Hej! När jag var ute och körde häromdagen så åkte jag på en landsväg och bakom mig körde en lastbil och bakom den en bärgningsbil (assistanskåren).
Jag kör 80km/h för det är vad hastighetsgränsen var och plötsligt så börjar lastbilen blinka åt mig i bakspegeln med helljus. Men jag kör inte fortare för det för en lastbil har inte förtur i trafiken och jag tänker inte köra olagligt bara för att en lastbil vill det. Och plötsligt gör lastbilen en jättefarlig omkörning så jag blir tvungen att väja undan och köra på väggrenen. Så den kör om mig och kör iväg i en väldans fart.
Men sen så har jag då assistansbilen bakom mig som också börjar blinka åt mig med helljus, och jag blir fundersam över vad jag ska göra. För de har väl inte förtur i trafiken? En polisbil eller ambulans med blåljus eller sirener förstår jag ju direkt att man ska väja för om möjligt. Men en assistansbil har jag aldrig hört att man ska släppa fram? Men jag väljer att köra ut på väggrenen iallafall och saktar in lite så att de kan göra en omkörning för jag blir stressad av att de håller på att blinka åt mig med helljuset.
Problemet är att de kör inte om trots att de kan så då tänker jag att jag missuppfattade situationen och gasar igen och kör ut på vägen och då börjar de tuta åt mig. Och kör upp väldigt nära bakom mig. Så återigen svänger jag mot höger och in på väggrenen och då kör de om.
Vad borde jag gjort i situationen? Jag vet att man egentligen inte ska köra på väggrenen men jag har en liten bil och två väldigt stora bilar som tutar och lyser på mig med helljus gjorde mig stressad.