Start > Körkortsforum > Övningskörning dipp

Övningskörning dipp

Gäst 2024-06-23 18:38 ! Citera #
Behöver pepp och tips!
Började från ”scratch” i sen ålder.(45+)
Hade aldrig kört förr så första 4-5 första lektionerna var ju framgångsrika helt klart.Roligt till o med!
gled runt som ett proffs i villaområdet och mindre samhälle.
Men nu!har Börjat övningsköra privat och just haft lektion 10 på skolan och nu står det still! Kommer liksom inte vidare.
Värdelös på parkering/backa runt hörn, höll på tills jag blev åksjuk och nästan spydde i diket sist!

Känner att jag inte har koll på min omgivning eller regler, blicken stirrig när jag försöker få upp den längre än 5 meter framför bilen.

Idag körde jag ut på fel sida av vägen på huvudled!!!
sen var jag allmänt panikslagen och nervös resten av körningen på landsväg.
Självförtroendet är i botten och vill aldrig mer köra bil!
Har teori lektioner nästa vecka kan det hjälpa tro?
Pepp behövs!
Har en underbar tålmodig lärare på körskolan men svårt att hitta tiden med familj och jobb så kör mycket privat också.

Någon annan som haft en sån här ”dipp” i körningen?
RiverOak 2024-06-23 18:59 ! Citera #
Jag är också 45 men började visserligen inte från scratch, har kört mycket i perioder tidigare och var på väg att ta kortet för 15 år sen men annat elände kom emellan.
Dock upptäckte jag att jag vant mig in med en del dåliga vanor i manövreringen som jag behövde slipa bort, och när jag gjorde det så blev min körning helt plötsligt sämre ett tag, det var nästan som att vara grön på nytt. Så jag har också upplevt en dipp även om den inte var så kraftig som din verkar vara.
Den gick dock över, och nu kör jag bättre än nånsin.

Kan det vara andra saker i ditt liv som påverkar körningen kanske? Eller ditt mående psykiskt eller fysiskt?
RiverOak 2024-06-23 19:16 ! Citera #
Kan rekommendera att ladda ner någon teoriapp och nöta teorin tills den sitter stenhårt samtidigt som du applicerar sen när du är ute och kör. ”Ta körkort” är en som jag använt mycket.

Att kolla på youtube-videos är supernyttigt också tycker jag. Sunnetrafikskola och Elmbys trafikskola tycker jag har riktigt bra (speciellt serien med eleven Ella). Men också Trafiko och Ta Körkort har mycket matnyttigt.
Den brittiska kanalen Conquer Driving har väldigt bra videos gällande manövrering, men trafikvideos kan lätt bli förvirrande att titta på när det gäller brittiska kanaler.

När du åker med andra, öva på att söka av omgivningen och tänka på regler. Det är lätt att man blir lat som passagerare, men du har ju egentligen en guldchans att öva på just det utan att behöva tänka på manövreringen.
Gäst 2024-06-23 21:02 ! Citera #
Apparna håller jag med om och har betat igenom det mesta samt kollat på alla videos som finns, tycker mig ha koll på teorin egentligen. Det är i praktiken det blir knasigt!
Tror heller inte ”dippen” har med körningen att göra utan att det är att komma vidare som är problemet.
Nu börjar det blir mer komplext och svårare moment.Motorväg och stadskörning känns avlägset trots att det är nästa steg…
RiverOak 2024-06-24 14:17 ! Citera #
Gäst 2024-06-23
Apparna håller jag med om och har betat igenom det mesta samt kollat på alla videos som finns, tycker mig ha koll på teorin egentligen. Det är i praktiken det blir knasigt!
Tror heller inte ”dippen” har med körningen att göra utan att det är att komma vidare som är problemet.
Nu börjar det blir mer komplext och svårare moment.Motorväg och stadskörning känns avlägset trots att det är nästa steg…
Motorväg är inte så komplicerat, snarare tvärt om. Men det gäller ju att våga gå upp i fart där.
Stadstrafik däremot kan vara svårt/stressande. Iaf på vissa platser och vid vissa tider. Du gör nog klokt i att inte skynda dig fram allt för mycket med tanke på det du beskrivit.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov