Start > Körkortsforum > Växla rätt

Växla rätt

Hummers 2024-07-18 14:00 ! Citera #
1.Om jag kör på vägen i 50km/timmen på 4:ans växel och ska växla ner till 2:ans växel innan en cirkulationsplats, ska man göra på detta vis: Motorbromsa, bromsa, tryck ner kopplingen,
bromsa tills du kommer ner till 10-30 km/h, ta långsamt upp kopplingen; först efter man kommit ner till hastigheten som man ska ha/gäller när man har i 2:ans växel, alltså 10-30km/h. Slutligen gasa.

Om jag förstått min trakfiklärare rätt är det så man ska göra. Ska fråga han igen då jag har två olika lärare som inte sagt exakt samma sak.

Hur gör ni?

2. Låt säga, om man kommit ner från 50km/h och nu ligger i ca 35 km/h och då börjar ta upp kopplingen (på 2:ans växel, som man redan då satt i), för då skadar man bilen då växeln är för låg? Är det så?
Men är det fel att lägga i och ha i 2:ans växel (om man slutat gasa och inte gasar mer, såklart) fast man kör i 35-40 km/h så länge man inte tar upp kopplingen förrän man kommit ner till 10-30 km/h.
Hummers 2024-07-18 14:28 ! Citera #
Jag la till ”sätt i 2:ans växel.

”ska man göra på detta vis: Motorbromsa, bromsa, tryck ner kopplingen sätt i 2:ans växel”
Hummers 2024-07-18 15:58 ! Citera #
Det finns andra trådar som handlar om det jag frågar om men jag tycker mig inte hitta några som tydligt förklarar det jag frågar efter. Om ni hittar någon tråd jag missat som ni tycker besvarar min fråga får ni posta den.

/TACK!
Körtkort sen 2004 2024-07-18 23:08 ! Citera #
För mig är att växla en manuell bil som att spela piano eller gitarr. Det bara rinner på av sig självt.
Jag kör alltid rev-matchat och ifall jag har rätt skor på mig så kör jag även heel-toe rev matchade nedväxlingar, allt detta sedan 2004 då jag lärde mig genom att titta på andra som växlade på youtube.

Sög själv men här är ett exempel som jag dock inte tittat på än: www.youtube.com/watch?v=sR-4dpuZcIk

Som sagt det finns flera sätt att växla en manuell bil men det viktigaste är att man vet varför man gör på olika sätt.

Det finns rätt och fel sätt att köra en bil.

Fel sätt innebär oftast att det blir ryckigare eller att man sliter på växellåda/koppling/etc mer än nödvändigt.
RiverOak 2024-07-19 00:18 ! Citera #
Richard på Conquer Driving som föregående inlägg länkade till har de absolut bästa och mest pedagogiska videos när det gäller manövrering som jag stött på.

Men jag tycker man gör klokt i att hålla sig från mer avancerade metoder tills efter man tagit kortet. Det finns inget att vinna på att försöka imponera på förarprövaren på det viset.

Detta skulle nog vara en bättre video att titta på för din del. youtu.be/tHPFCf71KGE?si=PRwEvu96OzSoE8ie

Men jag tycker du verkar ha grepp om det redan. Det jag skulle vilja lägga till till din beskrivning är väl att hålla foten på bromsen under tiden som du växlar och släppa bromsen efter att du släppt kopplingen. Det ger en jämnare nedväxling.
Hummers 2024-07-19 12:18 ! Citera #
RiverOak

Menar du då att det eller inte sliter på bilens system om man redan satt i 2:ans växel i 35 km/h men inte tagit upp kopplingen efter man satt i växeln? Eller ska jag först trycka ner kopplingen och sätta i 2:ans växel när jag kommit under 30 km/h?
Björn He 2024-07-20 20:48 ! Citera #
När man närmar sig en cirkulationsplats så skall man hellre köra på 3:ans växel, eftersom man oftast köra så sakta som cirka 30 km/tim, och 3:ans växel är oftast den högsta växeln som klarar så låg fart. Skulle man behöva stanna upp för att väja för något fordon inne i cirkulationen före så skall man naturligtvis växla ned till 1:an, om man nu blir helt stillastående. Det bästa är att i så god tid som möjligt sänka hastigheten till 30 km/tim genom att släppa gasen, så att man kan undvika behov att bromsa, för det går åt mer bränsle/energi ju oftare bromsen används; när man väl är nere i cirka 30 så växlar man ned till 3:ans växel, om man inte redan köra på den, eller kanske t.o.m. 2:ans om man skulle behöva sänka farten ytterligare till cirka 20 km/tim.

Allt det här är en vanesak!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor