Start > Körkortsforum > Medföljande examinator

Medföljande examinator

JimA 2024-05-02 18:00 ! Citera #
Kan examinatorn ta med sig en ”elev examinator” utan att fråga om det är Ok? Som läkare frågar jag patienten om läkarstuderande kan delta i undersökningen. Det är en stressig situation vid körprov. Hände min son.
Björn He 2024-05-02 20:49 ! Citera #
Det är väl inga problem att köra upp med en inspektörstudent, sålänge man är lugn och behärskad. När jag körde upp och fick godkänt så fick jag köra med inspektören och en inspektörpraktikant som åkte med i baksätet, och det gick nästan helt perfekt. Det bästa är kanske att ha inspektörpraktikanten i baksätet så att inte den sitter precis bredvid. Sen ska man tänka på att inte titta på körprovsinspektören under uppkörningen utan bara hålla uppsikt framåt (och i speglarna och döda vinkeln förstås när man planerar sväng eller körfältsbyte), stannar man vid rött ljus så kan det gå bra att försöka ha lite ögonkontakt med inspektören medan man väntar på grönt, om man har tid med det.

En inspektörpraktikant kan alltid följa med på vilken uppkörningstur som helst, för att utföra praktik inför det blivande jobbet som körprovsinspektör. Praktikanten gör då samma jobb som den riktige inspektören gör, alltså bedömer en blivande körkortsinnehavares körning, fast från baksätet då eftersom den riktiga inspektören normalt sitter fram bredvid körkortseleven.
TS 2024-05-05 18:09 ! Citera #
JimA 2024-05-02
Kan examinatorn ta med sig en ”elev examinator” utan att fråga om det är Ok? Som läkare frågar jag patienten om läkarstuderande kan delta i undersökningen. Det är en stressig situation vid körprov. Hände min son.
De brukar fråga och har för mig att man får säga nej
Rojk 2024-05-05 18:45 ! Citera #
Till mig sa inspektören bara ”det här är XXX och hon kommer följa med idag”, varpå hon sa ”jag kommer sitta tyst”. Sen gjorde hon det ända tills vi kom tillbaka och då sa hon ”grattis”.
Björn He 2024-05-05 19:15 ! Citera #
TS 2024-05-05
De brukar fråga och har för mig att man får säga nej
När jag hade min godkända uppkörning i Västerås så sa inspektören att en inspektörpraktikant skulle följa med på min uppkörning, jag sa då att jag önskar att hon sitter i baksätet, och jag klarade av uppkörningen nästan helt perfekt.

När jag hade provmomentet parkering så hade jag dock sannolikt blivit underkänd om jag hade lämnat kvar nyckeln i bilen, men nu hade jag så mycket vett att jag tog nyckeln med mig när jag tillfälligt gick ut för att kontrollera om jag parkerat perfekt; tänk om det hade varit min bil ”på riktigt”, då hade ju jag naturligtvis inte kunnat lämna nyckeln i bilen med risk för bilen att av misstag användas av någon annan! Sen när jag hade kontrollerat om jag parkerat perfekt så körde jag vidare ända tills vi var tillbaka till förarprovskontoret.
Inspektören frågade hur jag tycker det har gått och jag sa att allt gick perfekt utom att jag råkade få motorstopp när jag hade väjningsplikt vid infarten till en mindre landsväg, för det var ju en uppförsbacke där vid väjningsplikten, men inspektören sa att det gör inget, alla kan få motorstopp någon gång, och det var ändå ingen fara med det, och mitt körprov, som var det tredje totalt (men andra i Västerås eftersom jag var där även på första provet), är godkänt.
Jag tycker dock personligen att jag borde ha haft rätt att få godkänt redan på första försöket när jag ändå var i Västerås redan den gången.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest