Jag måste snabbt plugga en massa körteori, men jag har försökt söka efter de bästa materialen att lära sig med. Jag hittar inga top 10 listor eller nå nya eller stora posts på rekommendationer. Är böcker bättre? Isåfall vilka böcker? Och bör dem vara nya eller kan jag ta min storebrorsas gamla från 2015? Är appen Körkortsboken verkligen värt det med tanke på det höga priset? Är apparna bäst, och isåfall vilka? Finns det online eller videokällor som är bättre?
Just nu har jag provat apparna Trafiko och Körkortsboken. Trafiko saknar information för vissa koncept så jag får ingen ordentlig förklaring. Körkortsboken är mycket bättre med mer text men är väldigt dyr och går inte att läsa gratis på biblioteket, vilket går att göra med Trafiko. Dock så har körkortsboken många brister för att ha så högt pris. Där har det också saknats information där de misslyckas och typ glömmer bort att lära mig om ett nytt koncept i trafikreglerna så jag tappar bort mig i texten. Det finns läsning, övnings och svardelar i varje kapitel. Men många gånger så kommer övningsfrågor och svarfrågor där jag inte hade kunnat veta svaret, utan kunskaperna för att svara på dessa frågor finns i senare kapitel. Det är som om dom aldrig testade appen på elever utan förkunskaper.
Jag har dessutom provat ”teoriboken” av Körkortonline.se som man kan ladda ner gratis. Den verkar helt okej, men det känns ändå som att man lär sig inte lika bra när alla budskap är i punktform. Jag tycker alltså att det saknas en del kontext för mig som inte är trafik eller bilintresserad sen tidigare. För mig lär jag mig bäst när jag kan fästa mina kunskaper i ett större sammanhang.
Tack på förhand!