Start > Körkortsforum > Järnvägsövergång - hur ska man…

Järnvägsövergång - hur ska man bete sig?

Mada 2010-09-10 20:30 ! Citera #
Tja! då vare dags för uppkörning om en vecka då och nervösiteten börjar komma även om jag känner mig säker på körningen.. :P

Men ja har en fråga, min körskollärare har påpekat att de är jätteviktigt att vara uppmärksam vid järnvägsövergångar, alltså plankorsningar, att man måste ha tillräckligt låg fart för att titta åt båda hållen och vara övertygad att de inte kommer ett tåg, för att sedan på lågväxel bestämd köra över plankorsningen. Och har hört att de är sikten och trafik förhållanden som bestämmer vilken fart man ska ha.

Så, hur noga är de igentligen att kolla så att de inte kommer något tåg? För jag ska köra upp i örebro, och här finns de tex en järnvägsövergång i tätorten där det ofta är mycket trafik och det är buskar vid sidan av vägen så det är i princip omöjligt att se att inget tåg kommer om man inte håller 20 km/h innan korsningen, och då blir man väl antagligen kuggad för att köra för sakta över järnvägen hur låg växel man än har. Sen finns de en järnvägs korsning på 70 väg också, känns lite osäkert där med.

Så är de mer bara att minska hastigheten lite och slänga en blick åt vardera håll? Jag menar om de väl skulle komma ett tåg utan att bommarna fälls ner så är man ju igentligen körd i vilket fall.. :)
Gäst 2010-09-10 22:17 ! Citera #
Det är ditt ansvar att vara övertygad om att det inte kommer ett tåg, om du så skulle behöva krypköra fram till innan spårområdet. Där jag övningskörde så fanns det en obevakad järnvägsövergång som är rent ut sagt livsfarlig, med direkt usel sikt på grund av buskar och sly. Det var krypkörning framåt och sedan när man väl tagit sitt beslut då kör man bestämt över.
Nikaan 2010-09-11 15:30 ! Citera #
heande
Det är ditt ansvar att vara övertygad om att det inte kommer ett tåg, om du så skulle behöva krypköra fram till innan spårområdet. Där jag övningskörde så fanns det en obevakad järnvägsövergång som är rent ut sagt livsfarlig, med direkt usel sikt på grund av buskar och sly. Det var krypkörning framåt och sedan när man väl tagit sitt beslut då kör man bestämt över.


Bra svar, detta har jag med funderat över nämnligen. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor