Start > Körkortsforum > Frågor om cykelpassage och cy…

Frågor om cykelpassage och cykelbana

Drivedude 2024-07-10 01:33 ! Citera #
1. Stämmer det att markeringarna för cykel-passager kan se olika ut? I teoriboken på sidan 53 cyklar en tjej i rödjacka över en cykelpassagen men på bilden strax under den ser cykelpassagen annorlunda ut.

2. I Teoriboken står följande: Korsar du en cykelbana har du väjningsplikt mot trafikanterna på cykelbanan. Jag skulle vilja se en video på när jag kan korsa en cykelbana. Någon som kan länka.
Björn He 2024-07-10 14:03 ! Citera #
Man korsar ju en gång- eller cykelbana när man kör över trottoaren på en plats där körbanan är anlagd upphöjd till trottoaren. Vid vissa vägkorsningar är ju en eller två av de korsande körbanorna anlagd(a) upphöjt till den så kallade trottoaren, som är en gångväg, eller i vissa fall en kombinerad gång- och cykelväg; likaså är även de flesta in- och utfarter till och från fastigheter vägar som korsar den längs körbanan anlagda gång- eller cykelbanan, och en förare av ett fordon som korsar en gångbana eller cykelbana har väjningsplikt mot gående eller cyklister (och ev. förare av moped klass 2) precis som om det vore ett övergångsställe eller en cykelöverfart; när man färdas ut från den körbana som korsar gång- eller cykelbanan så har man likaså väjningsplikt (enligt den så kallade utfartsregeln) mot varje fordon som redan färdas på den körbana en själv färdas in på.

Angående så kallad cykelpassage så är det en markerad plats på en körbana där en cykelbana korsar körbanan, men där fordonsförare dock inte har väjningsplikt mot cykeltrafik utan cyklister (och ev. förare av moped klass 2) som korsar eller annars färdas in på körbanan har tvärtom väjningsplikt mot all fordonstrafik på körbanan, precis som om cykelpassagen vore en annan plats än en så kallad cykelöverfart.
Om en markerad cykelpassage skall räknas som en så kallad cykelöverfart så måste det finnas uppsatt vägmärke för cykelöverfart, alltså ett vägmärken liknande övergångsställeskylten men med en cyklist snarare än en gående människa, i många fall finns det uppsatt väjningspliktsskylt uppsatt omedelbart före cykelöverfarten, övergångsstället eller det cykelöverfartskombinerade övergångsstället, och i såna fall räknas det som en så kallad cykelöverfart, och vid en cykelöverfart har fordonsförare väjningsplikt mot en cyklist eller förare av moped klass 2 som korsar eller just vill korsa körbanan.
En fordonsförare har däremot INTE väjningsplikt mot en cyklist eller mopedist på ett övergångsställe, så en cyklist eller mopedist som kör på ett övergångsställe har därför ingen företrädesrätt, även om det inte är förbjudet att cykla eller köra moped klass 2 på ett övergångsställe; enligt Trafikförordningen har en fordonsförare vid ett övergångsställe väjningsplikt mot gående som korsar eller just vill korsa körbanan, men en som cyklar eller kör moped klass 2 är ingen gående.
Gäst 2024-07-10 23:25 ! Citera #
”Man korsar ju en gång- eller cykelbana när man kör över trottoaren på en plats där körbanan är anlagd upphöjd till trottoaren”.

Jag skulle gärna bli hänvisad till hur det kan se ut, varför skulle man korsa trottoaren alls med bil?

”Vid vissa vägkorsningar är ju en eller två av de korsande körbanorna anlagd(a) upphöjt till den så kallade trottoaren, som är en gångväg, eller i vissa fall en kombinerad gång- och cykelväg”.
Hur kan det se ut? Talar du om att man korsar vägen med bilen alltså kör igenom en cykelväg o gångbana?

”Angående så kallad cykelpassage så är det en markerad plats på en körbana där en cykelbana korsar körbanan, men där fordonsförare dock inte har väjningsplikt mot cykeltrafik utan cyklister.”

Vid cykelpassage har inte förare väjningsplikt mot cyklister. Så vad menar du med den meningen. Man ska ändå stanna för att cyklister ofta inte följer den regeln. På ett övergångsställe följer de iallafall inte den regeln alltid.? Tycker du jag har missförstått dig någonstans?
Gäst 2024-07-11 00:27 ! Citera #
Titta sida 52 som gratis går att ladda ner (Körkortsteori 2024). Där står det:

I denna vägkorsning säger kommunen att cykelbanan slutar vid A och börjar igen
vid B. Cykelbanan är med andra ord bruten och korsar inte bilvägen.

De vita markeringarna på vägen. Är det markering för en cykelpassage?
Björn He 2024-07-11 00:41 ! Citera #
Gäst 2024-07-10
”Man korsar ju en gång- eller cykelbana när man kör över trottoaren på en plats där körbanan är anlagd upphöjd till trottoaren”.

Jag skulle gärna bli hänvisad till hur det kan se ut, varför skulle man korsa trottoaren alls med bil?

”Vid vissa vägkorsningar är ju en eller två av de korsande körbanorna anlagd(a) upphöjt till den så kallade trottoaren, som är en gångväg, eller i vissa fall en kombinerad gång- och cykelväg”.
Hur kan det se ut? Talar du om att man korsar vägen med bilen alltså kör igenom en cykelväg o gångbana?

”Angående så kallad cykelpassage så är det en markerad plats på en körbana där en cykelbana korsar körbanan, men där fordonsförare dock inte har väjningsplikt mot cykeltrafik utan cyklister.”

Vid cykelpassage har inte förare väjningsplikt mot cyklister. Så vad menar du med den meningen. Man ska ändå stanna för att cyklister ofta inte följer den regeln. På ett övergångsställe följer de iallafall inte den regeln alltid.? Tycker du jag har missförstått dig någonstans?
Läs lite bättre! Jag skrev faktiskt inte ”cykeltrafik utan cyklister”, utan jag skrev faktiskt ”utan cyklister (och förare av moped klass 2) har väjningsplikt”. Man använder ju ordet ”utan” för att beskriva att något följande talar emot det först sagda, om det först sagda innehåller nekande adverb som ”inte”.

Jag tycker du ska ta och titta lite noggrannare på vissa vägar med en gång- och cykelbana längs sidan av körbanan. Där kan du se vid vägkorsningar att den korsande körbanan är upphöjd till trottoaren, det är ju så jag menar när jag säger ”en plats där körbanan är upphöjd till trottoaren”. Det här är ett exempel på en vägkorsning där den anslutande körbanan är upphöjd till trottoaren och korsar en gång- och cykelbana: https://www.google.se/maps/@59.2740864,18.0226516,3a,75y,340.54h,78.44t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0522MbzvkvgAPVrJ1Te5TA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D0522MbzvkvgAPVrJ1Te5TA%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D340.5371490997338%26pitch%3D11.557966641504493%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu
Gäst/Drivedude 2024-07-13 00:56 ! Citera #
Jag läste vad du skrev igen nu. Cyklister ska alltså väja för tex bilar alltså fordonstrafik som kör på körbanan.

Tack för utförliga svar! Det uppskattas mycket.
Björn He 2024-07-13 02:38 ! Citera #
Gäst/Drivedude 2024-07-13
Jag läste vad du skrev igen nu. Cyklister ska alltså väja för tex bilar alltså fordonstrafik som kör på körbanan.

Tack för utförliga svar! Det uppskattas mycket.
Cyklister och ev. förare av moped klass II har väjningsplikt mot varje fordon när de färdas in på en körbana på en så kallad cykelpassage eller annan plats än en cykelöverfart. Vid en cykelöverfart gäller samma regler som vid övergångsställe, att fordonsförare som närmar sig cykelöverfarten har väjningsplikt mot en cyklist (och ev. förare av moped klass II) som korsar eller vill korsa körbanan, men det måste finnas uppsatt cykelöverfartsskylt (som liknar övergångsställeskylten) om platsen där cykelbanan korsar körbanan skall räknas som en cykelöverfart; i nästan de flesta fall är en cykelöverfart belägen kombinerat med ett övergångsställe.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor