Start > Körkortsforum > Hastigheter på vägar

Hastigheter på vägar

RiverOak 2024-09-05 18:15 ! Citera #
Björn He 2024-09-05
Bara för att man är nervös (oftast på grund av tankar över huruvida man kommer godkännas på körprovet eller inte) så får man inte vara såpass försumlig att man missar eller bara glömmer vad som angivits på ett vägmärke man passerar.
Om man kört i 40-50 km/tim på en 30-väg så hjälper det inte om man argumenterar ”Jag såg inte 30-skylten” eller ”Jag glömde bort att det stod 30 på hastighetsskylten”, det är ingen förmildrande omständighet för att ha kört i för hög hastighet, med hänsyn till att en trafikant är ansvarig för att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafiken meddelade genom vägmärke, vägmarkering och trafiksignal. Det GÅR dessutom att vara uppmärksam på såna om man bara håller ögonen tillräckligt öppna runt omkring vägen man kör på där det kan finnas uppsatta vägmärken, och de flesta vägmärken är till och med uppsatta väl synliga så att man KAN se dem om man bara håller ögonen tillräckligt öppna.
Enda tillfället man kan säga att man inte såg ett vägmärke är väl om vägmärket täckts över av snö (i snöiga väderleksförhållanden) eller annars om det varit icke väl synligt av någon annan onaturlig orsak som exempelvis att ett stannande eller parkerat fordon stått i vägen för vägmärket; enligt de generella parkeringsreglerna får en fordonsförare inte stanna eller parkera någonstans där fordonet skymmer något vägmärke eller trafiksignaler.
Jovisst, i din teoretiska huvudbubbla är det säkert så. Men i verkligheten missar folk skyltar. Ibland står det dem (och andra) dyrt, ibland gör det föga mycket. Den mänskliga faktorn. Sen är det såklart något man bör sträva efter att vara uppmärksam på. Inget snack om det. Men frågan är vad man gör utifall det mot förmodan skulle hända. Hur du hanterar missar är trots allt något som förarprövarna lägger stor vikt vid.
Björn He 2024-09-06 02:54 ! Citera #
RiverOak 2024-09-05
Jovisst, i din teoretiska huvudbubbla är det säkert så. Men i verkligheten missar folk skyltar. Ibland står det dem (och andra) dyrt, ibland gör det föga mycket. Den mänskliga faktorn. Sen är det såklart något man bör sträva efter att vara uppmärksam på. Inget snack om det. Men frågan är vad man gör utifall det mot förmodan skulle hända. Hur du hanterar missar är trots allt något som förarprövarna lägger stor vikt vid.
Trafikskolorna sa när jag var cirka 18 år att om man kör på en gata inom tätbebyggt område och inte vet hastighetsbegränsningen, exempelvis för att man glömt vad det stått på den senast passerade hastighetsskylten, så ska man utgå från att hastighetsbegränsningen är 50 km/tim, och det tycker jag var fel att lära sig.

Om jag mot förmodan skulle glömma att uppmärksamma en hastighetsskylt, som jag så gott som aldrig har glömt, så skulle jag hellre utgå från att hastighetsbegränsningen är 40 och då hålla en jämn fart av 35-39 km/tim, det är SÅ man bör agera om man händelsevis råkar befinna sig på en 30-väg men har glömt att uppmärksamma 30-skylten, för kör man i 50 km/tim på en 30-gata så kan ju det ge indraget körkort medan körning under 10 km/tim för fort däremot normalt inte ger körkortsindragning; polisen brukar vid fartkontroll oftast inte stoppa de som kör högst 5-7 km/tim över hastighetsbegränsningen.

Man kan dock försöka gissa hastighetsbegränsningen om man försöker titta lite runt omkring sig, ser man exempelvis en skola belägen vid sidan av körbanan så kan man lätt gissa att hastighetsbegränsningen måste vara 30 km/tim, eftersom 30 numera är bashastighet på skolvägar och ”små” villagator.
Men även om man vet med säkerhet att en väg inom tätbebyggt område är 50-väg så skall man ändå vara varsam med att köra i 50 km/tim; jag körde aldrig 50 när jag övningskörde med Staffans trafikskola och då körde inom tätort, eftersom inte jag vågade ligga i högre fart än cirka 35-40 km/tim, skulle jag föraöka gasa upp i högre fart än 40 så kändes det som om man inte riktigt fick tillräcklig kontroll över bilen. Nu har de flesta vägar inom tätbebyggt område, som var 50-vägar då jag fick körkort, fått 50-gränsen sänkt till 40, som om 40 km/tim blivit ny standardhastighet för vägar inom tätbebyggelse.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov