Vart ska man stanna?
Hej,
Har stött på några problem i min övningskörning. Vid typ alla rondeller så är ju det väjningsplikt (väjningstrianglar) på marken i samband med övergångställen (alltså raka tjocka streck riktade frammåt på marken). Men ibland så är trianglarna typ 0.5-1m efter strecken som indikerar övergångställe. Så ifall det kommer bilar, vart ska man stanna då?
Ifall det kommer gående ska man såklart vänta precis innan övergångsstället men ifall det inte finns några måste man väl ändå gå lite längre fram instill rondellen för att få bättre sikt (och vänta på bilar där), men då täcker ju halva bilen halva övergångsstället och det är väl inte tillåtet? Man får ju inte blockera övergångsställen???
Jag är lika förvirrad som dig
Har kollat runt lite och det verkar som att det är tillåtet att stanna på övergångsstället för att få bättre sikt men som du sa måste du lämna förträde till eventuella gående innan du rullar på övergångsstället.
Man skall naturligtvis stanna precis vid väjningslinjen (eller stopplinjen om det är stopplikt) om nödvändigt för att väja för korsande trafik. Vid korsningar där man har väjningsplikt är väjningslinjen väldigt ofta målad alldeles efter övergångsstället/den korsande gångbanan, och det är såvitt jag förstår avsiktligt för att anvisa en fordonsförare som har väjningsplikt att stanna så nära vägkorsningen som möjligt, för att få tillräcklig uppsikt över vägen med fordonstrafik föraren skall väja för. Är det nödvändigt att väja för korsande fordonstrafik som närmar sig så måste man naturligtvis stanna omedelbart innan väjningslinjen, även om man då blockerar övergångsstället, men det är trots allt tillåtet att stanna tillfälligt på platser med generellt förbud att stanna och parkera om trafikförhållandena erfordrar det, det bästa är dock att stanna till före övergångsstället först (åtminstone i de trafiksituationer det är möjligt) och försäkra sig om att inga gående just är på väg att korsa körbanan innan fortsatt körning fram till väjningslinjen där man kan tvingas stanna och blockera övergångsstället, på så vis undviker man onödig blockering av övergångsstället för gående som just vill korsa körbanan. I många sådana situationer brukar dock gående som hindras av en stannande bil gå bakom bilen för att kunna passera.
RiverOak, du borde ta och läsa detta, du ställde nyss en fråga om nåt sånt här.
Har du varit med om att det har skett? Misstänker att det trafikljuset är kopplad med resten av korsningens signaler så att det aldrig kan hända.
Nej jag har inte varit med om det men vill känna mig förberedd ifall jag skulle hamna i den situationen. Jag var med om ett liknande fall när jag blev skjutsad i bilen häromdagen att det kom ett rött ljus och kort därefter ett till så man var tvungen att stanna. Kan inte avgöra om det gäller här dock eller om det bara är att köra vidare.
Är det någon som vet svaret, alltså helt säkert..?
Den där trafiksignalen med en pil som pekar uppåt, eller kanske rättare sagt rakt fram, gäller väl de som kör på Engelbrektsgatan men inte de som kör på Södra vägen. Signalen för trafik på Engelbrektsgatan har väl en pil pekande rakt fram just för att det är påbjuden körriktning rakt fram för just den trafiken, jag kan hålla med om det är onödigt att ha den trafiksignalen uppsatt även mitt emot, på andra sidan av gatukorsningen, men det är ändå ett stort nybörjarfel att vid högersväng på Södra vägen stanna i tron att signalen som visar röd pil rakt fram betyder att högersvängande skall stanna; när trafiksignalen för fordon på Stora vägen visar grönt ljus så är det påbjudet för en som kör på Stora vägen att fortsätta köra, den signal som visar rött ljus till höger betyder inte att fordon som kör rakt fram eller svänger höger på Stora vägen skall stanna utan enbart att fordon på Engelbrektsgatan skall stanna innan korsningen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025