Start > Körkortsforum > Trötthet=Rattfylleri

Trötthet=Rattfylleri

Gäst 2010-09-08 15:07 ! Citera #
Trötthet i trafiken likställs med att köra berusad, det är en ganska hård lag men jag måste säga att jag instämmer eftersom de båda tillstånden utgör en liknande fara i trafiken. Det svåra är dock att avgöra när man är så pass trött att man utgör en risk. Var ska man dra gränsen? Det är mycket lättare att hantera frågan om alkohol, man kan helt enkelt bestämma sig för att inte dricka alls när man planerar att använda sig av bilen, då är man 100% säker på att man inte har alkohol i blodomloppet.

Men trötthet då? Här finns det inga riktlinjer som ”du måste sova minst 5 timmar för att få köra” eller liknande. Ansvaret vilar på en själv och då är det lätt att man överskattar sin förmåga. Har ni några idéer för tumregler man kan använda sig av för att avgöra om man är för trött för att köra? Skriv gärna svar!

Min idé är att sätta väckninglarm på mobilen på en halvtimme frammåt och sedan lägga sig och blunda, somnar man behövde man en powernap (vilket man nu fått) och då kan man köra på när man vaknar, somnar man inte så är man tillräckligt pigg för att köra på direkten.
ziwei 2010-09-10 16:16 ! Citera #
Samtidigt är det kanske många som inte anser sig ha tid med att ta en powernap på en halvtimme. Mitt bästa tips är att sova ordentligt kvällen innan man ska köra. Precis som du säger att bästa sättet att veta att man inte kör rattfull är att överhuvudtaget inte dricka alkohol så är bästa sättet att veta att man inte är för trött för att köra att sova ordentligt!
EmmaNT 2010-09-17 18:53 ! Citera #
Little tillägg:
Man bör även undvika att köra bil även när man är för stressad eller deprimerad eftersom man tänker mycket på något annat än att fokusera på körning. Det är också farligt.
RIKTAD 2010-09-24 14:27 ! Citera #
Mitt tips är att om du gäspar och känner dig trött ska du nog ta en powernap innan du sätter dig i bilen och börjar köra. Du kan lätt bli distraherad av småsaker att du glömmer allt annat.
jessica 2010-09-26 20:59 ! Citera #
Har man inte tid med en powernap kan man ju alltid ta en iskall dusch - JAG LOVAR att man blir pigg av det
Victor A 2010-10-04 10:51 ! Citera #
jessica
har man inte tid med en powernap kan man ju alltid ta en iskall dusch - JAG LOVAR att man blir pigg av det

för stunden ja :)
Felicia H 2010-10-04 17:33 ! Citera #
Jag måste hålla med reglerna att det är livsfarligt att köra när man är trött :P :lol:
Jag vet att det bästa är att antingen låta en utvilad kamrat köra under bilresan när du är för trött , eller att du måste stanna för en powernap, omkring 20 min.
När jag tänker själv hur jag blir när jag är trött, vet jag att jag aldrig ska ta den risken att köra när jag inte är utvilad.

Det sägs också att man är som tröttast när man är nära hem, alltså när man nästan är framme. Det tycker jag dock är konstigt. Om det var en fråga som led om var i färden som du är tröttast. då som svarsalternativ skulle jag ha valt att man är tröttast i mitten av sträckan hem. Alltså inte när man börjat köra och inte när man nästan är framme, för då tänker jag att man tänker - ” wohoo framme snartt! ” och att det håller dig vaken 8-)
Victor A 2010-10-05 16:25 ! Citera #
Felicia H
Jag måste hålla med reglerna att det är livsfarligt att köra när man är trött :P :lol:
Jag vet att det bästa är att antingen låta en utvilad kamrat köra under bilresan när du är för trött , eller att du måste stanna för en powernap, omkring 20 min.
När jag tänker själv hur jag blir när jag är trött, vet jag att jag aldrig ska ta den risken att köra när jag inte är utvilad.

Det sägs också att man är som tröttast när man är nära hem, alltså när man nästan är framme. Det tycker jag dock är konstigt. Om det var en fråga som led om var i färden som du är tröttast. då som svarsalternativ skulle jag ha valt att man är tröttast i mitten av sträckan hem. Alltså inte när man börjat köra och inte när man nästan är framme, för då tänker jag att man tänker - ” wohoo framme snartt! ” och att det håller dig vaken 8-)

nej de är nog inte så, man tänker snart hemma och börjar slappna av i kroppen och till slut så somnar man, detta hände min farbror när han var påväg hem från jobbet, han och hans kompis åkte hem från jobbet och min farbror sov bredvid kompisen som körde och någon mil kvar hem så somna kompisen och körde ihjäl sig, men som tur var överlevde min farbror
bilel 2010-10-11 16:47 ! Citera #
Man måste ha koncentrationsförmågan
Leif 2010-10-18 12:05 ! Citera #
Hej
vad gäller ”vara tröttast” nära hemmet har jag inte så stor erfarenhet av, däremot vet jag att om jag någon gång under en färd blir kissenödig (det är sant) är det precis när man kommit till ytterdörren (oftast när den är låst :P). Med tanke på att trycket måste ha funnits en bra stund känns det lite konstigt att det ska släppa precis innan man kommer fram men jag antar att det är så kroppen fungerar. Frågan är om det inte är så med trötthet också?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest