Start > Körkortsforum > Uppkörning med bilskolans bil …

Uppkörning med bilskolans bil eller Trafikverkets ?

Angie 2024-05-02 22:00 ! Citera #
Nu vill jag höra från er som gjort uppkörning och klarat den eller kuggat den.

Körde ni upp med Trafikverkets bil eller bilskolans ?

OM man gör uppkörning med bilskolans bil, kostar det som 2 lektioner plus bokning hos trafikverket eller hur funkar det ?

Och om man gör uppkörning med bilskolans bil, är det bilskolan som bokar uppkörningen åt en då ?
Gäst 2024-05-03 08:33 ! Citera #
Min skola tvingar en att ta en uppvärmningslektion+kostnad för hyrbil samt kostnad för inspektören hos trafikverket för att få köra med deras bil vet inte om det är standard men det kostar ca 1000kr dyrare jmf med att köra upp hos trafikverket. Annars är det mindre panik iaf första gången om man kör med en bil du är van vid. Hos trafikverket kan det vara ett lotteri om du får en bra bil med kamera m.m.. eller en gammal skit bil. Jag kör automat och upplever inga stora skillnader förutom att det inte finns backkamera på vissa trafikverkets bilar.
Gäst 2024-05-03 11:50 ! Citera #
Vill du köra upp i körskolans bil så hjälper de dig att boka tid. Deras regler och vad det kostar skiljer sig lite, så bäst att kolla upp det med din specifika körskola vad som gäller. Sen, tänker du köra upp med manuell eller automat?

Första gången jag körde upp var med bilskolans manuella bil vilket gav mig en trygghet. Kuggade på en miss, men att känna till bilens egenskaper var till min fördel. Andra gången tog jag en sista minuten på annan ort och därmed trafikverkets bil. Jag hade aldrig kört diesel förut så det blev väldigt hackigt och ryckigt. Hade mer fokus på att förstå bilen än omgivningen så det blev pannkaka av det hela...

Tredje och sista gången valde jag att köra automat och trafikverkets bil. Upplever att det spelar mindre roll när man kör automat. Även om känsligheten i gas och broms kan skilja sig mellan bilar, men inte på samma sätt som dragläge osv.
Angie 2024-05-03 13:16 ! Citera #
Gäst 2024-05-03
Vill du köra upp i körskolans bil så hjälper de dig att boka tid. Deras regler och vad det kostar skiljer sig lite, så bäst att kolla upp det med din specifika körskola vad som gäller. Sen, tänker du köra upp med manuell eller automat?

Första gången jag körde upp var med bilskolans manuella bil vilket gav mig en trygghet. Kuggade på en miss, men att känna till bilens egenskaper var till min fördel. Andra gången tog jag en sista minuten på annan ort och därmed trafikverkets bil. Jag hade aldrig kört diesel förut så det blev väldigt hackigt och ryckigt. Hade mer fokus på att förstå bilen än omgivningen så det blev pannkaka av det hela...

Tredje och sista gången valde jag att köra automat och trafikverkets bil. Upplever att det spelar mindre roll när man kör automat. Även om känsligheten i gas och broms kan skilja sig mellan bilar, men inte på samma sätt som dragläge osv.
Jag har haft 3 uppkörningar med Trafikverkets bilar och alla automat. Det jag inte gillar med deras bilar är att gas pedalen är så fruktansvärt lös. Nästan obehagligt lös. Man känner knappt att man har foten på gasen. Tror alla 3 bilar har varit Volvo modeller och jag gillar inte dom.

Därför är jag lite inne på att kanske köra upp med en trafikskolas bil istället. Ta någon lektion med dom och sen ta deras bil. Jag kuggar på små saker hela tiden.. manövrering med bilarna är inga problem men jag känner mig inte riktigt trygg med deras bilar.

Tack för ditt svar. Ska kolla upp lite trafikskolor och prata med dom.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo