Start > Körkortsforum > Ta tag i körningen igen

Ta tag i körningen igen

Gäst 2024-07-17 13:28 ! Citera #
Efter en kuggad uppkörning förra hösten och ingen övningskörning sedan januari i år har jag ingen aning hur jag på bästa sätt kan börja igen och bara bli klar.

Gå till en skola först? Eller köra privat någon vecka bara för att få tillbaka känslan?
RiverOak 2024-07-17 13:59 ! Citera #
Om du var så nära att du kände dig kör för uppkörning så tror jag att du skulle göra bäst i att mängdträna ganska mycket privat. Sen gå till en skola för att se vad du behöver fila på.

Det kan ta ett litet tag innan man kommer in i körningen igen och få bort ringrostigheten, och av ekonomiska skäl känns det som slöseri att göra det med en körskola.

Men har du något psykiskt du behåller jobba med som gjort att du inte kört på så länge kanske? Gick luften ur dig efter kuggningen bara? Eller har det skapat stress och ångest inför att köra bil?
Gäst 2024-07-17 19:00 ! Citera #
RiverOak 2024-07-17
Om du var så nära att du kände dig kör för uppkörning så tror jag att du skulle göra bäst i att mängdträna ganska mycket privat. Sen gå till en skola för att se vad du behöver fila på.

Det kan ta ett litet tag innan man kommer in i körningen igen och få bort ringrostigheten, och av ekonomiska skäl känns det som slöseri att göra det med en körskola.

Men har du något psykiskt du behåller jobba med som gjort att du inte kört på så länge kanske? Gick luften ur dig efter kuggningen bara? Eller har det skapat stress och ångest inför att köra bil?
Under det senaste halvåret hade jag varken mycket tid eller pengar för att fortsätta, men motivationen hade också försvunnit.

nyligen har jag velat komma igång igen men har bara varit stressad över att jag glömt det mesta och inte riktigt vågat övningsköra på riktigt.
RiverOak 2024-07-17 23:12 ! Citera #
Gäst 2024-07-17
Under det senaste halvåret hade jag varken mycket tid eller pengar för att fortsätta, men motivationen hade också försvunnit.

nyligen har jag velat komma igång igen men har bara varit stressad över att jag glömt det mesta och inte riktigt vågat övningsköra på riktigt.
Kan relatera till känslan av att man kanske glömt allt. Men tro mig, det kommer tillbaka snabbare än du anar. Jag hade uppehåll på 10 år, men allt satt i ryggmärgen fortfarande när jag började övningsköra igen. Det gick lite knackigt i början bara, men det gick snabbt över. Ibland får jag dock lite panik när jag inte kört på en vecka och tänker att jag glömt allt. Men så är det ju inte.
Jag övade bort ringrostigheten, sen bokade jag en utbildningskontroll hos en körskola för att se hur jag låg till. Fanns inte mycket att anmärka på där. Finslipade lite på pedalarbetet bara. Nu återstår bara att fixa uppkörningen som är problematisk för mig pga allt för kraftig nervositet. Men det ska väl gå vägen snart det med tänker jag. :)

Börja köra på nån plats som känns lugn och trygg bara. Du kommer märka att det går lättare än du trott.
Låt det inte dröja 10 år som för mig :)
RiverOak 2024-07-18 11:39 ! Citera #
Och idag fixade jag det! :D
Gäst 2024-07-18 17:11 ! Citera #
RiverOak 2024-07-18
Och idag fixade jag det! :D
Grattis! 8-)
Gäst 2024-07-18 17:33 ! Citera #
RiverOak 2024-07-18
Och idag fixade jag det! :D
Grattis och tack för alla tips du gav mig igår :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest