Start > Körkortsforum > Moraliskt dilemma

Moraliskt dilemma

Gäst 2010-09-08 14:55 ! Citera #
Låt mig få beskriva ett senario.

3 vänner kör iväg för att kampa vid en sjö långt från någon bebyggelse. De har satt upp tältet och gjort upp en eld och sätter sig sedan tillrätta för att knäcka varsin starköl. När det har gått en tid och två av vännerna har druckit 4 starköl och den 3:e börjat på sina andra blir en av vännerna stuckna av ett bi. Till allas förskräckelse visar det sig att han är allergisk mot bisting och hans hals svullnar upp så att han inte kan andas. Det är ett akut läge och han måste få medicinsk hjälp så snabbt som möjligt. Mobilerna har ingen täckning så de kan inte ringa efter hjälp och eftersom de har druckit borde de inte köra bil.

Vad ska de göra?
1. Den som druckit minst borde köra med den skadade tills de kommer fram till hjälp trots att detta beslut kan släcka fler liv en ett.
2. De gör ingenting, man får ju inte köra bil berusad och det är en alltför riskfylls chansning.

Om bilen har alkolås så finns det ju inte ens någon chans att använda bilen vilket väcker ännu en fråga, är alkolås alltid positivt eller är det direkt negativt i fall som dessa?

Diskutera gärna detta med mig! Hur skulle polisen agera om de tog fast någon som körde rattfull av anledning att rädda någon liv?
Gäst 2010-10-06 17:38 ! Citera #
Frågan är om dem hinner till ett sjukhus ändå. Går det inte väldigt snabbt? Man måste ju tänka på att man utsätter andra människor för en risk efter 3-4a starköl. Jag vet inte själv om jag skulle våga sätta mig i bilen, å andra sidan skulle jag hata mig själv om jag inte gjorde ngt alls. Riktigt svår fråga.

Tycker iaf att folk borde ta med sig adrenalin om man vet att man är allergisk så att vi slipper ta ställning till dessa dillemman.
Gäst 2010-10-07 15:40 ! Citera #
Svårt!
Men om polisen: hoppas verkligen inte det finns så dumma poliser att dom skulle ta in en förare när de har en döende i baksätet.. däremot så kan dom gått och väl avlösa föraren och agera som ambulans -och inte låta chafförn åka längre men sedan ha förståelse för att trafikreglerna inte är perfekta i alla sitivationer. Vi får ha vår tillit på andra använder sunt förnuft och inte bindt följer reglerna hela tiden.
Det där med alkolås på bilarna är intresant att disskutera! Majoriteten av alla de som kör rattfulla har ju inte ett så ädelt syfte som att rädda sin vän. Det kan ju alltid uppstå nödfall (som detta) men hur många dör inte i trafiken pga av alkohol. Utan att ha kollat upp någon statisik som backa upp det med så kommer jag ändå hävda att det är många många fler som dör av alkohol i trafiken än motsattsen.
Kanske kunde man ha så att alkolås i alla bilar men med 1 undantag per bil... Inte heller perfekt men kanske lite av en lösning. Den använder man vid nödfall (det skulle ju inte få bort alkohol i trafiken till 100% men för hoppningsvis dra ner det väldigt mycket!) och sedan om sjukhusen tycker man hade en värklig anledning så kunde de ge någon blankett som återställer så man har en till om man nu kanske har en allegiker i familjen...
Nu sitter jag bara och brainstormar... ska återgå till teorin i stället :P
//Mattsson
TonyG 2010-10-27 13:12 ! Citera #
Alkoholtolerans kan vara rätt intressant, om han just börjat på sin andra bärs är det ju en helt annan femma. Då är det solklart för mig iaf att jag skulle kört. Inte direkt så att man blir helt bananas av en starköl. Största risken är som ovan nämnt om man fastnar i en kontroll, men då får en polisman avlösa och ge mig böter, ett ganska lågt pris för att rädda en vän i nöd.
marre555 2010-10-30 21:14 ! Citera #
Får handledaren sitta bak?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo