Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen i Högsbo

Kuggade uppkörningen i Högsbo

Frank1 2024-06-01 19:25 ! Citera #
Körde upp med deras bil
(Volvo XC40 Manuell)

Felen jag gjorde:

Var aningen ovant att ha 6 växlar och backen på ett annat ställe så jag kastade en snabb blick på växelspaken kanske 3 gånger under provet.

Körde för fort i en kurva som ledde ner till en påfart. Den blev skarp väldigt fort och inspektören fick bromsa till.
Den hade de blå-gula pilarna som indikerar att det är en väldigt skarp kurva.

Skulle in till höger (första utfarten) i en stor rondell. Såg att 2 bilar var precis på väg in i rondellen längst till vänster (tredje urfarten). Det var ett bra avstånd mellan oss, jag saktade ner lite först och tog sedan beslutet att köra ut och svänga, då jag tyckte att det fanns en uppenbar lucka och att det inte skulle vara ett problem... men blev tyvärr bromsad av inspektören igen som sa att det fanns en väjningsskylt att tänka på.

Hade dålig placering när jag skulle svänga till vänster i en T-korsning med väjningsplikt.
(Behövde ligga mer mot mitten av körfältet men jag var nästan längst till höger)


Min slutsats angående inspektören:

Vi är främlingar och detta är hans arbete.
Han var inte otrevlig men var väldigt formell/professionell och försökte vara så neutral och objektiv som möjligt. Han förklarade det som han fick förklara och satt inte bredvid mig för att hjälpa mig klara uppkörningen, utan enbart för att bedöma den.
Deras jobb är trots allt att filtrera bort de ”svaga länkarna” från trafiken så att de inte orsakar olyckor.

Som han själv sa:
Plåt går att ersätta, men inte liv.


Det jag lärt mig:

Ha ALLTID perfekt uppsikt. Titta långt fram, höger, vänster, genom rutorna, i speglarna, döda vinkeln. Rör på huvudet och var intresserad.

Öva på när du bör och inte bör ta luckor. T.ex i rondeller, korsningar, vid körfältsbyten, påfart till motorväg, vid övergångsställen och när trafikljuset lyser gult.

Visa alltid att du är beredd att veja om du har väjningsplikt och stanna ALLTID helt vid en stoppskylt.

Tänk på placering och anpassa hastigheten efter situation så att du inte stör rytmen i trafiken.

Tänk verkligen efter innan du gör ett beslut och vad din plikt är just där och då.

Tips till dig:

Kör så mycket självständigt du kan i slutet av din utbildning så att du får igång ditt egna tänk och bedömning.
Med självständigt menar jag att den som utbildar dig inte ger dig tips under körningen utan att hen tar det efteråt, precis som på en riktig uppkörning. Utbildaren ska självfallet ingripa ifall något farligt håller på att ske.

Om du kan, kör upp i den bil som du är mest van att köra med.
Om du inte kan det av någon anledning, kolla då upp alla bilmodeller som Trafikverket använder och försök memorisera allt viktigt som angår uppkörningen.

(Öva på ALLA moment tills de verkligen sitter och du nästan blir trött på dem för att du finner dem enkla) Det är då det börjar sitta i märgen


Visserligen är det segt att bli underkänd.. men jag tar fullt ansvar för mina handlingar och vet att jag inte kört helt trafiksäkert denna gången.
Jag vill förbättra mig och kommer att klara det nästa gång!

Stort lycka till på er uppkörning! 8-)
kong 2024-06-03 18:58 ! Citera #
Ska också köra upp i en XC40, har aldrig kört innan. Hur fungerar backen? och va fick du göra för säkerhetskontroll?
A 2024-06-03 19:46 ! Citera #
kong 2024-06-03
Ska också köra upp i en XC40, har aldrig kört innan. Hur fungerar backen? och va fick du göra för säkerhetskontroll?
Körde upp i xc40 idag, riktigt skön bil. Du kommer vänja dig väldigt fort. I princip omöjligt att få motorstopp, och 6an och backen har samma plats. Det går dock inte att backa när du är uppe i hastigheter över 20km/h, stressa inte det är en dunder bil!
Gäst 2024-06-03 20:42 ! Citera #
kong 2024-06-03
Ska också köra upp i en XC40, har aldrig kört innan. Hur fungerar backen? och va fick du göra för säkerhetskontroll?
Som ”A” sa så är den ganska så förlåtande med växlarna, svårt att få motorstopp (får du det så är det dock okej så länge du löser det utan att få panik). Den säger vilken växel den rekommenderar (kan vara bra att kolla på varvtalet istället dock). Min säkerhetskontroll var att testa färdbromsarna så behövde bara lägga i backen o sen bromsa till.
Frank1 2024-06-09 09:46 ! Citera #
kong 2024-06-03
Ska också köra upp i en XC40, har aldrig kört innan. Hur fungerar backen? och va fick du göra för säkerhetskontroll?
Fick kolla om Airbagen funkade.

Man startar tändningen och så lyser alla lampor upp på panelen i några sekunder. Sen ska dem slockna igen. Om airbag lampan hade fortsatt vara påslagen så hade det indikerat att något är fel.
Gäst 2024-06-09 10:03 ! Citera #
Frank1 2024-06-09
Fick kolla om Airbagen funkade.

Man startar tändningen och så lyser alla lampor upp på panelen i några sekunder. Sen ska dem slockna igen. Om airbag lampan hade fortsatt vara påslagen så hade det indikerat att något är fel.
Antar att det är ett sätt att kolla om airbagen fungerar :lol:
RiverOak 2024-06-13 15:46 ! Citera #
A 2024-06-03
Körde upp i xc40 idag, riktigt skön bil. Du kommer vänja dig väldigt fort. I princip omöjligt att få motorstopp, och 6an och backen har samma plats. Det går dock inte att backa när du är uppe i hastigheter över 20km/h, stressa inte det är en dunder bil!
Intressant att man tycker så olika om bilar. Jag tycker den är hemsk att köra i. Men jag är van vid VW Polo/T-Roc och Mazda 3 så det kanske beror på vad man kört mest.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor