Start > Körkortsforum > Motorbromsning

Motorbromsning

Kuggare 2024-06-03 22:14 ! Citera #
Jag körde med Volvo xc40 under mitt körprov men det kändes som att det finns inte motorbroms. Jag testade med kopplingen och även försökte i olika sätt att ta av från kopplingen i olika hatigheter men jag lyckades inte. Det känns också svårt att minska hastigheten med att bara lämna allt.

Vilka tips har ni? Jag körde olika bilar och det var en bra motorbromsning men Volvo xc40 är inte samma som andra bilar!
Kuggare 2024-06-03 22:15 ! Citera #
Jag vill också säga att när jag kuggade han sa att jag kör inte i bra miljö sätt och att jag kan inte använda motorbromsning.
RiverOak 2024-06-14 00:03 ! Citera #
Vad menar du med att du testade med kopplingen? Kopplingen ska du låta vara om du ska motorbromsa. Släpp gaspedalen bara, använd fotbromsen för att ta ner farten ytterligare om det behövs. Sen koppling ner, växla ner, håll kvar foten lätt på bromsen, lyft koppling, lyft broms, kör.
Möjligtvis kan du gå ner en växel om du vill motorbromsa hårdare. Beror på om du föredrar att slita på växel/koppling eller bromsen.
Jag har kört XC40 under båda mina körprov och upplevde inte problem med motorbromsning. I 6:an kommer motorbromsningen vara ganska mild dock.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov