Start > Körkortsforum > Har du gjort Risk2an på Gillin…

Har du gjort Risk2an på Gillinge?

Maria 2010-09-11 18:22 ! Citera #
Hejsan!
Jag ska göra Risk 2an på Gillingebanan och är lite nyfiken på hur det är där. Är det bra kursledare? Vad får man göra? Vad har det för bilar? Är ganska så nervös så är det något speciellt man ska tänka på? :?
Johannaa 2010-10-01 12:13 ! Citera #
Hej Maria.
Du kanske har hunnit gjort risktvåan nu, men ifall du inte har gjort den än kan jag gärna berätta om den :D.
När du kommer till Gillinge får du först gå in och registera dig och sedan sitta ner och vänta tillsammans med alla de andra människorna som är där. Därefter kommer det att komma kursledare (eller vad man ska kalla dem) och dela in er i grupper.
När dom har gjort det så går man först in i ett rum och får diskutera lite frågor tillsammans med de andra i gruppen och även göra alkoblås.
Jag tror det varierar lite från grupp till grupp vad du gör först. Men för mig var det iallafall så här, vi gick in i ett stort hus/garage där vi kollade på olika saker, bland annat fick vi känna hur mycket ett huvudväger, hur det känns att krocka i 30km/h, sitta i en bil upp och ned och sedan ta sig ut.
Därefter gick vi ut till bilarna och körde upp till en bana, man sitter två och två i varje bil. Först fick man köra på asfallt i olika hastigheter och bromsa för att se hur lång bromssträckan blev, sen fick vi köra på det hala och göra ungefär samma sak, dra i handbromsen så att blien snurrar lite.

Det är verkligen ingenting att oroa sig för, när du sitter i bilen förklarar dom exakt hur du ska göra och det är väldigt roligt och lärorikt att gå risk2an. Kurslärarna är hur snälla som helst, jag hade en man som lärare och han var jätte rolig.
Det ända du ska tänka på är att när du ska bromsa tryck allt vad du har, deras pedaler i bilarna är lite knepiga tycker jag. Och jag trodde att jag hade tyckt ner hela bromsen men insåg sen att jag inte hade gjort det, så ta i när du bromsar .
Det är svårt att bli underkänd på risk2an, så åk dit ha så roligt som möjligt och lär dig massor av intressanta saker. Ett tips om dom erbjuder dig att få testa att gå ur bilen när den är upp och ner, gör det ! Jag tyckte det kändes skönt att få ha testat på det, så man vet hur man ska göra ifall något sådant händer.


Lycka till ! / Johanna
Gäst 2010-11-05 16:41 ! Citera #
Hejsan.
jag har också gjort min risk2an i gillinge och jag tyckte att det var ganska roligt jag med, jag hade en riktigt skön ”lärare” som heter jocke. aa som sagt jag märkte att det skilljer sig från grupp till grupp ang hur man gör den. som någon annan berättade här på forumet så gick dom först in i det så kallade för ”krock verkstad” skulle jag nog kalla det. där man fick se något klipp med några bilar som hade krockat för att dom bland annat har haft abs och inte haft abs bromsar. När jag var där så gick vi in i klassen direkt efter uppropet och han ställde 2-3 korta enkla frågor o så fick vi någon blanket som vi skulle fylla i när vi var på självaste halkbanan. där vi skulle anteckna hur långt vi gled fast att vi bromsade så hårt vi kunde. sen gick vi in i självaste ” krock verkstaden ” och som sagt så fick vi också sitta i en ” bil ” där vi skulle ”krocka” i 30 km/h och sen skulle bilen också välta och dom förklarade det enklaste sättet att ta sig ur en bil som är upp och ner. Ps. fick en liten present när vi var klara förutom diplomet . Ds
Guest5GHz 2020-11-27 22:27 ! Citera #
8-) :D :| Jag jätte nöjd och vi hade jätte bra lärare och trevlig person,samtidigt jag vill tack honom för att han ge oss toppen förklaring.
Gäst 2020-12-06 13:48 ! Citera #
Risk 2 på Gillinge 2020 är OK. Men rätt tråkigt att sladda med automat/elbilar. Annars var allt topp

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor