Start > Körkortsforum > Godkänd i Farsta

Godkänd i Farsta

Gäst 2024-05-14 18:18 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning på första försöket idag i Farsta. Körde upp som privatist men har tagit två testlektioner på två olika trafikskolor innan. Läste nog nästan varje tråd om Farsta i det här forumet och det var verkligen inte så farligt som folk fått det att låta.

Iaf, hade tid 15.30 idag tisdag och fick en trevlig man. Fick en volvo xc60 vilket jag aldrig suttit i innan, men ganska lik vår Volvo hemma ändå. Säkerhetskontroll var att kolla däck. Gjorde på ena sidan och berättade hela tiden vad jag gjorde, på andra sidan stod en annan bil, och han sa att jag inte behövde göra den sidan eftersom jag gjorde bra på första. Sen sätter vi oss och när jag ska backa ut så missar jag att jag har drive i så den rullar lite framåt men löser snabbt, inget hände. Får köra till höger från trafikverket sen mot nynäs. En lastbil ligger i typ 80 (100 väg) och jag kör bakom den några minuter innan jag berättar att jag tänker köra om. Ganska direkt efter att jag kört om är avfarten, tror jag (skulle av vid Haninge C). Sen kommer vi efter ett tag och några svängar jag inte minns till ett övergångsställe med stopplikt i en korsning, som jag tror är den jag läst om här på forumet. Jag får köra rakt fram i korsningen och sen backparkera på en angiven plats (sista platsen bredvid en gräsdel med en lyktstolpe, sen fler platser efter gräsdelen). Det var lite krångligt men gick bra. Sen körde jag ut till höger i samma korsning som tidigare och tror det var någonstans här som jag fick i uppgift att köra mot Stockholm. Råkar vid ett tillfälle gasa en bit innan en skylt som visade 60 (det var 40 innan) vilket jag märker och säger högt att det gick lite snabbt där. Kör på motorvägen mot Stockholm och av vid avfart Larsboda. Sen tillbaka till Trafikverket och får köra in på en plats. Någon gång under provet kör jag även in i en rondell trots att det var en bil som kanske var lite väl nära, men det gick bra. Efter att ha parkerat vid Trafikverket får veta att jag fått godkänt!

Allt som allt, det är okej att göra misstag! Det viktiga är att det aldrig blir en farlig situation och att samma misstag inte upprepas flera gånger. Utifrån vad jag läst tror jag att jag fick en av de enklare rutterna. Dock har jag kört mycket norrut men aldrig mot Haninge C så för mig vet jag inte vad som hade varit enklast. Lycka till allihopa! Farsta var verkligen inte så farligt som vissa säger!
Gäst 2024-05-15 09:47 ! Citera #
Grattis till körkortet!!

”Råkar vid ett tillfälle gasa en bit innan en skylt som visade 60 (det var 40 innan)”

Rondellen nere vid Circle K och Elon/Sats. Lätt att man blir ivrig där och gasar upp för tidigt.

Första gången du kör i den rondellen när du åker mot Haninge C så leder högerfilen direkt efteråt in på en parkering. Gick det bra med filbytet där?
Gäst 2024-05-15 17:10 ! Citera #
Gäst 2024-05-15
Grattis till körkortet!!

”Råkar vid ett tillfälle gasa en bit innan en skylt som visade 60 (det var 40 innan)”

Rondellen nere vid Circle K och Elon/Sats. Lätt att man blir ivrig där och gasar upp för tidigt.

Första gången du kör i den rondellen när du åker mot Haninge C så leder högerfilen direkt efteråt in på en parkering. Gick det bra med filbytet där?
Tack! Kollade på Google maps nu och då kom jag ihåg filbytet som du pratar om. Upptäckte det ganska tidigt och lät en bil köra förbi i vänster fil innan jag gick in, så det var inga problem! Hade kört i förmodligen varje område jag hade kunnat få uppkörningen i förutom just Haninge C, men det gick ju bra ändå.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov