Start > Körkortsforum > Pratande passagerare?

Pratande passagerare?

Alex- 2024-05-13 19:21 ! Citera #
Hej
Jg övningskör med pappa, och han pratar ganska mycket medans jag kör vilket får mig att tappa koncentrationen. Jag har nämnt det, och han fortsätter då han ”förbereder mig” och tror att inspektören kommer göra det på uppkörningen, sen blir han sur när jag gör fel ute i trafiken.

Är det jag som är ”dum” som inte klarar av 2 saker samtidigt? jag hör hur det låter, min körning kommer först, men det har bara hänt upprepande gånger nu, så han har typ lyckats övertyga mig om att det är jag som inte klarar körningen.
RiverOak 2024-05-13 19:50 ! Citera #
Det är vanligt att inspektörer småpratar med en under körning. De brukar dock försöka välja lämpliga tillfällen. Och framförallt kan man välja att säga till på uppkörningen om man inte vill prata om det gör det svårt för dig att koncentrera dig. Du kan också välja om du vill ha musik på eller inte. Vad som nu får dig att känna dig mer bekväm med situationen.

Jag vet inte om din pappa faktiskt försöker hjälpa dig eller bara bortförklarar det faktum att han har svårt att hålla tyst. Det känns ju kontraproduktivt i vilket fall som helst.
Störningsmoment kan ju vara en sak att möjligtvis lägga till när du känner dig mer säker i din körning. Men du har ju fullt upp med att lära dig köra liksom.
Kanske ni kan ta en lektion på körskolan tillsammans så han får en känsla av hur en lärare beter sig i bilen?

Det finns trots allt en risk att du kommer förknippa bilkörning med stress och dåliga känslor om det fortsätter så. Och det är ju inte alls bra.

Jag är också någon som är väldigt känslig för sådant pga ADHD. Jag försöker därför minimera distraktioner så gott jag kan. Det är ju inte alltid möjligt och det är bra att försöka hitta strategier att hantera det på. Men speciellt i början känns det onödigt att behöva hantera allt för mycket.

Om det känns hopplöst med din pappa så kanske du kan hitta någon att köra med som passar dig bättre? Det kan ju tyvärr vara svårt detdär.
Alex- 2024-05-13 20:11 ! Citera #
RiverOak 2024-05-13
Det är vanligt att inspektörer småpratar med en under körning. De brukar dock försöka välja lämpliga tillfällen. Och framförallt kan man välja att säga till på uppkörningen om man inte vill prata om det gör det svårt för dig att koncentrera dig. Du kan också välja om du vill ha musik på eller inte. Vad som nu får dig att känna dig mer bekväm med situationen.

Jag vet inte om din pappa faktiskt försöker hjälpa dig eller bara bortförklarar det faktum att han har svårt att hålla tyst. Det känns ju kontraproduktivt i vilket fall som helst.
Störningsmoment kan ju vara en sak att möjligtvis lägga till när du känner dig mer säker i din körning. Men du har ju fullt upp med att lära dig köra liksom.
Kanske ni kan ta en lektion på körskolan tillsammans så han får en känsla av hur en lärare beter sig i bilen?

Det finns trots allt en risk att du kommer förknippa bilkörning med stress och dåliga känslor om det fortsätter så. Och det är ju inte alls bra.

Jag är också någon som är väldigt känslig för sådant pga ADHD. Jag försöker därför minimera distraktioner så gott jag kan. Det är ju inte alltid möjligt och det är bra att försöka hitta strategier att hantera det på. Men speciellt i början känns det onödigt att behöva hantera allt för mycket.

Om det känns hopplöst med din pappa så kanske du kan hitta någon att köra med som passar dig bättre? Det kan ju tyvärr vara svårt detdär.
Okej, så det är valfritt på uppkörningen huruvida man vill småprata oså?
Skönt att du relaterar, alltid varit extra känslig mot distraktioner och har alltid haft svårt att göra flera saker samtidigt.

Jag kan i princip köra felfritt, tror jag fruktade mer att jag skulle få en likadan instruktör på körprovet :-)

Vill verkligen inte associera körningen med stress som du sade, så jag ska försöka få med pappa på en lektion. Tusen tack!!
RiverOak 2024-05-13 21:10 ! Citera #
Alex- 2024-05-13
Okej, så det är valfritt på uppkörningen huruvida man vill småprata oså?
Skönt att du relaterar, alltid varit extra känslig mot distraktioner och har alltid haft svårt att göra flera saker samtidigt.

Jag kan i princip köra felfritt, tror jag fruktade mer att jag skulle få en likadan instruktör på körprovet :-)

Vill verkligen inte associera körningen med stress som du sade, så jag ska försöka få med pappa på en lektion. Tusen tack!!
Ja verkligen. En av inspektörens uppgifter är att skapa en bra miljö och förutsättningar för aspiranten. Detta kan de göra genom att småprata för att bryta isen och ta fokus från nervositeten. Men du ska inte känna dig otrevlig om du ber om att få ha det tyst. De är ju där för att kolla din körning, inte för att skaffa kompisar. Sen kanske de är nyfikna på dig, men det får se fortsätta vara då. :)
Gäst 2024-05-13 22:51 ! Citera #
Alex- 2024-05-13
Okej, så det är valfritt på uppkörningen huruvida man vill småprata oså?
Skönt att du relaterar, alltid varit extra känslig mot distraktioner och har alltid haft svårt att göra flera saker samtidigt.

Jag kan i princip köra felfritt, tror jag fruktade mer att jag skulle få en likadan instruktör på körprovet :-)

Vill verkligen inte associera körningen med stress som du sade, så jag ska försöka få med pappa på en lektion. Tusen tack!!
Ja alltså en inspektör är tyst utan problem! Dom ser hellre att du är tyst än att du pratar och inte klarar körprovet :)
Rojk 2024-05-13 23:52 ! Citera #
Jag har fått frågan från inspektören om jag vill ha småprat eller inte. Då har det blivit mest snack emellan de moment man behöver koncentrera sig på.

Kom ihåg att det här är deras jobb. De är väldigt erfarna och känner av läget bra. Babblar inte alls för mycket är min erfarenhet. Om man inte själv öppnar för det det vill säga.

Den sista jag hade sade direkt ”jag brukar inte småprata” och då satt vi tysta förutom när han gav mig instruktioner. Det var först på slutet när vi svängde av motorvägen som jag skämtade lite.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor