Start > Körkortsforum > Körningen är inte en helhetsbe…

Körningen är inte en helhetsbedömning

Lojsan 2024-07-16 19:46 ! Citera #
Har idag kuggat tredje uppkörningen, första för att provinspektören påstod att jag legat i fel fil i en rondell, andra gången för att han inte tyckte att min backning runt hörn var perfekt och för att jag inte klarade en fick parkeringen. På den sista idag så kuggade hon mig för att när jag skulle backa ut från en parkering så kom jag lite för nära bilen bredvid. Trots att jag själv såg det och uppmärksammade henne på det och sa vilket fel jag gjort och hade bromsat. Så väljer hon att ingripa och bromsa. Sen när vi kommer tillbaka till start så blir jag kuggad enbart på grund av att hon ingrep vid ett tillfälle där jag själv hade bromsat. Innan säger de att körningen är en helhetsbedömning och hon säger även när vi kommer fram att min körning i helhet är väldigt bra. Så läser man om folk som begår misstag som faktiskt är trafikfarliga som blir godkända, det känns inte rättvist. Tycker det är sånt bullshit att de säger att det är en helhetsbedömning när det uppenbarligen inte är det.
Kuggpia 2024-07-16 21:22 ! Citera #
Så sjukt. Hade 4 uppkörningar innan jag klarade det. På körprovet där jag klarade det ingrep han men fick godkänt ändå, han sa att det var mer som en hjälpande hand då han inte förstod att jag såg bilen bredvid (bromsade nästan exakt samtidigt som han) och vi pratade om det och körde vidare och han sa ”släpp det där det var onödigt av mig. Du klarar det nästa gång snälla ge inte upp!!!
RiverOak 2024-07-16 21:38 ! Citera #
Jag delar din upplevelse om att det inte känns som en helhetsbedömning. De säger att det är ok att göra fel nån gång men om samma sak upprepas konsekvent så är det inte ok. Det är inte min upplevelse, jag har kuggat på saker som hänt en gång men som jag upprepat antal gånger gjort rätt under körningen. Och det har inte varit frågan om att jag varit en fara i trafiken.
Senast blev jag också kuggad för att förarprövaren trodde att jag skulle göra en omkörning innan ett backkrön och ”ingrep” genom att säga att det inte är en bra idé att köra om där. Det skulle jag inte, jag tog bara lite fart för backen då jag är van att köra med en slö Golf. Han trodde tydligen att jag accelererade för att göra en omkörning. Plötsligt blev jag dålig på att förutse faror i trafiken i dennes ögon.
Kan de inte hålla sig till sådant som faktiskt hänt och inte deras fantasier? Om jag faktiskt påbörjat en omkörning hade det varit en annan sak.
Samma sak med en tant som bromsade mig rakt under en järnvägsbom och berättade argt för mig att ”här kan det vara livsfarligt att bli stående”. Men bromsa inte bilen då och låt mig köra över som jag hade tänkt!

Jag förstår att de behöver agera om de ser något som kan leda till en fara, men de kan inte heller förutsätta att så är fallet. De behöver ju då fråga hur man tänkte i situationen och inte bara gå på deras värsta föreställning. Speciellt inte om man gör en (i deras mening) övrigt bra körning.

Sen kan jag hålla med om att det inte borde vara en godkänd uppkörning om man inte kan fickparkera. Det hände mig på min första uppkörning för jag fick blackout av nervositet och kunde inte för mitt liv komma på hur jag skulle bära mig åt. Köper fullt ut att han kuggade mig på dålig manövrering. Man ska klara av att manövrera bilen så pass bra att man klarar en fickparkering.
Nu kunde jag ju visserligen fickparkera, men det fick ju inte han se något bevis på.
Lojsan 2024-07-16 22:05 ! Citera #
Skönt att höra att man inte känner sig ensam i att det inte känns rättvist. De som sitter bredvid och bedömer sitter på så otroligt mycket makt. Precis som ni skriver att om misstagen upprepas så kan man underkännas, men om det sker en gång och de tycker att helheten är bra så är det ju helheten som ska räknas och inte misstaget. Ser inte heller någon mening med att de fortsätter körningen om de ändå bestämt sig för att kugga en 5 minuter in i körningen om det inte är en helhetsbedömning.
Han som kuggade mig på fickparkering testade mig enbart på det för att han inte tyckte min backning runt hörn var tillräckligt bra. Jag kan fickparkera med den bilen jag är van att köra privat, men körde upp med bil från Trafikverket. Så en helt främmande bil på en smal gata med bilar parkerade på båda sidorna anser jag ändå inte ger de bästa förutsättningarna. Finns så många andra sätt att kontrollera hur du manövrerar bilen som ändå är lite större sannolikhet att man stöter på när man väl är ute och kör sen. Fickparkering är ändå något som du kan välja att göra eller inte. Finns dessutom de som haft körkort i 10 år och fortfarande inte kan fickparkera.
Känslan när man kuggar på små saker blir ju att ”jaha vad ska de kugga mig på nästa gång då”.
H 2024-07-16 23:05 ! Citera #
Fast vad ni inte vet är att om ni blir kuggad varje uppkörning på grund av ett fel så betyder inte det att det var det enda felet dom uppmärksammade. Därav en helhetsbesömning. Visa vad protokollet säger istället för att säga att det var pga den här saken, det kan hända att det säger mer än vad ni själva upplever/säger.
RiverOak 2024-07-16 23:46 ! Citera #
H 2024-07-16
Fast vad ni inte vet är att om ni blir kuggad varje uppkörning på grund av ett fel så betyder inte det att det var det enda felet dom uppmärksammade. Därav en helhetsbesömning. Visa vad protokollet säger istället för att säga att det var pga den här saken, det kan hända att det säger mer än vad ni själva upplever/säger.
Vad vet du om vad som står i protokollen?
I mitt senaste står tre saker, varav ett faktiskt har hänt. Jag missbedömde avståndet till en avfart på landsväg och gick ner i hastighet för tidigt. Jag anser dock inte att det antyder att jag inte identifierar risker i trafiken som protokollet visar på. Jag hade hela tiden uppsikt bakåt och såg att bilen bakom bromsade in. Hade den inte gjort det hade jag agerar annorlunda.
De andra två sakerna är fantasifoster som inte har hänt. Men vad har man att sätta emot? Hade det funnits en inspelning av körningen så hade jag kunnat visa det svart på vitt.

Jag har har gjort större missar på två av mina uppkörningar. Det står jag helhjärtat för och förstår varför jag inte blev godkänd. Det var inga bra körningar helt enkelt. Nervositeten gick överstyr där. Men de andra gångerna anser jag att det var en felaktig bedömning. Sen får du tro vad du vill om det.

Du har såklart full rätt att ifrågasätta oss, precis som vi har rätt att ifrågasätta förarprövarna. Men tona ner dina mästrarfasoner är du snäll.
Lojsan 2024-07-17 00:32 ! Citera #
H 2024-07-16
Fast vad ni inte vet är att om ni blir kuggad varje uppkörning på grund av ett fel så betyder inte det att det var det enda felet dom uppmärksammade. Därav en helhetsbesömning. Visa vad protokollet säger istället för att säga att det var pga den här saken, det kan hända att det säger mer än vad ni själva upplever/säger.
Om du inte delar vår upplevelse så är det ingen som har tvingat dig att kommentera. Så trött på individer som känner sånt stort behov av att behöva hävda sig i såna här trådar.

Vi har en upplevelse och bara för att du inte delar den så behöver man inte kommentera. Man kan läsa och sen hålla sina åsikter för sig själv om man inte har något trevligt att kommentera.
H 2024-07-17 11:51 ! Citera #
Det var inga ”mästarfasoner” Det var en fråga om vad erat protokoll säger efter en misslyckad uppkörning. 99 procent av alla trådar här om misslyckad uppkörning handlar om att inspektören gjort fel inte om vad man själv gjort förutom möjligen en grej på körningen.

Den här tråden handlade om att dom absolut inte gör en helhetsbesömning och då säger jag att titta och visa protokollet så kanske det visar på att det faktiskt var en helhetsbesömning och inte bara en sak som man man bedömde på.
Lojsan 2024-07-17 13:12 ! Citera #
H 2024-07-17
Det var inga ”mästarfasoner” Det var en fråga om vad erat protokoll säger efter en misslyckad uppkörning. 99 procent av alla trådar här om misslyckad uppkörning handlar om att inspektören gjort fel inte om vad man själv gjort förutom möjligen en grej på körningen.

Den här tråden handlade om att dom absolut inte gör en helhetsbesömning och då säger jag att titta och visa protokollet så kanske det visar på att det faktiskt var en helhetsbesömning och inte bara en sak som man man bedömde på.
Mitt senaste underlag stod det att jag visade brister i rutinmässig manövrering (detta bygger endast på att jag kom för nära en bil när jag skulle backa ut och jag hade full koll och hade själv bromsat och innan jag ens hann lägga i backen så tryckte hon på bromsen fast hon inte hade behövt göra det) och att bristen då blir att det är inte är en anpassning av placeringen efter de omständigheter som råder. Efter denna parkering så fortsatte körningen i minst 20 minuter till där jag definitivt behövde visa på en rutinmässig manövrering då jag körde i en mindre stad med vägbyggen, bilköer, obevakade övergångsställen och oskyddade trafikanter i massor. Men min manövrering där hade hon inga anmärkningar på alls. Hon sa själv att jag blev underkänd endast på grund av att hon ingrep. Hon sa att i helhet så är min körning väldigt bra.
Förstår du då min känsla av att det inte blir en helhetsbedömning?

Hade dessutom en person som inte ens arbetat med detta i ett år så tror definitivt att hennes egna nerver tog över vilket gjorde att hon ingrep. Sen läser man om andra som klarat sig trots att den andra i bilen har ingripit och inte tyckt att det var en sån stor grej. Så denna tredje kuggning förstår jag inte och tycker inte att det varit en helhetsbedömning.
Lojsan 2024-07-17 13:14 ! Citera #
Lojsan 2024-07-17
Mitt senaste underlag stod det att jag visade brister i rutinmässig manövrering (detta bygger endast på att jag kom för nära en bil när jag skulle backa ut och jag hade full koll och hade själv bromsat och innan jag ens hann lägga i backen så tryckte hon på bromsen fast hon inte hade behövt göra det) och att bristen då blir att det är inte är en anpassning av placeringen efter de omständigheter som råder. Efter denna parkering så fortsatte körningen i minst 20 minuter till där jag definitivt behövde visa på en rutinmässig manövrering då jag körde i en mindre stad med vägbyggen, bilköer, obevakade övergångsställen och oskyddade trafikanter i massor. Men min manövrering där hade hon inga anmärkningar på alls. Hon sa själv att jag blev underkänd endast på grund av att hon ingrep. Hon sa att i helhet så är min körning väldigt bra.
Förstår du då min känsla av att det inte blir en helhetsbedömning?

Hade dessutom en person som inte ens arbetat med detta i ett år så tror definitivt att hennes egna nerver tog över vilket gjorde att hon ingrep. Sen läser man om andra som klarat sig trots att den andra i bilen har ingripit och inte tyckt att det var en sån stor grej. Så denna tredje kuggning förstår jag inte och tycker inte att det varit en helhetsbedömning.
Menade inte lägga i backen utan att jag skulle skulle lägga i drive och rätta till så jag kunde backa ut rakt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov