Start > Körkortsforum > Tyckte handledaren var för hår…

Tyckte handledaren var för hård på körprov.

Robin 2024-05-16 12:11 ! Citera #
Jag kuggade idag på körprovet efter som hon tyckte att jag inte vred huvudet och tittade ordentligt vid en skymd korsning. Tycker själv att jag gjorde rätt.. Då jag såg den skymda korsningen så saktade jag ner till 20 km i timmen, släppte foten från gasen och flyttade den till bromsen. Var alltså bromsbeered! Sedan så sneglade jag åt sidorna och fortsatte framåt efter som jag inte såg något komma från något håll.

Tyckte handledaren var allt för hård där.. Nästa gång skall jag överdrivet titta som en hök och uggla vid varje korsning.
Gäst 2024-05-16 17:37 ! Citera #
Ja, de vill att man ska titta runt som en galning, så gjorde jag vrida huvudet som mkt som möjligt. Nästa gång klarar du!
Gäst 2024-05-16 18:53 ! Citera #
Har du Google maps-länk till korsningen? Kanske tyckte instruktören att du borde sänkt hastigheten ännu mer.
Gäst 2024-05-16 19:40 ! Citera #
Du kanske har missuppfattat vilken korsning det var?
Om du tittar innan en skymd korsning så ser du ju inget, och om du tittar för sent så är det ju också kört, du behöver titta vid rätt tillfälle och ha rätt hastighetsanpassning så att du hinner stanna säkert om det skulle dyka upp något…
Gäst 2024-05-16 19:43 ! Citera #
Jag hade en kompis som körde upp och han sa att körningen inte var godkänd för att han tittade dåligt i en korsning, det var allt, men inspektören hörde det och sa glöm inte berätta allt det andra som vi pratade om också!
H 2024-05-16 20:07 ! Citera #
Robin 2024-05-16
Jag kuggade idag på körprovet efter som hon tyckte att jag inte vred huvudet och tittade ordentligt vid en skymd korsning. Tycker själv att jag gjorde rätt.. Då jag såg den skymda korsningen så saktade jag ner till 20 km i timmen, släppte foten från gasen och flyttade den till bromsen. Var alltså bromsbeered! Sedan så sneglade jag åt sidorna och fortsatte framåt efter som jag inte såg något komma från något håll.

Tyckte handledaren var allt för hård där.. Nästa gång skall jag överdrivet titta som en hök och uggla vid varje korsning.
Det är lätt att bedöma på en kommentar. Men det är inte det dom gör, det kan har varit upprepade situationer där han inte tyckte att du förutsåg riskerna men lämnade kommentar på just det tillfället. Jag gissar att det stod i protokollet att ”Du inte planerade och förutsåg risker.....”
Björn He 2024-05-16 22:21 ! Citera #
Huruvida en körelev tittar eller inte i en korsning där högerregeln gäller är generellt sett en bedömningssak för trafikinspektören. För att få godkänt på förarprovet så är det bl.a. ett strikt krav att uppvisa tillfredsställande avsökningsrutiner i främst vägkorsningar. Tänk om du skulle köra bil på riktigt, då är det absolut nödvändigt att hålla uppsikt till höger i en gatukorsning där högerregeln gäller, för att kunna stanna före korsningen om nödvändigt för att ge företräde till en fordonsförare som just närmar sig från höger. I många fall måste man kanske stanna och stå helt still före en högerregelskorsning på grund av buskar och husväggar som helt skymmer sikten runt gathörnet, för annars hinner man inte se en eventuell fordonsförare som närmar sig från den anslutande körbanan.

Jag kan erkänna att jag själv inte alltid tittar absolut noga i korsningar där högerregeln gäller, men jag tittar så noga jag kan även om det är svårt att se ordentligt när det är buskar och husväggar som ger skymd sikt, ibland får man nästan bara hoppas att ingen kommer från höger och göra ett (försiktigt) försök att passera en högerregelskorsning på chans.
Gäst 2024-05-17 19:56 ! Citera #
Björn He 2024-05-16
Huruvida en körelev tittar eller inte i en korsning där högerregeln gäller är generellt sett en bedömningssak för trafikinspektören. För att få godkänt på förarprovet så är det bl.a. ett strikt krav att uppvisa tillfredsställande avsökningsrutiner i främst vägkorsningar. Tänk om du skulle köra bil på riktigt, då är det absolut nödvändigt att hålla uppsikt till höger i en gatukorsning där högerregeln gäller, för att kunna stanna före korsningen om nödvändigt för att ge företräde till en fordonsförare som just närmar sig från höger. I många fall måste man kanske stanna och stå helt still före en högerregelskorsning på grund av buskar och husväggar som helt skymmer sikten runt gathörnet, för annars hinner man inte se en eventuell fordonsförare som närmar sig från den anslutande körbanan.

Jag kan erkänna att jag själv inte alltid tittar absolut noga i korsningar där högerregeln gäller, men jag tittar så noga jag kan även om det är svårt att se ordentligt när det är buskar och husväggar som ger skymd sikt, ibland får man nästan bara hoppas att ingen kommer från höger och göra ett (försiktigt) försök att passera en högerregelskorsning på chans.
Anpassa din hastighet efter sikten så ska du se att du inte behöver hoppas på att det inte kommer någon…

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov