Det gör inget att du står och ”blockerar” övergångsstället när det inte finns någon gående som på rätt sätt går ut på övergångsstället?
Korrekt! Även om man skall anpassa sin körning för att inte behöva stanna på ett övergångsställe eller en cykelöverfart så får man stanna där OM trafikförhållandena erfordrar det. Vid vägkorsningar är väjningspliktslinjen eller stopplinjen oftast målad alldeles efter övergångsstället eller den korsande gångbanan, det är såvitt jag vet avsiktligt för att uppmana en fordonsförare som har väjningsplikt att köra så nära den korsande körbanan som möjligt och stanna där om nödvändigt för att väja för fordon, stannar man inte omedelbart före den korsande körbanans närmsta ytterkant så får man inte tillräcklig sikt över den korsande körbanan då man iakttar väjningsplikt.
För att undvika onödigt hinder för gående så bör man iaktta först om någon gående närmar sig övergångsstället innan fortsatt körning fram till väjningslinjen, där man kan tvingas stanna på ett sätt som blockerar övergångsstället; blockerar ett fordon ett övergångsställe så får gående lov att anpassa sig efter de förhållandena, i de flesta fall kan man gå förbi framför den stannande fordonsföraren alternativt bakom fordonet.