Start > Körkortsforum > Uppkörning i Järfälla (tips ti…

Uppkörning i Järfälla (tips till er som ska köra upp där)

Gäst 2024-06-05 18:07 ! Citera #
Körde upp i Järfälla idag och klarade det på första försöket. Provförfattaren var väldigt trevlig och pigg även ifall jag körde upp väldigt tidigt.

Rutten jag åkte var: Vänster från trafikverket (50 väg men jag körde runt 40 här). Höger efter bensinmacken. Vänster mot centrum sedan mot E18, rakt fram i rondellen. Innan Jakobsbergs busstation glöm inte stanna vid stopp signal skylten ifall det är rött. Kör runt 20-25 förbi bussarna och var redo på att stanna ifall dom blinkar ut. Sen följde vi skylten E18 med en vänstersväng. Därefter en högersväng för att fortsätta följa E18. Glöm inte väjningsplikten du har där! Vi var nu ute på vägen som heter Viksjöleden. Vid första rondellen körde vi rakt fram sedan vid den andra stannade vi i höger körfält för att ta oss mot E18. Ifall du ska rakt fram i denna rondell på måste du ligga i vänster fil. Vid nästa rondell tog vi tredje avfarten mot E18 Oslo. Glöm inte kolla efter gående vid övergångsstället och stanna inte på det!

Vi följde fortfarande skyltar mot Oslo och då måste man planera ett körfältsbyte till vänster så man ligger i den mittersta filen. På motorvägen är hastighetsbegränsningen 100 km/h. Jag låg dock bakom en långsam bil i 80 km/h men valde ändå att inte köra om. Glöm inte att tidigt blinka vänster för att tydligt visa att du ska ut på motorvägen.

Vi tog sedan första avfarten mot Kallhäll. Sedan svängde vi höger mot Stäket. Sedan bad hen mig att vända på en lämplig plats så jag körde in till bensinmacken OKQ8 och vände där. Sedan bad han mig att köra mot Stockholm. Det kluriga här att skylten sitter placerad så man tror att Stockholm är en vänstersväng. Men det korrekta är att svänga höger från macken för att sedan placera sig i vänstra filen och svänga vänster.

Efter ett tag på motorvägen tog vi avfarten till Viksjö S/Barkarby. Glöm inte att inte svänga för än bussfilen är slut. Vid rondellen bad hen mig att köra mot Viksjö, detta är vänster i rondellen. Sedan svängde vi höger vid biltema. Vi följde svängen för att sedan ta första högersvängen och sedan första vänstersvängen. Vi var nu utanför Willys. Där inne fick jag göra en backparkering. Sedan åkte vi ut förbi Willys och Netonnet samt arken zoo. Vid slutet av parkeringen gjorde vi en vänstersväng, sedan en högersväng ute vid McRental. Var försiktig här då du har väjningsplikt och dålig sikt.

Framme vid SAAB byggnaden tog vi en högersväng. Sedan tog vi en vänstersväng mot Viksjö. Sen tog vi en vänstersväng vid samma mack som vi började vid. Sen körde vi in på trafikverket och jag fick parkera genom att köra in i en valfri ruta.

Jag behövde bara kontrollera styrservo under säkerhetskontrollen och bilen jag körde var en manuell Volvo v40 T2. Va beredd på att motorn är väldigt liten så man kan behöva trycka plattan i mattan för att komma upp i fart på motorvägar.

Glöm inte att köra med två händer när du kan, ha en rörlig blick. Visa vad du vill, planera din körning. Sen vet jag inte om detta är specifikt för mig men nervositeten försvann så fort jag började köra. Detta skulle kunna vara då jag under en längre period har haft den mentala inställningen att jag kommer klara detta. Det som hjälpte mest var nog att jag var väldigt mycket förberedd och körde med en trafikskola.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest