Start > Körkortsforum > Något är verkligen fel i Sveri…

Något är verkligen fel i Sverige med körkort.

Johan 2024-07-03 19:20 ! Citera #
Man kan spekulera oändligt vad det handlar om egentligen men när man läst och hört 100tals historier av personer man träffat och läst på internet inser man att något är verkligen fel med Trafikverket och körkortsresan i Sverige. Man kan lägga till det i raden tiotals andra seriösa problem som existerar i Sverige. Tittar man objektivt runt på olika myndigheter och funktioner i Sverige ser man att de mesta är i förfall, korruption eller disfunktionelt. Varför skulle körprov vara annorlunda?

En gemensam nämnare med alla histoerier man hört eller läst är: Spendera mer pengar och tid så blir det körkort tillslut. Självklart. Satistiskt desto fler körprov och teorier detso högre chans att klara. Men varför ska det vara så?
Varför kuggas folk på helt löjliga saker samma dag som folk blir godkända för farliga beslut i trafiken?
Varför kan en skola tycka att man kör 100% ordentligt , låta en ta ett körprov och då bli kuggad för något skolan har lärt ut? Läraren har inget ord om saken och inspektören är gud denna timme av ditt liv. Överklaga går inte enligt LAGEN. Smidigt va?

Staten, skolorna och hela systemet har noll respekt för människor och deras tid och pengar. Spendera tillräckligt med tid och pengar så händer det till slut.
Detta gäller för de som inte kan köra alls men även människor som kört i 30 år olika fordon i flera länder men Sverige ska vara speciellt och man ska ta ett nytt körkort om det är utanför EU/ESS bara för att kugga på helt galna saker. Aha du har kört bil i 30 år? Men idag ”BLINKADE DU EN SEKUND FÖR LÄNGE, Tyvärr! Gå och öva på ditt blinkande, spendera några tusenlappar och semesterdagar till så kan du komma prova din tur igen” (Ålder, 20 eller 30 års erfarenhet i trafiken, i övrigt väldigt bra körning spelar absolut 0 roll för de genialla, superduktiga inspektörerna i landet upp-och-ner: Sverige som vet bäst hur folk ska prestera när de kör fordon. Sverige vet ju bäst egentligen om hur folk ska leva sina liv, hur andra länder ska driva sin politik osv. Sverige vet BÄST.


Det är DYRT!
Det tar TID!
Det skapar ångest och vissa människor behöver faktiskt kortet för att lägga mat på bordet hemma.
Men nej, cirkus Trafikverket ska hålla på och leka gud i en timme utav 25 eller kanske 35 som man spenderat på att komma fram till provet. Inte ens tala om MC provet som är en hel cirkus.

Teoriprovet har fantasifrågor med några bilder tagna med en mobilkamera från 1998 där man ser kanske en pixel av ett fordon i en utfart 200 meter bort. Men visst ska man välja rätt svar: abc eller d kanske? (Såg du pixeln på kommande bil?! Annars blir det svårt att svara rätt)

Lite humor, lite gnäll kanske men faktum är att något är verkligen fel i Sverige med körkort och var inte sur , ledsen eller besviken, jobba en vecka till så du har råd att skänka pengarna till staten och körskolan så kan du prova din tur igen på körkortslotto för att det verkar 50% kunskap och 50% ren tur involverat i om man får köra fordon eller inte i detta land.
Glöm inte bara att det kan ta 30 dagar till nästa teori eller 60 dagar till nästa tillfälle. Denna lotto sker inte två gånger i veckan tyvärr.

Kämpa på! ”Plötlisgt händer det!” - som en annan rutten statlig myndighet brukar säga.

/En som tycker det hela är riktigt, riktigt tröttsamt.
PD 2024-07-03 20:04 ! Citera #
Kan bara hålla med. Min son har kört både privat och på skola men har blivit kuggad 3ggr nu. Sen att man bara ska ha 4 månader på sig efter godkänt teoriprov att hinna fixa uppkörningen är ju bedrövligt då man efter 2 kuggningar blir spärrad och hamnar sist på chansen att få en ny tid innan teoriprovet går ut. Känns som bedrägeri. Andra gången han körde upp var det 2st av 20 som klarade körprovet varav en från trafikskola... Känns väldigt märkligt då den ena som var privat höll på 15 ggr med att få ut bilen från parkeringen och höll på riva grindstolpen på vägen. Allt verkar uppgjort att kugga folk så det kommer in mer pengar.
PD 2024-07-03 20:10 ! Citera #
Håller fullständigt med.
Liam 2024-07-03 21:30 ! Citera #
Helt rätt! Jag behöver kortet för att lägga mat på bordet åt min familj :( :( :( Snälla kugga inte mig nästa gång!
RiverOak 2024-07-04 15:39 ! Citera #
Ganska överdrivet inlägg, men jag håller med i sak. Systemet funkar inte så bra som det borde göra.
Att en individ bedömer en förare på 30min körning utan någon chans att överklaga känns inte bra. Jag vet inte riktigt hur ett realistiskt alternativ skulle se ut dock.
Men att filma proven och göra det möjligt att överklaga och få någon annans bedömning känns som ett vettigt steg.
Sen borde gränsen för kuggning vara mycket tydligare och standardiserat. I England får man exempelvis ha ett visst antal småfel och ett visst antal större fel innan man kuggar. I Sverige kan man kugga på bara ett par mindre fel och det verkar vara väldigt godtyckligt.
Fyramånadersgränsen för teorin känns inte heller rimlig som du säger. Speciellt inte med tanke på hur svårt det kan vara att få tag på uppkörningstider. Jag misstänker att det gör att vissa får för bråttom med att boka uppkörningar innan de är redo för dem vilket bara belastar systemet i onödan.
SummerDriven 2024-07-04 18:40 ! Citera #
I can only agree with this. It is a business and the policy where you cant question the 30 min god examining you while driving is pathetic. The worst part is they dont have enough slots and during summer, you will at max get 2 slots in 4 months period. If you’re a robot only then you can clear the test, else just pay and pay and pay. 25000 - 30000 SEK is what it takes for getting a license, if you’re lucky. And during the last 8 months that I’m trying to get a license, I only see people not following rules on the road, but then they have license to do so.
Dag Vag I går 00:42 ! Citera #
Det enda jag kan hålla med om är att det är svårt att få uppkörningstider, speciellt på sommarhalvåret.

När det gäller hur lätt eller svårt det är att ta körkort så tycker jag att det är alldeles för lätt. Se bara på alla stolpskott som finns ute i trafiken, som kör som galningar.

Är det dyrt? Nej, då ett körkort är något man har hela livet ut.

Jag gjorde all min utbildning på trafikskolan (har ingen att köra privat med) och jag spenderade totalt 19,594 kr, inkl alla myndighetsavgifter.

Är man väl förberedd, dvs, klar med sin utbildning när man bokar teori och uppkörning, så tar man kortet på första försöket.
RiverOak I går 09:26 ! Citera #
Dag Vag I går 00:42
Det enda jag kan hålla med om är att det är svårt att få uppkörningstider, speciellt på sommarhalvåret.

När det gäller hur lätt eller svårt det är att ta körkort så tycker jag att det är alldeles för lätt. Se bara på alla stolpskott som finns ute i trafiken, som kör som galningar.

Är det dyrt? Nej, då ett körkort är något man har hela livet ut.

Jag gjorde all min utbildning på trafikskolan (har ingen att köra privat med) och jag spenderade totalt 19,594 kr, inkl alla myndighetsavgifter.

Är man väl förberedd, dvs, klar med sin utbildning när man bokar teori och uppkörning, så tar man kortet på första försöket.
Att det är så många ägg ute i trafiken visar ju på att den testning som sker inte fungerar särskilt bra. Det visar inte att det är för lätt.
Då skulle inte så många duktiga och ansvarsfulla förare kugga gång på gång medan stolpskotten släpps igenom.
Ett typiskt exempel är de som är extremt nervösa på körprovet. Det är väldigt sällan ett tecken på att de inte kan köra bil, det är snarare ett tecken på att de tar det på väldigt stort allvar. Är du obrydd eller överdrivet självsäker kommer du ha lättare med provet.
För att dra det till extremen så har en psykopat mycket lättare att klara körprovet som det ser ut idag, men det gör den inte mer lämplig i trafiken.
En förarprövare borde utbildas på att upptäcka dessa skillnader och ta in det i sin bedömning, men det är också svårt att göra en sådan bedömning på en halvtimme.
Jag vet som sagt inte riktigt hur ett realistiskt alternativ skulle se ut, men att det inte fungerar som det ser ut idag är för mig väldigt tydligt.

Det handlar mycket om slump och tur att träffa rätt förarprövare, på rätt dag under rätt omständigheter.
Sen är det såklart många som inte är färdiga när de för sina prov, men det är inte dem vi pratar om.

Jag har exempelvis fått klartecken från två körskolor att jag är fullt färdig för uppkörning. Alla som åker med mig säger att de känner sig trygga och att jag kör bra. Jag har kört över 300 timmar. Trots det har jag kuggat fyra gånger nu. Varför? Nervositet är en bidragande faktor. Jag lider av social fobi och det ställer till det i just den situationen. Det är inget som påverkar mig vid normal bilkörning däremot. Tas detta hänsyn till? Nej.
Dessutom är det mycket en fråga om tycke och smak. Jag betedde mig exakt likadant vid en plankorsning på två uppkörningar, den ena jublade över det, den andra kuggade mig. Jag säger inte vem som hade rätt i sin bedömning, men att inte kunna överklaga och få en andra bedömning på situationen känns väldigt märkligt. Nej man får fortsätta snurra på chokladhjulet och hoppas på tur nästa gång.
Björn He I går 23:36 ! Citera #
Något uselt med körkortsprovet är att vissa körelever får körkort automatiskt efter att ha ansetts klara körprovet, även om de i praktiken är så gott som för ofärdiga för att få köra bil, men körkortsinspektörerna kan kanske inte alltid uppmärksamma deras eventuella brister (i exempelvis kunskap om vilka trafikregler som gäller i trafiken och förmåga att kunna tillämpa dem korrekt) eftersom de inte uppvisar brister just under uppkörningen. Sen är det diskriminerande mot körelever att kugga dem när de visar brister, som exempelvis inte följer (exakt alla) trafikregler, medan fordonsförare som redan har körkort inte alltid får indraget körkort när de kör på något sätt som inte följer regler. Tänk om det inte hade varit strikt straffbart att inte (alltid) följa trafikregler, då skulle man väl kunna slippa kuggas på uppkörningen ”bara” för att man inte (alltid) följt regler under just uppkörningen. Nån snubbe föreslog förresten att en kuggad uppkörningselev helst av allt inte ska tvingas göra om uppkörningen för att kunna få körkort, utan man borde istället införa en ny regel som förelägger en kuggad uppkörningselev att, istället för att göra en helt ny uppkörning, komplettera sitt underkända förarprov hos en trafikskola, för att därigenom ”köra upp” de brister som bedömts ha uppvisats under förarprovet; om eleven avklarar de underkända momenten under komplettering hos trafikskola så kan trafikskolan bara anmäla det kuggade körprovet som ”godkänt efter komplettering”.

När en bil skall besiktas så kan bilen kuggas på besiktningen om den upptäcks med tekniska fel eller liknande fordonsbrister, men fordonet behöver INTE återkomma för ny besiktning om det visar sig vara något ringa fel som är relativt enkelt att reparera; sådana fel kallas 1:or vad jag vet, medan sådana fel som anses absolut nödvändiga att reparera för godkänd besiktning däremot kallas 2:or, och det är generellt sett bara om bilen har så kallade 2:or den får ett föreläggande att (normalt senast om en månad) återkomma för ny besiktning, under förutsättning att bristerna har reparerats tills dess, eljest kommer bilen att ha körförbud.
Det borde vara likadant med körkortsprovet; om man som blivande körkortsinnehavare visar ringa brister under förarprovet, som inte anses allvarliga för att göra nytt körprov, då borde man inte bli kuggad och tvingad att göra om körprovet för att kunna få körkort, utan man borde hellre bli ”Underkänd (men) utan föreläggande att återkomma för nytt körprov”.
Eller så borde man kunna få körkort, på villkoret att man som nybliven körkortsinnehavare får 3 eller 4 så kallade straffpoäng för eventuella trafikregelbrott man gjort sig skyldig till under förarprovet - om man nu skulle tillämpa straffpoäng som man gör i främst Storbritannien, Kina, USA och Australien. I dessa nämnda länder, som tillämpar straffpoäng för körkort och körkortsåterkallelse vid 12 straffpoäng, får man bland annat 6 straffpoäng om man inte stannat vid rött ljus, och jag tror underlåtelse att iaktta väjningsplikt ger 3 eller 4 straffpoäng. I Sverige, där man saknar straffpoäng-systemet, har man istället generella regler som att körkortet kan dras in omedelbart om man inte stannar vid rött ljus, om man inte stannar innan man passerar stopplikt eller om man kör i minst 20 km/tim över högsta tillåtna hastigheten på en 30-väg.
Johan I dag 13:00 ! Citera #
Dag Vag I går 00:42

”Är det dyrt? Nej, då ett körkort är något man har hela livet ut.”

Det är dyrt. Speciellt för folk med minimumlön eller dålig ekoonomi.


”Är man väl förberedd, dvs, klar med sin utbildning när man bokar teori och uppkörning, så tar man kortet på första försöket.”

Det är det precis vi diskuterar, att detta stämmer inte alls och det är så det bör vara.
Gå utbildning + ta lektioner + skola godkänner + skola bokar körprov = klara körprovet.


Men det är ju precis tvärtom.!
Man kan vara en väldigt erfaren förare med flera behörigheter I Sverige, ha kört utomlands, vara äldre eller vadsomhelst och kugga på absolut löjligheter.
Sen addera till det att många 18 åringar faktiskt klarar provet på första försöket stödjer ju det jag skriver om att systemet är ruttet. Erfarenhet i Trafiken är de mest värdefula som man kan ha. Att en ung person som har kanske 40 timmar totalt bakom ratten klarar första provet tyder på att under 30 min körde denna fläckfritt eller att inspektören ska fylla sin kvot, såklart finns de också bra unga förare. Det är inte ett stridsflygplan man ska ta provet på. Trafikverket kan gärna hosta upp statistik på provresultat baserat på ¨ålder och också antal prov innan klarat prov.


1. Skolorna behöver mer mandat. En lärare i skolan har spenderat kanske 40 timmar med en elev, inspektör-guden spenderar 25-30 minuter.

2. Man ska inte köra upp 10 gånger tills man klarar, det ska inte vara lotto.

3. Man ska kunna spela in med gopro och överklaga då det finns för många personer som har rapporterat hur ruttet systemet fungerar.

4. Vad är poängen med risk utbildningarna om man sen blir kuggad på riskmomenten ute I trafiken? Varför ska Motorcykel körprovet repetera risk utbildningen när man blir godkänd på riskutbildningen? Varför ska man köra manöverbanan IGEN om man har klarat den och kuggat i trafik? Är det dagsform man testar? Det kräver ju ganska rejäl kordination för att klara detta cirkus prov där lågfarten aldrig används på liknande sätt i verkligheten. Drifa med koppling och gas gör man varje MC körning, att köra 3-5kmh som en orm gör man typ ALDRIG. Blir det ändå en orm manöver i verkligheten har man TVÅ FÖTTER man använder. Använder du fötter i provet kuggar du. Det är designat för kuggningar. Frågan är Varför?



Glöm inte att vi diskuterar här körkort. Inte läkarexamen, yrkespilot eller astronaut.

Kugga de som gör livsfarliga eller repeterade fel under provet, de som visar tydlig brist i kunskap och beteende i trafik.
Inte kugga för skitsaker som 95% av alla förare gör minst en gång per vecka.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 09:05
1
2024-07-05 18:34
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest