Start > Körkortsforum > Kuggade pga nervositet

Kuggade pga nervositet

Gäst 2024-05-24 02:48 ! Citera #
Hade min uppkörning idag, hade tagit en lång övningskörning igår och allt kändes fantastiskt bra. Kände mer spänd förväntan än nervositet… tills jag satte mig i förarprovsbilen och hela kroppen började skaka, benen blev som spaghetti. Hade inte väntat mig det.
Men det gick ändå oväntat bra att köra trots tillståndet. Fick till och med beröm vid ett par tillfällen. Men jag gjorde också ett par tabbar som allt föll på. Saker som jag inte hade gjort i normala fall.
Det känns så otroligt retsamt. Jag vet att jag normalt brukar bli nervös i sådana situationer så jag gjorde alla tänkbara mentala förberedelser och övningar innan och det kändes som det fungerande. Men när det väl gällde så slog allt om.
Skönt ändå att känna att så pass mycket av min körning är så rutininlärt att det går per automatik i en sådan situation.

Finns det några lagliga substanser som hjälper nervositet men som inte påverkar körningen negativt?
Jag har atarax som dämpar ångest och oro, men jag blir så dåsig på dem så det känns inte trafiksäkert att ta.

Fast kanske det går lättare nästa gång nu när jag redan gått igenom det och inte känner lika mycket press.
Mycket av det ligger i att jag är en högpresterande människa som sätter för stor press på mig själv.
Jag känner att jag kan köra bra och hade aldrig bokat provet om jag inte känt att jag var redo, så det känns retsamt att nerverna ska ställa till det.
m 2024-05-24 13:28 ! Citera #
Precis samma här, jag satte väldigt höga krav på mig själv när jag tog mitt körkort för några veckor sedan. Jag blev godkänd på tredje försöket. Efter andra försöket tänkte jag väldigt pessimistiskt och mådde väldigt dåligt inför den tredje uppkörningen. Men jag insåg att det inte är hela världen om jag inte klarar det, och att jag inte har något att förlora förutom 1600 kr som jag ändå kommer att tjäna in förr eller senare.

Det är helt okej att känna sig stressad och det är inte hela världen om man inte klarar det. Sov ordentligt, ät en banan innan uppkörningen och tugga tuggummi under uppkörningen. Fokusera på vart du kör och bry dig inte om inspektören eller småfel, för sådana gör alla. Bara se till att de inte upprepas 3 eller fler gånger.
Gäst 2024-05-24 21:21 ! Citera #
Känner exakt samma ska göra min tredje nästa vecka hela vägen i uppsala, vart gjorde du din?
Gäst 2024-05-25 23:10 ! Citera #
m 2024-05-24
Precis samma här, jag satte väldigt höga krav på mig själv när jag tog mitt körkort för några veckor sedan. Jag blev godkänd på tredje försöket. Efter andra försöket tänkte jag väldigt pessimistiskt och mådde väldigt dåligt inför den tredje uppkörningen. Men jag insåg att det inte är hela världen om jag inte klarar det, och att jag inte har något att förlora förutom 1600 kr som jag ändå kommer att tjäna in förr eller senare.

Det är helt okej att känna sig stressad och det är inte hela världen om man inte klarar det. Sov ordentligt, ät en banan innan uppkörningen och tugga tuggummi under uppkörningen. Fokusera på vart du kör och bry dig inte om inspektören eller småfel, för sådana gör alla. Bara se till att de inte upprepas 3 eller fler gånger.
Stort grattis till att du fixade det! :)

Tack och lov har jag inte blivit pessimistisk eller tappat självförtroende när det gäller min körning pga det. Jag körde en lång runda igår och det var skönt att känna hur bra jag körde när det inte var uppkörning. Önskar att inspektören råkat sitta i baksätet då :)

Nä det är inte hela världen. Men det är retsamt. Hade hoppats kunna köra mitt flyttlass själv denna gången, men jag får förlita mig på vänner som vanligt. Får väl förhoppningsvis bjuda igen den tjänsten snart!
Gäst 2024-05-26 11:23 ! Citera #
Jag upplever också att jag kan bli dåsig och trött av attarax men valde ändå att ta dem innan min uppkörning. Tror tyvärr inte jag hade klarat av den annars. Var så himla nervös att jag liksom inte kände av tröttheten men medicinen kunde ändå ha en ångestdämpande effekt. Kanske var det placebo, kanske inte. Ärligt talat så bryr jag mig inte. Bara vetskapen om att jag hade ångestdämpande i kroppen gjorde mig tillräckligt lugn för att klara uppkörningen.

Såklart skall du inte ta det om du känner att det kan bli trafikfarligt men eftersom du redan har det utskrivet så skulle jag ändå råda dig att tänka över det som ett möjligt alternativ. Själv testade jag att ta attarax innan vissa körlektioner för att se hur jag påverkades av den i trafiksituationer mm. Ibland drack jag även energidryck i samband med medicinen för att liksom ”väga upp” den tröttande effekten för att bara få den ångestdämpande effekten. Hade flera panikattacker under mina körlektioner så attraxen var mycket nödvändig.

Klarade uppkörningen med beröm och efter den dagen kör jag aldrig med attarax längre eftersom jag inte blir så nervös när det inte sitter någon trafiklärare eller trafikinspektör bredvid mig. Hela uppkörningen är egentligen en väldigt onaturlig situation och det är helt normalt att bli nervös. Gör det som krävs för att du skall klara de 30 min bakom ratten som krävs. Lycka till!
Björn He 2024-05-26 12:10 ! Citera #
Hur nervös man än har lätt för att känna sig så får man inte ha lätt för att göra något regelvidrigt misstag under uppkörningen. Det bästa sättet att undvika nervositet är kanske att köra upp på låtsas med trafikskolelärare innan uppkörningen, genom att låta läraren ge instruktioner om vilken färdväg en ska köra men utan att ge en hjälp med själva körningen. När man har körprov så är det aldrig meningen att körprovsinspektören ska hjälpa till med körningen, utom om det uppstår en farlig trafiksituation då som inte bedöms möjlig att behärska då inspektören kan komma att ingripa men då är man kuggad garanterat; tänk om du skulle köra bil ”på riktigt”, då måste ju du kunna köra på ett trafiksäkert och regelrätt sätt själv UTAN någon som sitter bredvid och hjälper dig med körningen.
Att ha uppkörning är nästan som att köra bil ”på riktigt”, och kör man bil på riktigt så har man helt eget ansvar för att köra själv eftersom det är man själv som styr fordonet.
RiverOak 2024-07-25 00:18 ! Citera #
Jag hade extrema problem med nervositet under uppkörning. Det var verkligen som att köra med en pistol mot huvudet. Trots att jag mentalt förstod att det inte var någon fara så reagerade mitt nersvsystem som om det vore på liv och död.
Något som hjälpte mig var Beta-blockerare. De tog inte bort nervositeten men det gav mig tillräckligt med kontroll över min kropp för att kunna genomföra uppkörningen. Jag gjorde dock många försök på ”naturlig väg” innan dess med allehanda mentala förberedelser och andningsövningar. Det gick bättre och bättre, men jag tror jag hade fått göra många försök till utan beta-blockerare.

Nu har jag körkortet och känner mig lugn, trygg och säker bakom ratten. Så de som hävdar att de som är nervösa under uppkörningen inte ska ha körkort vet inte vad de pratar om. Det är en helt onaturlig situation som aldrig uppstår i trafiken. Jag är som två olika människor på uppkörningen kontra när jag kör på egen hand.
Gäst 2024-07-25 12:47 ! Citera #
Ja samma här. Tar betablockerare Inderal, men kroppen måste vänjas. Går ej börja med betablockerande medicin precis innan en körning. Men sen efter att kroppen vant sig är det ett sätt att få bort paniken. För det finns olika sorters nervositet. En bra nervositet som skärper en och en sämre nervositet som bygder på flyktbeteende och fara. Då tänker inte huvudet lika bra efter detaljer och skymda vägskyltar.

Så det behöver definitivt inte vara pga dålig körvana som nervositet komplicerar vid uppkörning. Men betablockerande hjälper till få ner den sämre nervositeten så huvudet lättare behåller fokus.

Ska köra upp snart…

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo