Start > Körkortsforum > Sundsvall - Thulegatan/Bergsga…

Sundsvall - Thulegatan/Bergsgatan

yoyo 2024-05-03 20:57 ! Citera #
I Sundsvall har vi en korsning som flertal förare gör lite olika på och här skulle jag vilja stämma av med någon expertis inom området.

Se bild: ibb.co/MNcwvyn

Scenario 1) Den rosa linjen följer många även fast det är rött framför + den vita feta markerade linjen. I och med att jag inte korsar över ett övergångsställe + trafikljus så ser många detta som någon typ av väjningspliktmetod bara. Är det korrekt att jag kan köra även fast motsatt håll har rött eller grönt bara jag har väjningsplikt?

Scenario 2) Vissa stannar vid den hårda markerade vita linjen pga att det är rött trafikljus längst fram vid korsningen. Sedan när det är grönt så gör de svängen enligt den rosa linjen.

Vilket av dessa scenario stämmer?
Rojk 2024-05-03 21:51 ! Citera #
Vi kan börja med att fråga oss vad som är syftet med trafiksignalen? I det här fallet är det för att låta fotgängare passera övergångstället. Hade trafiksignalen varit på vår sida så hade det varit för att reglera trafiken i korsningen. Vi ser även att till höger och vänster så är det väjningsplikt och inga trafiksignaler.

Så varför är stopplinjen där den är? Jo på grund av blockeringsregeln.

Med andra ord: Ska du svänga höger eller vänster i korsningen får du köra, trots att trafikljuset lyser rött.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 09:10
24
I dag 02:39
6
I dag 02:17
1
I går 22:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo