Start > Körkortsforum > Parkeringsövningar

Parkeringsövningar

Gäst 2010-09-07 22:31 ! Citera #
Hej!

Har ni några tips på hur man bäst övar på att parkera? Man vill ju inte orsaka andra bilar skada samtidigt som man måste öva på de svåra situationer som kan inträffa på en parkeringsplats.

Själv tror jag att det är bra att få en uppfattning om bilens rymd genom att öva på tomma parkeringar och med koner eller andra symboliska föremål. Även olika precisionsövningar där man försöker ställa t.ex höger hjulet precis på parkeringsrutans linje gör att man blir mer säker på bilens position.

Har ni några fler idéer på hur man ska träna innan man testar sina kunskaper på trafikerade parkeringar?
Gäst 2010-09-07 23:34 ! Citera #
Om du kan krypköra och manövrera bilen hjälpligt så tycker jag du ska öva på en folktom parkering direkt, har du tur står det lite parkerade bilar där som du kan öva på. Ta det bara lugnt och håll koll i speglar och åt sidorna så går det nog bra!

Hursomhelst tror jag det är viktigt att du själv känner dig trygg, och då är det nog bra om det inte är andra på parkeringen som tittar eller stör.

När jag började övningsköra åkte vi ut till parkeringen vid Coop och IKEA när de hade stängt, där fick vi vara ifred och jag kunde öva i lugn och ro.
Kanske kan du ta med koner och ställa ut om du inte vill parkera nära riktiga bilar.

Lycka till!
RIKTAD 2010-09-24 14:32 ! Citera #
åk till en parkering eller dylikt och lägg ut koner eller liknande, på så sätter kan du både lära dig fickparkera och parkera vanligt. Kom också ihåg att lära dig backa ut på en parkeringsplats med :) Lycka till
Gäst 2010-09-24 18:53 ! Citera #
Jag var länge rädd för att börja parkera bredvid bilar, men jag märkte till min förvåning, det var ju mycket enklare att parkera brevvid riktiga bilar än på en tom parkeringsplats. Detta för att de är enklare att se.
Så, se till att du kan krypköra, manövrera bilen, veta bilens kanter och börja parkera brevvid riktiga bilar så snart som möjligt.

Ytterliggare ett tips under övningstiden är att bara köra in åt vänster eller backa in åt höger, inte tvärtom som definitivt är svårare då man måste vara längre tid i fel körfält.
Victor A 2010-10-06 15:10 ! Citera #
För att kunna backa så måste du bli ett med bilen och veta var den befinner sig, du ska alltså veta var du har alla fyra hörn av den och bästa är väll att börja med parkeringsfickor och sedan börja backa in i tomma rutor intill en bil, sen försöka mellan två bilar osv..
Victor A 2010-10-06 15:11 ! Citera #
P.s

när du har kört ett tag och lyckats blivit bättre och ditt självförtroende stiger och sen är du nya mozart på backning!
smulan 2012-09-10 16:14 ! Citera #
Vad ska man tänka på när man fickparkerar i ett området som tex ikea mellan tva bilar

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo