Start > Körkortsforum > Stressad bilist

Stressad bilist

Gäst 2010-09-08 16:04 ! Citera #
Det är viktigt att planera sin körning och att vara ute i god tid. Ett bra sätt att komma i tid är dels att veta på ett ungefär hur lång tid det tar att ta sig dit och sedan lägga till 10-15 min så att man har lite tidsmarginal. Det kan finnas oväntade hinder på vägen till destinationen som t.ex en olycka som spärrar av vägen och då hinner ta en annan väg och ändå komma i tid.

En stressad bilist tar onödiga risker och kan prioritera tidsvinst före säkerhet. Det är viktigt att komma ihåg att ingen dör av att man kommer för sent men någon eller flera kan dö om man kör oförsiktigt och riskfyllt. En följd av tidspress kan vara att man ökar hastigheten men att köra snabbare ger faktiskt inte särskilt mycket tidsvinst medan riskerna för en olycka ökar snabbt med varje extra km/h man ökar med.

Jag är själv en riktig tidsoptimist som måste tänka på sådant här extra mycket. Finns det någon mer som känner igen sig? :)
Gäst 2010-09-16 19:41 ! Citera #
Känner också igen det. Inte bara när jag kör bil, utan jag brukar vänta så länge som möjligt när jag ska åka med buss eller tåg också. Ibland måste man springa ner till tåget för att hinna med.
Victor A 2010-10-05 17:28 ! Citera #
Jo min lärare berättade på något sånär att om en bil kör i 90km/h och blir omkörd av en annan bil i 120km/h så är du ikapp honom någon löjligt låg siffra vid destinationen om ni har samma mål

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 18:09
8
I dag 18:08
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor