Start > Körkortsforum > Kuggat i Farsta 4 gånger - kla…

Kuggat i Farsta 4 gånger - klarade Enköping första försök

Bunny 2024-06-29 00:25 ! Citera #
Hej alla! Ska berätta lite hur mina uppkörningar gått till fram tills att jag igår (27/6) klarade den på femte försöket i Enköping.

Skrivit teorin två gånger (ena gick ut) klarade båda på första, för att jag pluggade stenhårt, det krävs i de flesta fallen, tiden känns minimal och du vill helst kunna klicka dig igenom frågorna fort och inte tveka.

Nu till uppkörningen som har varit ett rent helvete för mig. Bokade första i Farsta, trevlig medelålders man, fick köra höger ut från Trafikverket och nästan direkt ut på nynäsvägen. Parkering, backa runt hörn, många gatukorsningar med högerregel som stoppplikt, allt gick bra tills att jag var framme vid Trafikverket, underkänd. Anledning - låg för nära fordon på motorvägen - rimligt .

De nästa 3 kuggningarna i Farsta var dock med all kritik. Ingen helhetsbedömning här inte. Minsta småfel - du är kuggad KÄNNS det som. Fått mycket beröm och ”du kan verkligen köra bil och manövrera men…”. Fick en sista minuten tid i Enköping (blivit rekommenderad där av vänner som kuggat i Stockholm). Fick tiden igår, dagen innan min teori gick ut alltså idag, snacka om PRESS.

Uppkörningen kl 09, åkte från innerstan vid 6 tiden för att hinna cirkulera i staden lite då jag aldrig varit där. Och tips till alla som har uppkörning - kör dit du ska köra upp och åk runt i området. 1. Som ”ny” upplever jag att när jag ej kört under en period känns det alltid lite ovant, nu var jag varm i kläderna 2. Du behöver inte tänka så mycket på vart du ska eller vad som komma skall om du känner till vägarna du kör på.

Tänkte redan när jag och min pappa åkte runt där att ”gud vad lätt, många rondeller men inte mer än så”

Går in på Trafikverket Torsgatan 2A, är riktigt riktigt nervös, nästan lite blackout. Mitt namn ropas upp och får syn på en medelålder man, med glimten i ögat, han gjorde mig från första anblick mindre nervös. Vi går tillsammans ut till bilen (Volvo större modell? Samma som i Farsta). Behövde ej genomföra säkerhetskontroll då den var godkänd från tidigare. Vi kör ut till vänster från parkeringen och kan ber mig följa skyltar mot Sjukhus. Där efter till huvudentrén där det finns en stor parkering. Där ber han mig parkera vid valfri lucka, bestämmer mig för att köra in. Allt går bra och han tackar så mycket och ber mig köra ut där vi kom ifrån. Nu in i ett litet villaområde. Backa runt hörn och TIPS NU ALLA, visste inte detta under tidigare uppkörningar så kanske finns någon av er som heller inte vet om detta, men vinkla ner sidospegeln (du får använda allt reglage under uppkörning), så att du ser kanten där du ska backa, så du fint följer den och ser att du följer den, och viktigt kolla överdrivet runt omkring, höger vänster bak runtom, tennisbana!!!! Allt går bra och han tackar, nu är det ut på landsväg 70 km/h. Direkt nästan kommer en skarp kurva där man ej ser mötande, saknar ner till 40 (hade bara kommit upp i 50), inväntar tills jag ser och gasar sedan upp till 60 tills att jag får mötande, håller mig långt till höger i min fil och passerar. Nu skulle jag följa skyltar mot Motala, kör fel i en rondell men säger högt ”japp jag körde fel, jag kommer vända på lämplig plats” detta fick jag beröm för sedan. Hittade tillbaka och körde vidare. Sedan in på en annan landsväg där vi kör en högersväng och in på en grusplan där jag vänder bara, när jag ska köra ut så kommer en bil rätt långt bort från vänster MEN med hästsläp säger då högt ”jag hade hunnit detta men iom hästsläpet kan jag omöjligt veta om det befinner sig djur där inne, med hänsyn till det och att de slipper bromsa in med djur så avvaktar jag” fick även beröm för det. In i centrum och in på GÅNFARTSOMRÅDE, körde i 5 km/h och fyfan vad det kändes som att det aldrig tog slut, nervös, tyst stämning och långsam körning kan vara något av det värsta jag upplevt haha. Vi kör tillbaka till Trafikverket och parkerar. Hade ingen aning här om jag var godkänt, hade gjort lite små missar och glömde blinka några gånger, slarvat med placering och kört fel, han frågar ”har du bil i närheten? ” ”ja det har jag” ”då tycker jag att du kan köra hem med den direkt” jag började grina, hade sådant dåligt självförtroende efter alla kuggningar och tänkte att allt var hopplöst men icke!!!! GE INTE UPP VÄNNER DET ÄR VÄRT DET. Kan verkligen rekommendera Enköping, lugn stad, inte mycket trafik, öva landsväg och rondeller så har du det.
RiverOak 2024-06-29 14:34 ! Citera #
Grattis! :) det måste kännas otroligt skönt för dig!
Jag har kuggat tre gånger nu, den första är jag helt med på men de andra två tycker jag var orimliga. Så lite i samma sits som du fast jag har inte behövt ta om teorin än. Hoppas på lika bra flyt på min nästa uppkörning.
Fint att höra din framgångshistoria! :)
Bunny 2024-07-01 08:42 ! Citera #
Tack snälla! Och jag tror på dig min vän - vart någonstans har du kört upp? Jag rekommenderar dig att åka till en mindre stad om du inte redan gjort det. Hur som helst, som jag läst förr (men inte trodde på för att min självförtroende var i botten) kör upp kör upp kör upp tills du har lappen, tillslut kommer du få en inspektör som ser att du kan köra bil, inte en inspektör som vaknade upp på fel sida och kuggar dig för ett skit misstag! Du har detta, lycka till nu håller tummarna för dig :D
Björn He 2024-07-02 15:32 ! Citera #
Är det ofta körelever blir kuggade i Farsta? Lillasyster blev kuggade på båda sina uppkörningen i Farsta för två år sen, på första försöket höll hon ut till vänstra vägkanten när hon svängde vänster, trots att hon bara skulle ha hållit ut till mitten av körbanan, hon uppfattade av misstag att hon körde på en enkelriktad väg, men att hålla ut till vänstra vägkanten vid vänstersväng är väl ett rätt lindrigt misstag. Vissa bilister håller faktiskt ut till vänstra vägkanten på vissa små villagator som Blackensvägen i Långbro, det beror väl på om det finns hinder som exempelvis parkerade bilar längs högra vägkanten, men en fordonsförare förväntas kanske hålla sig så nära högra vägkanten som möjligt sålänge det finns utrymme att köra längs vägkanten till höger (i färdriktningen).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov