Vill du köra upp i körskolans bil så hjälper de dig att boka tid. Deras regler och vad det kostar skiljer sig lite, så bäst att kolla upp det med din specifika körskola vad som gäller. Sen, tänker du köra upp med manuell eller automat?
Första gången jag körde upp var med bilskolans manuella bil vilket gav mig en trygghet. Kuggade på en miss, men att känna till bilens egenskaper var till min fördel. Andra gången tog jag en sista minuten på annan ort och därmed trafikverkets bil. Jag hade aldrig kört diesel förut så det blev väldigt hackigt och ryckigt. Hade mer fokus på att förstå bilen än omgivningen så det blev pannkaka av det hela...
Tredje och sista gången valde jag att köra automat och trafikverkets bil. Upplever att det spelar mindre roll när man kör automat. Även om känsligheten i gas och broms kan skilja sig mellan bilar, men inte på samma sätt som dragläge osv.
Jag har haft 3 uppkörningar med Trafikverkets bilar och alla automat. Det jag inte gillar med deras bilar är att gas pedalen är så fruktansvärt lös. Nästan obehagligt lös. Man känner knappt att man har foten på gasen. Tror alla 3 bilar har varit Volvo modeller och jag gillar inte dom.
Därför är jag lite inne på att kanske köra upp med en trafikskolas bil istället. Ta någon lektion med dom och sen ta deras bil. Jag kuggar på små saker hela tiden.. manövrering med bilarna är inga problem men jag känner mig inte riktigt trygg med deras bilar.
Tack för ditt svar. Ska kolla upp lite trafikskolor och prata med dom.