket gör att det kan vara stadskörning jag kommer behöva öva mer för att känna mig bekväm innan körkortet ska tas. Har också hört att en bekant som övningskörde mitt I Stockholm och sedan körde upp i Solna tyckte att uppkörningen var förvånansvärt enkel. Ska därför öva en del i stan sedan, även om det inte känns helt bra för luften där inne. Får helt enkelt passa på innan dubbdäcken ska på. :D
Gäst 2010-10-08 22:48 ! Citera #
Det svåraste är nog en stad jag aldrig har kört i men ändå varit i - Göteborg stadskörning. Spårvagnar överallt, motorvägar, kaos överallt. Verkar inte vara en rolig stad att köra i.
Gäst 2010-10-09 11:19 ! Citera #
Guest
Det svåraste är nog en stad jag aldrig har kört i men ändå varit i - Göteborg stadskörning. Spårvagnar överallt, motorvägar, kaos överallt. Verkar inte vara en rolig stad att köra i.

Kanske framförallt att skyltarna kommer så himla sent...
WilliamB 2010-10-09 14:45 ! Citera #
Har kört en hel del landsväg från och till mitt sommarställe under övningskörningsprocessen. Finner det således enkelt. Allt handlar ju om att skapa rutiner och ”vänja” sig. Har sedan ett tag tillbaka vant mig med landsväg och finner det således mycket enklare än något annat. Har börjat beta av stadskörning och det går bättre och bättre. Man blir ju onekligen bäst där man kör mest; bor du i stan skapar du dig förmodligen en bättre körvana i stan och finner det således enklare och skönare än motorväg eller dylikt.
Gäst 2010-10-11 22:25 ! Citera #
Jag tycker nog att landsväg är svårast..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo