Start > Körkortsforum > Om buss blinkar ut

Om buss blinkar ut

förvirrad 2024-05-18 20:23 ! Citera #
Om en buss blinkar ut och jag passerat ändan på bussen, ska jag fortfarande stanna eller köra förbi (40 väg)?
j 2024-05-18 21:48 ! Citera #
Kör på men med anpassad hastighet
Gäst 2024-05-19 10:52 ! Citera #
Var bara med på att en del bussförare kör rätt ut, men ja kör på och anpassa hastigheten för oskyddade trafikanter som kan springa ut framför bussen
Björn He 2024-05-19 14:41 ! Citera #
Jag har minst en gång kört om en buss som just gett tecken om att starta från en hållplats. Bussföraren gav liksom bara plötsligt tecken i samma tillfälle som jag hade hunnit köra nästan intill vänstersidan av bussen och i en sån trafiksituation är det så gott som omöjligt att hinna stanna upp för att släppa fram bussen från hållplatsen. I en sån situation hade bussföraren ändå inte rätt att starta från hållplatsen, med tanke på risken för fara, och det gjorde inte föraren heller, utan bussföraren stannade lugnt för att släppa förbi mig innan start från hållplatsen. Om en fordonsförare är bredvid eller nästan just bredvid bussen då bussföraren ger tecken om start från hållplatsen så får bussföraren inte bara köra, utan bussföraren är skyldig att undvika trafikolyckor precis som alla andra fordonsförare; för att undvika trafikolycka måste en bussförare som stannat vid hållplats alltid först ge tecken om start från vägkanten och förvissa sig om att bakomvarande fordonsförare verkligen har uppmärksammat bussförarens avsikt att starta från hållplatsen och visar avsikt att stanna upp för att släppa fram bussen.

En fordonsförares plikt att ge en buss som startar från hållplats företräde gäller dock enbart på vägar där tillåtna hastigheten är högst 50 km/tim; på en väg där högsta tillåtna hastigheten är över 50 har tvärtom bussföraren plikt att lämna företräde för fordonsförare som närmar sig hållplatsen, men som fordonsförare skall man anpassa sin hastighet för att kunna undvika risk för fara när en buss startar från en hållplats.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor