Start > Körkortsforum > Körningen är inte en helhetsbe…

Körningen är inte en helhetsbedömning

Nisse 2024-07-17 17:00 ! Citera #
Mindre fel kan vara okej i en helhetsbedömning. Men jag har fått till mig att återkommer felet eller att det blir farligt, så kuggar man.

Fick den du körde upp med bromsa, så bedömde den väl att det blev farligt och då är det just den händelsen som gjorde att du blev underkänd.
Göst 2024-07-18 14:26 ! Citera #
Håller med, det är inte en helhets bedömning, blev kuggad idag för att när jag skulle backa och vända på landsväg så valde jag att backa in i fickan som är till för det istället för att backa in på en infart med dålig sikt och dessutom en skylt med ”förbud mot fordonstrafik”, inspektören sa att jag borde klarat att backa in där utan att backa förbi skylten som va precis där infarten började
RiverOak 2024-07-18 16:50 ! Citera #
Så tog jag då äntligen körkortet!
Jag kan inte påstå att jag körde bättre än de två uppkörningarna innan dess. Skillnaden var att jag fick en förarprövare som behandlade mig som en vuxen människa och såg till helheten i min körning. Jag kom upp lite långsamt i hastighet på landsväg och min uppmärksamhet brast i en korsning med högerregel, men han såg till resten av min körning och förstod att jag kunde köra. Precis som det ska vara.
Just nu är jag nog mer glad att slippa den här cirkusen snarare än att jag fått kortet. Det har varit så otroligt tärande både på psyket och på bankkontot.
Gäst 2024-07-18 17:51 ! Citera #
En helhetsbedömning är svårt att säga ja eller nej på i ditt fall, för allt beror på vad som hände under ditt prov och man får sällan höra hela historien av den som körde, så man måste åka med för att se om det är ja eller nej, eller höra vad inspektören säger.

Man kan inte generalisera en helhetsbedömning.

En helhetsbedömning kan också göras på andra hållet, att det inte är okej.

Men inspektören gör i alla fall en helhetsbedömning, där små misstag SOM INTE HAR BETYDELSE FÖR TRAFIKSÄKERHETEN är okej, men det får inte bli flera små misstag eller något enstaka stort eller farligt
Lojsan 2024-07-29 14:11 ! Citera #
Idag klarade jag äntligen uppkörningen och utan anmärkning! Han sa att allting gick så bra och tog upp med honom vad hon på senaste uppkörningen hade sagt. Att hon hade sagt att min körning i helhet var bra men att jag ändå var underkänd. Han tyckte att det kanske inte riktigt var okej att säga så och han förstod att jag tyckte den uppkörningen kändes orättvis och att jag hade varit arg efteråt. Då det faktiskt är en helhetsbedömning.
Så idag kändes det som att jag äntligen hade tur med vilken provinspektör jag fick och han kändes så avslappnad.
RiverOak 2024-07-29 16:07 ! Citera #
Lojsan 2024-07-29
Idag klarade jag äntligen uppkörningen och utan anmärkning! Han sa att allting gick så bra och tog upp med honom vad hon på senaste uppkörningen hade sagt. Att hon hade sagt att min körning i helhet var bra men att jag ändå var underkänd. Han tyckte att det kanske inte riktigt var okej att säga så och han förstod att jag tyckte den uppkörningen kändes orättvis och att jag hade varit arg efteråt. Då det faktiskt är en helhetsbedömning.
Så idag kändes det som att jag äntligen hade tur med vilken provinspektör jag fick och han kändes så avslappnad.
Vad skönt att höra! Grattis! :D
Det är så knäppt att förarprövningen känns som ett lotteri. Men jag är glad att du drog en vinstlott denna gången. Det finns ju vettiga förarprövare där ute. Men det finns också de som verkligen inte borde jobba där. Synd att vissa av oss har oturen att möta flera av dem under vår körkortsresa.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo