Start > Körkortsforum > Godkänd uppkörning i Hedemora

Godkänd uppkörning i Hedemora

Jebediah 2024-06-13 23:54 ! Citera #
Hej allihop! Stockholmsprivatist här som idag blev godkänd på körprovet i Hedemora (Dalarna), och då jag själv saknade information i detta forum om hur det är att köra upp i Hedemora tänkte jag kortfattat berätta om hur min uppkörning gick till. Jag körde upp på eftermiddagen med en mycket trevlig och lugn inspektör och fick köra en sprillans ny manuell Volkswagen Golf Diesel med alla tänkbara tekniska funktioner, däribland Lane Assist som jag bad om inspektörens hjälp att stänga av. Det fanns även en Volvo XC40 av nyare årsmodell - kanske deras automatbil?

Körningen gick enligt mig själv sisådär då jag tyckte bilen var ganska svårkörd och ”drog iväg” mycket mer än jag är van vid på låga växlar (trots att jag testat samma bil i bensinversion) vilket försvårade t.ex. vid korsningar (men å andra sidan förenklade vid start i backe :) ), men det gick bättre efter ett tag genom trixande med kopplingen och då jag vant mig vid det dovare motorljudet som förvirrande nog låter som en bensinmotor vid för låga varvtal. Vid uppkörningen körde vi först landsväg 70 norrut, för att sedan svänga in mot Västerby och följa den smala ”byavägen” tillbaka in mot Hedemora. Därefter fick jag köra lite i villaområden samt backa runt hörn, och därefter köra genom centrala Hedemora (bl.a. Åsgatan, Åkargatan) och tillbaka till startpunkten där jag med glädje och viss förvåning fick resultatet ”Godkänt”.

Kort reflektion om att köra upp i Hedemora är att det är ett litet samhälle där det är hyfsat lätt att bekanta sig med huvudlederna, men det finns också ett helt gäng enkelriktade gator som det kanske kan vara skönt att ha lite koll på innan man kör upp. Nämnvärt är också att det kan vara oväntat tät trafik i Hedemora med tanke på samhällets storlek, vilket var särskilt påtagligt kring Gussarvsgatan och rondellerna vid denna i närheten av väg 70 - så om det är äkta glesbygdstrafik man är på jakt efter är kanske inte Hedemora är det bästa valet.

Avslutningsvis vill jag tipsa er som planerar att köra upp som privatist att inte vänta allt för länge med någon enstaka körlektion (vilket jag starkt rekommenderar att ni tar förutsatt att er handledare inte arbetar som körlärare), jag sköt upp mina lite för länge vilket innebar onödig stress med att öva bort ovanor och felinlärningar kort innan uppkörning. Har ni möjlighet vill jag också rekommendera att testa köra en dieselbil liknande trafikverkets bilar innan uppkörningen, då skillnaden mellan diesel- och bensinmotor för samma bilmodell var större än vad jag hade räknat med.

Hoppas detta kan vara till lite hjälp för er som funderar på att köra upp i Hedemora! Kör lugnt så ses vi i trafiken! :D
Amanda 2024-06-24 21:53 ! Citera #
Hej!
Tack snälla för informationen. Precis som du har jag saknat information om uppkörning i Hedemora. Jag ska själv köra upp där om två veckor.

Vad fick du göra för säkerhetskontroll?
Jebediah 2024-06-26 21:21 ! Citera #
Amanda 2024-06-24
Hej!
Tack snälla för informationen. Precis som du har jag saknat information om uppkörning i Hedemora. Jag ska själv köra upp där om två veckor.

Vad fick du göra för säkerhetskontroll?
Hej! Jag fick testa vindrutetorkarna. :)
s 2024-08-03 21:56 ! Citera #
Hej! Grattis och tack för hjälpsam info om uppkörning i Hedemora. Är också från Stockholm med uppkörning där om några dagar. Har ni några specifika tips för uppkörning just där?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo