Start > Körkortsforum > Väjningsplikt i trafiken?

Väjningsplikt i trafiken?

Fundersam 2024-06-23 10:43 ! Citera #
Hej! När jag var ute och körde häromdagen så åkte jag på en landsväg och bakom mig körde en lastbil och bakom den en bärgningsbil (assistanskåren).
Jag kör 80km/h för det är vad hastighetsgränsen var och plötsligt så börjar lastbilen blinka åt mig i bakspegeln med helljus. Men jag kör inte fortare för det för en lastbil har inte förtur i trafiken och jag tänker inte köra olagligt bara för att en lastbil vill det. Och plötsligt gör lastbilen en jättefarlig omkörning så jag blir tvungen att väja undan och köra på väggrenen. Så den kör om mig och kör iväg i en väldans fart.

Men sen så har jag då assistansbilen bakom mig som också börjar blinka åt mig med helljus, och jag blir fundersam över vad jag ska göra. För de har väl inte förtur i trafiken? En polisbil eller ambulans med blåljus eller sirener förstår jag ju direkt att man ska väja för om möjligt. Men en assistansbil har jag aldrig hört att man ska släppa fram? Men jag väljer att köra ut på väggrenen iallafall och saktar in lite så att de kan göra en omkörning för jag blir stressad av att de håller på att blinka åt mig med helljuset.
Problemet är att de kör inte om trots att de kan så då tänker jag att jag missuppfattade situationen och gasar igen och kör ut på vägen och då börjar de tuta åt mig. Och kör upp väldigt nära bakom mig. Så återigen svänger jag mot höger och in på väggrenen och då kör de om.

Vad borde jag gjort i situationen? Jag vet att man egentligen inte ska köra på väggrenen men jag har en liten bil och två väldigt stora bilar som tutar och lyser på mig med helljus gjorde mig stressad. :?
RiverOak 2024-06-23 11:04 ! Citera #
Du får absolut köra på väggrenen för att underlätta en omkörning om det kan ske utan fara.
Tyvärr är det vardag med stressade och aggressiva förare ute på vägarna. Det bästa är att försöka hitta en acceptans och inte låta det stressa upp dig (vet att det kan vara lättare sagt än gjort).
Du är helt säker på att du hade rätt om hastighetsgränsen på vägen?
Björn He 2024-06-23 12:47 ! Citera #
Det är i ett fall som detta lastbilsföraren som inte följer regler, han får inte köra fortare än dej om nu du kör exakt 80,0 km/tim på en 80-landsväg. En tung lastbil får heller inte köra fortare än 80 alls (på annan väg än motorväg och motortrafikled). Lastbilen måste ha varit orimligt stressad men att vara stressad kan inte ge en trafikant rätt att inte följa gällande trafikregler. En tung lastbil är i regel hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, eller 90 km/tim utan tillkopplat släpfordon på motorväg och motortrafikled, av en anledning.

Sen vet jag inte om bärgningsbil räknas som utryckningsfordon men ett sånt fordon kan ge signal med larmanordning vid brådskande färd till en olycka, har jag själv sett på TV-programmet Vägens hjältar, och i en sån situation är man såvitt jag förstår skyldig att lämna fri väg för fordonet.
Gäst 2024-06-23 21:38 ! Citera #
Dem kanske ville uppmärksamma/varna dig om något?hände mig i mötande trafik en gång tills jag förstod att helljuset var på….kanske nåt liknande?dimbakljus eller så?
Björn He 2024-06-24 16:57 ! Citera #
Relativt många bilister är såpass dumma att de ”helljustutar” åt en som kör i vänsterfilen även om en kör exempelvis exakt 110,00 km/tim på en 110-väg eller 90,00 km/tim på en 90-väg, och när de får såpass ”bråttom” att de inte väntar bakom en tills en kör åt sidan åt höger så försöker de köra om på högersidan (närmast vägkanten i högertrafik), och det får man inte göra. Jag har inte hört talas om nån bilist som kör för sakta i vänstra körfältet på en motorväg, utan de flesta kör oftast tvärtom för fort (10-20 km/tim över högsta tillåtna hastigheten) i vänstra filen, kanske för att försöka hinna köra om så fort som möjligt, men sådana omständigheter kan ju inte tillåta någon bakomvarande att köra om på sidan mot vägkanten, för om man gör det så bryter man själv mot gällande trafikregler; i exempelvis Tyskland är det strikt förbjudet att köra om på sidan mot vägkanten.
Skulle någon köra för fort och då köra på mig ”från ryggen” så ligger ansvaret på den som kört på mig, med hänsyn till att han dels kört i för hög hastighet men dels också kört för nära bakom mig. Jag brukar så gott som alltid köra exakt 100,0 km/tim när jag kör i vänstra filen på en 100-sträcka, men även om jag skulle köra för ”sakta” så är man fortfarande skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom mig för att kunna undvika risk för kollision med mig (”från ryggen”) i händelse att jag sänker min hastighet eller stannar; när jag exempelvis närmar mig en 80-skylt på en 100-sträcka så är jag tvungen att strax innan 80-skylten sänka min hastighet från 100,0 till 80,0 km/tim, för att följa trafikregler, och i en sån situation kan en bakomvarande köra på mig i ”ryggen” om den kör för nära bakom mig alternativt kör utan tillräckligt beredskap att bromsa då jag sänker min hastighet.
Björn He 2024-06-26 22:43 ! Citera #
RiverOak 2024-06-23
Du får absolut köra på väggrenen för att underlätta en omkörning om det kan ske utan fara.
Tyvärr är det vardag med stressade och aggressiva förare ute på vägarna. Det bästa är att försöka hitta en acceptans och inte låta det stressa upp dig (vet att det kan vara lättare sagt än gjort).
Du är helt säker på att du hade rätt om hastighetsgränsen på vägen?
Det finns ingen trafikregel som påbjuder en fordonsförare att köra på vägrenen för att underlätta omkörning. Det är vad jag läst bara påbjudet för gående, cyklister och förare av moped eller annat långsamtgående fordon (som inte får köras i en högre hastighet än 45 km/tim eller lägre) att färdas på vägrenen, om en finns, eller annars längs vägkanten till höger i färdriktningen (men gående skall vid färd på en körbana eller cykelbana gå på vänster sida i färdriktningen sålänge det är möjligt med hänsyn till omständigheterna, eller på gångbanan sålänge en gångbana är belägen längs sidan av körbanan; man måste observera att även en så kallad GC-bana utan separata gång- och cykelfält räknas som en cykelbana eller körbana för cykel).
För andra fordon än moped och andra långsamtgående fordon är det generellt förbjudet att färdas på vägrenen om körbanan är åtskild från vägkanten av heldragen kantlinje.

Man skall helst av allt undvika körning på vägren sålänge det är möjligt. Om man kört ut på vägrenen så har man väjningsplikt när man färdas tillbaka in på körbanan, men jag undrar om väjningsplikt gäller även om man exempelvis kör med enbart högra hjulen på vägrenen och vänstra hjulen kvar inom körbanan. Väjningsplikt vid färd in på körbanan från vägrenen bör väl gälla enbart i de fall fordonet befinner sig på vägrenen utan något hjul inom körbanan, sålänge man färdas inom körbanan med något hjul så bör man inte ha väjningsplikt mot andra fordon på körbanan.

För övrigt är det inte tillåtet att köra om på vägrenen, för då kör man om på sidan mot vägkanten, som är generellt förbjudet.
RiverOak 2024-06-27 12:45 ! Citera #
Björn He 2024-06-26
Det finns ingen trafikregel som påbjuder en fordonsförare att köra på vägrenen för att underlätta omkörning. Det är vad jag läst bara påbjudet för gående, cyklister och förare av moped eller annat långsamtgående fordon (som inte får köras i en högre hastighet än 45 km/tim eller lägre) att färdas på vägrenen, om en finns, eller annars längs vägkanten till höger i färdriktningen (men gående skall vid färd på en körbana eller cykelbana gå på vänster sida i färdriktningen sålänge det är möjligt med hänsyn till omständigheterna, eller på gångbanan sålänge en gångbana är belägen längs sidan av körbanan; man måste observera att även en så kallad GC-bana utan separata gång- och cykelfält räknas som en cykelbana eller körbana för cykel).
För andra fordon än moped och andra långsamtgående fordon är det generellt förbjudet att färdas på vägrenen om körbanan är åtskild från vägkanten av heldragen kantlinje.

Man skall helst av allt undvika körning på vägren sålänge det är möjligt. Om man kört ut på vägrenen så har man väjningsplikt när man färdas tillbaka in på körbanan, men jag undrar om väjningsplikt gäller även om man exempelvis kör med enbart högra hjulen på vägrenen och vänstra hjulen kvar inom körbanan. Väjningsplikt vid färd in på körbanan från vägrenen bör väl gälla enbart i de fall fordonet befinner sig på vägrenen utan något hjul inom körbanan, sålänge man färdas inom körbanan med något hjul så bör man inte ha väjningsplikt mot andra fordon på körbanan.

För övrigt är det inte tillåtet att köra om på vägrenen, för då kör man om på sidan mot vägkanten, som är generellt förbjudet.
Det är fortfarande fullt tillåtet att köra på väggrenen för att underlätta en omkörning om det kan göras säkert.
Givetvis får man inte korsa en heldragen linje, men det är väl ganska självklart eller?
Björn He 2024-06-27 13:24 ! Citera #
RiverOak 2024-06-27
Det är fortfarande fullt tillåtet att köra på väggrenen för att underlätta en omkörning om det kan göras säkert.
Givetvis får man inte korsa en heldragen linje, men det är väl ganska självklart eller?
Enda fallen det är tillåtet eller påbjudet att färdas över heldragen kantlinje är
-vid körning av moped och annat långsamtgående fordon (som ej får köras i högre fart än 45 km/tim eller lägre), eftersom ett sånt fordon påbjuds att köras på vägrenen, eller om vägren saknas längs vägkanten på höger sida i färdriktningen

-vid motorhaveri eller liknande olyckshändelse på motorväg eller motortrafikled, då fordonet får bogseras på vägrenen fram till närmaste avfart, men det fordon som bogserar är hastighetsbegränsat till högst 30 km/tim

-vid passerande av ett fast hinder, om nödvändigt att passera heldragen linje.
RiverOak 2024-06-27 13:55 ! Citera #
Björn He 2024-06-27
Enda fallen det är tillåtet eller påbjudet att färdas över heldragen kantlinje är
-vid körning av moped och annat långsamtgående fordon (som ej får köras i högre fart än 45 km/tim eller lägre), eftersom ett sånt fordon påbjuds att köras på vägrenen, eller om vägren saknas längs vägkanten på höger sida i färdriktningen

-vid motorhaveri eller liknande olyckshändelse på motorväg eller motortrafikled, då fordonet får bogseras på vägrenen fram till närmaste avfart, men det fordon som bogserar är hastighetsbegränsat till högst 30 km/tim

-vid passerande av ett fast hinder, om nödvändigt att passera heldragen linje.
Det känns ganska underförstått att det inte handlar om en vägren med heldragen linje. Förstår inte varför du fortsätter älta det?
Nisse 2024-06-27 19:02 ! Citera #
Björn He 2024-06-23
Det är i ett fall som detta lastbilsföraren som inte följer regler, han får inte köra fortare än dej om nu du kör exakt 80,0 km/tim på en 80-landsväg. En tung lastbil får heller inte köra fortare än 80 alls (på annan väg än motorväg och motortrafikled). Lastbilen måste ha varit orimligt stressad men att vara stressad kan inte ge en trafikant rätt att inte följa gällande trafikregler. En tung lastbil är i regel hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim, eller 90 km/tim utan tillkopplat släpfordon på motorväg och motortrafikled, av en anledning.

Sen vet jag inte om bärgningsbil räknas som utryckningsfordon men ett sånt fordon kan ge signal med larmanordning vid brådskande färd till en olycka, har jag själv sett på TV-programmet Vägens hjältar, och i en sån situation är man såvitt jag förstår skyldig att lämna fri väg för fordonet.
En lastbils hastighetsmätare är kallibrerad, så när den visar 80 km/h, så färdas lastbilen i 80 km/h. Det gör inte personbilar, så det kan vara så att hastighetsmätaren i bilen visar väldigt fel, så då tycker lastbilsförararna att du kör onödigt sakta och hindrar dem i trafiken, vilket man inte heller får göra

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor