Start > Körkortsforum > Uppkörning - bil

Uppkörning - bil

Uppkörning val av bil 2024-05-26 19:36 ! Citera #
Hej,
Jag har uppkörning snart, jag kan regler och områden jag ska köra i men är rädd för hur jag kommer manövrera bilen. Själv övningskör jag med en manuell toyota aygo men är rädd att jag ska få en stor och jobbig bil i uppkörningen. Är bara orolig kring vilken bil jag får och hur den fungerar?!

Kan någon berätta hur/vilka bilar som ofta är närvarande (då jag kör upp privat), finns de något att tänka på? Är kopplingen konstig?
Gäst 2024-05-26 21:37 ! Citera #
Åk dit i förväg och kolla vilka bilar som finns.

Hyr en likadan eller åk till bilfirma (nån med körkort såklart) och be att få provköra inför köp.
Tompa 2024-05-26 22:23 ! Citera #
Jag övningskör också gör tillfället, och det jag gjorde var att jag tog 2-3 körlektioner för o känna av hur det är att manövrera olika bilar.
Jag kör en väldigt gammal audi för tillfället, och det blev som ett slag i ansiktet mär jag testade kopplingen på körskolans bil.
Rekommenderar starkt!
08 2024-05-28 09:53 ! Citera #
Om du kör upp i Sthlm och har otur så får du en Volvo xc60, väldig stor bil och kan var jobbigt att parkera. Annars väldigt kör-vänlig bil, hjälper dig mycket med kopplingen ifall du släpper den tidigare så att du inte får kärringstopp. Finns mindre bilar också men tänkte att du kanske ville veta ”den största” de har.
:) 2024-05-28 12:08 ! Citera #
Jag körde upp igår som privatist i manuell bil, jag fick köra en Volvo v60. Har haft kompisar som fått köra xc60 och xc40 också som manuella bilar. Tycker att v60in var enkel att manövrera, i allmänhet en väldigt trevlig bil att köra.
Anonym 2024-06-01 23:52 ! Citera #
Uppkörning val av bil 2024-05-26
Hej,
Jag har uppkörning snart, jag kan regler och områden jag ska köra i men är rädd för hur jag kommer manövrera bilen. Själv övningskör jag med en manuell toyota aygo men är rädd att jag ska få en stor och jobbig bil i uppkörningen. Är bara orolig kring vilken bil jag får och hur den fungerar?!

Kan någon berätta hur/vilka bilar som ofta är närvarande (då jag kör upp privat), finns de något att tänka på? Är kopplingen konstig?
Hej!

Jag som andra rekommenderar att pröva köra en ny större bil. Att gå från en Aygo till XC60 är en ganska stor skillnad! Bilen är inte bara större och mjukare i körningen, accelerationen är mer push så var mjuk på gasen. 50km/h i en aygo kan kännas som 30km/h i en nyare och större bil.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor