Start > Körkortsforum > Få sitt körkort

Få sitt körkort

Warrawarra 2024-05-11 19:22 ! Citera #
Hej, när får man mail att sitt körkort börjat tillverkats/skickats ut till postombud?? Har inte hört något än!
Gäst 2024-05-11 20:12 ! Citera #
Warrawarra 2024-05-11
Hej, när får man mail att sitt körkort börjat tillverkats/skickats ut till postombud?? Har inte hört något än!
Du får ett mail från Trafikverket där det står att ditt körprov är godkänt.
Men du får ingen bekräftelse att körkortet börjar tillverkas?

När du har betalat alla avgifter så börjar körkortet tillverkas, det kommer till ett postombud om 5 arbetsdagar. Sen skickar dom ut en brev där det står vart du ska hämta körkortet.
Warrawarra 2024-05-11 20:22 ! Citera #
Gäst 2024-05-11
Du får ett mail från Trafikverket där det står att ditt körprov är godkänt.
Men du får ingen bekräftelse att körkortet börjar tillverkas?

När du har betalat alla avgifter så börjar körkortet tillverkas, det kommer till ett postombud om 5 arbetsdagar. Sen skickar dom ut en brev där det står vart du ska hämta körkortet.
Jag har inte betalat för själva uppkörningen än utan tänkte göra det när jag får pengar. Man kunde ta det på faktura. Jag trodde att kortet skulle tillverkats oavsett om jag betalade nu eller om nån vecka
Björn He 2024-05-11 21:14 ! Citera #
Jag tycker det är onödigt att tillverka så kallat körkort (i plastform) för nyblivna behöriga fordonsförare. Man borde hellre införa ett nytt register i vilket Transportstyrelsen, Trafikverket eller Polisen registrerar när en viss medborgare fått utfärdad behörighet att köra (en viss typ av) fordon, och för att få köra ett fordon efter att ha fått behörighet så behöver man då bara medhava sitt pass alternativt ID-kort (om man nu har giltigt ID-kort utfärdat av Skatteverket) för att kunna uppvisa det för polisen vid eventuell kontroll av behörighet att köra. Och man kan gärna också ha en regel att varje medborgare måste förnya sitt pass med nytt passfoto vart fjärde eller femte år.
Det som kallas körkort borde hellre kallas för körlicens eller förarlicens, precis som engelska driving licence/driver’s licence.

Juridiskt sett är man inte skyldig att medhava sitt körkort och man kan ju heller inte medhava något körkort direkt efter att ha avklarat körkortsprovet eftersom det tar cirka 2 veckor för det så kallade kortet att tillverkas, utan man får köra med enbart sitt pass eller ID-kort. Det räcker att bara uppvisa pass eller ID-kort för polisen vid eventuell kontroll av körkortsinnehav, för legitimerar man sig via sitt pass så kan ju polisen kontrollera om man är registrerad körkortsinnehavare i körkortsregistret, och är man registrerad körkortsinnehavare så slipper man dömas för olovlig körning.
GelGel 2024-05-18 09:29 ! Citera #
Warrawarra 2024-05-11
Jag har inte betalat för själva uppkörningen än utan tänkte göra det när jag får pengar. Man kunde ta det på faktura. Jag trodde att kortet skulle tillverkats oavsett om jag betalade nu eller om nån vecka
Hej,

När du fått ett godkänt förarprov så produceras ditt körkort och som tidigare skrev får man det som rek brev att hämta ut på närmsta ombud. Du får även samtidigt ett brev från transportstyrelsen där du ska betala 320:- det är tillverkningsavgift för körkortet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo