Start > Körkortsforum > Omkörning med flera körfält i …

Omkörning med flera körfält i vardera riktning

FW 2024-07-31 13:31 ! Citera #
På sida 65 i i körkortsteoriboken står det: Dock får du passera med så låg fart att du kan stanna om någon korsar körbanan på övergångsstället, cykelöverfarten eller cykelpassagen.
-när det är tät köbildning i alla körfält
-när körfälten har körfältsvägvisare i olika färdmål
-när övergångsstället är i anslutning till en korsning

Jag skulle gärna se en video på hur fall 2 och 3 ser ut.
Är det någon som har sådana videor.
Gäst 2024-07-31 13:44 ! Citera #
Krypkör om du inte ser ett skit
FW 2024-07-31 15:44 ! Citera #
Jag kan föreställa mig hur det ser ut och varför man kan behöva göra det men det skulle vara bra att se hur det kan se ut i verkligheten när det är flera körfält och med trafik efter övergångsstället.
Björn He 2024-07-31 17:26 ! Citera #
FW 2024-07-31
På sida 65 i i körkortsteoriboken står det: Dock får du passera med så låg fart att du kan stanna om någon korsar körbanan på övergångsstället, cykelöverfarten eller cykelpassagen.
-när det är tät köbildning i alla körfält
-när körfälten har körfältsvägvisare i olika färdmål
-när övergångsstället är i anslutning till en korsning

Jag skulle gärna se en video på hur fall 2 och 3 ser ut.
Är det någon som har sådana videor.
Ska man tolka det här som att det inte är absolut förbud mot omkörning strax före och på obevakat övergångsställe eller obevakad cykelöverfart? Alltså, om jag skulle tvingas sakta ned strax före ett övergångsställe på grund av en framförvarande cyklist som hindrar mig, då borde väl jag ha rätt att köra om cyklisten strax före eller på övergångsstället, under förutsättning att jag kör i relativt låg hastighet och samtidigt försäkrar mig om att jag kan köra om cyklisten UTAN risk för att utgöra fara för gående som korsar eller just vill korsa körbanan; en cyklist man vill köra om försämrar oftast inte siktförhållandena på ett sånt sätt att man inte ser eventuella gående som går över eller just vill gå över körbanan, till skillnad från en vanlig bil som kan skymma sikten så att det är omöjligt att se en gående som just går eller vill gå över körbanan vid ett övergångsställe. Det är relativt stor skillnad mellan att köra om en cyklist och att köra om en annan bilist strax före eller på ett obevakat övergångsställe.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 20:12
9
I dag 19:02
1
I dag 16:38
24
I dag 16:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor