Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen

Kuggade uppkörningen

Kingen 2024-05-15 23:17 ! Citera #
Hade uppkörningen idag och jag var väldigt nervös. Jag hade en ny inspektör som hade precis gjort sin aspirant och var ny. Allt kändes bra tills han sa att jag inte klarade det. Han sa att jag körde för snabbt i små landsväg där det är 50kmh men jag körde 40kmh och att jag inte hade kunnat stanna om det hade kommit barn osv. Sen sa han till mig att hålla ut med när det var parkerade bilar till höger om mig och det var det jag blev kuggad på. Han var väldigt oklar med instruktioner och gjorde några fel.
Förtjänade jag bli kuggad om allt annat var bra som han sa?
Gäst 2024-05-15 23:39 ! Citera #
Du körde för fort och för nära parkerade bilar?

Vad har det att göra med att du fick fel instruktioner nån gång eller två?
Kingen 2024-05-16 09:20 ! Citera #
Jag körde för nära menade. Hade kanske halv meter avstånd till dem parkerade bilarna.
Gäst 2024-05-16 19:46 ! Citera #
Kingen 2024-05-15
Hade uppkörningen idag och jag var väldigt nervös. Jag hade en ny inspektör som hade precis gjort sin aspirant och var ny. Allt kändes bra tills han sa att jag inte klarade det. Han sa att jag körde för snabbt i små landsväg där det är 50kmh men jag körde 40kmh och att jag inte hade kunnat stanna om det hade kommit barn osv. Sen sa han till mig att hålla ut med när det var parkerade bilar till höger om mig och det var det jag blev kuggad på. Han var väldigt oklar med instruktioner och gjorde några fel.
Förtjänade jag bli kuggad om allt annat var bra som han sa?
Ja, du förstår ju inte riskerna?
Om du kör förbi en riskfylld situation i 40 km/h så kommer du aldrig ha en chans att stanna bilen..
Kör du lika fort i skymda högerregelkorsningar i stan?
H 2024-05-16 20:04 ! Citera #
Kingen 2024-05-16
Jag körde för nära menade. Hade kanske halv meter avstånd till dem parkerade bilarna.
Du ska absolut hålla ut mer än halvmeter till parkerade bilar, om du har utrymme och inte möte så bör du hålla minst en meter för att undvika någon öppnar en bildörr osv..

Det handlar alltså inte om att du ska undvika att köra in i en parkerad bil utan risken att någon kliver ut eller öppnar dörren. Sen är det viktigt att du positionerar dig rätt efter bilarna i nästa korsning.
RiverOak 2024-05-19 23:30 ! Citera #
Jag kommer ganska ofta till ställen där det är 50 eller 40 men det inte är lämpligt att håla mer än 20-30. Det var gissningsvis ett sådant ställe du kom till. Är det risk att någon plötsligt dyker upp framför bilen eller öppnar en dörr så är det svårt att hinna reagera och få stopp på bilen när man kör i 40. Det är svårt nog i 30, men risken för skada minskar betydligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor