Trötthet i trafiken likställs med att köra berusad, det är en ganska hård lag men jag måste säga att jag instämmer eftersom de båda tillstånden utgör en liknande fara i trafiken. Det svåra är dock att avgöra när man är så pass trött att man utgör en risk. Var ska man dra gränsen? Det är mycket lättare att hantera frågan om alkohol, man kan helt enkelt bestämma sig för att inte dricka alls när man planerar att använda sig av bilen, då är man 100% säker på att man inte har alkohol i blodomloppet.
Men trötthet då? Här finns det inga riktlinjer som ”du måste sova minst 5 timmar för att få köra” eller liknande. Ansvaret vilar på en själv och då är det lätt att man överskattar sin förmåga. Har ni några idéer för tumregler man kan använda sig av för att avgöra om man är för trött för att köra? Skriv gärna svar!
Min idé är att sätta väckninglarm på mobilen på en halvtimme frammåt och sedan lägga sig och blunda, somnar man behövde man en powernap (vilket man nu fått) och då kan man köra på när man vaknar, somnar man inte så är man tillräckligt pigg för att köra på direkten.