Start > Körkortsforum > Bilbälte, eget ansvar?

Bilbälte, eget ansvar?

Gäst 2010-09-08 15:44 ! Citera #
Bilbälte räddar många liv men det kan också vara förödande om det används på fel sätt. Det korrekta sättet att bära bilbältet är:
1. Det får inte vara vridet utan måste vara platt mot kroppen
2. Så nära kroppen som möjligt och åtdraget, att ha jacka i bilen är alltså uteslutet
3. Bilbältet ska löpa över axeln snett över bröstet och inte under armen och vid sedan rakt över nedre delen av magen där höften börjar.

Vägverket uppskattar att det är 40% av alla dödsfall i samband med trafikolyckor som dött för att de inte använt bilbälte. Skulle du säga till en kompis som satt tillsammans med dig i baksätet utan att sätta på sig sitt bilbälte? Skulle du om han/hon vägrade låta de sitta kvar utan bältet på? De flesta och även jag själv svarade när vi fick frågan under riskettan att man skulle säga till kompisen men om de vägrade så är det på deras eget ansvar. Sedan fick vi kolla på en film där två ungdomar i baksätet tar två olika beslut, den ene tar på sig bälte medan den andre låter bli. Bilen krockar sedan och personen utan bil bältet dör som väntat men det hemska är att även personen med bälte på dör. Varför? Jo, personen utan bilbälte flyger in i sätet framför med stor kraft och slungas sedan tillbaka så att han smäller huvudet i personen med bilbältet på vilket ger såpass svåra skador att båda dör.

Det räcker med att en inte tar på sig bälte för att flera ska dö, det är alltså DITT ansvar att inte bara att ta på dig ditt bälte utan även se till att alla andra har det. Våga säga ifrån, ta dig tid att förklara, ansvaret vilar på dig.
Maria 2010-09-11 18:50 ! Citera #
Håller med!! Min bilskolelärare brukar säga ”Inga elefanter i baksätet” eftersom man väger lika mycket som en elefant vid en krock, och det vill man knappast få i nacken De få jag känt som dött i bilolyckor har alla suttit utan bälte. Men man får inte glömma hur viktigt det är att man spänner fast lasten ordentligt i bilen också, något man kan göra med t.ex. bilbältet. Min kompis berättade om hennes släkting som dog efter att han tvärbromsat och fått ett paket frusen korv i nacken... Så himla onödigt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo