Start > Körkortsforum > Tips för privat övningskörning…

Tips för privat övningskörning.

Luddef 2010-09-06 12:58 ! Citera #
Hejsan!

Jag söker lite små tips för privatövningskörning.
Några jag kan dela med mig av är:
* Ha med din privata lärare på körskolan så dom får samma uppfattningar.
* Ta det lugnt, låg hastighet skadar inte för att lära sig, men hinner se mer.
* Förklara för din privata handledare att ej skrika, det hjälper aldrig. Stjälper mer!

Söker massor med fler tips för att få en så lyckad upplevelse och inlärning som möjligt!

/ mvh
Gäst 2010-09-07 23:23 ! Citera #
Helt rätt! Skrikande och irriterade handledare är fruktansvärda, undvik om möjligt att öva med såna det kan inte bli annat än dåligt!

När du går handledarutbildningen kommer ní få massor med bra tips från körskolan! Ni får även ett häfte som handledaren kan titta i för att bättre kunna lägga upp övningskörningen.

Tror även det är toppenbra om handledaren är med på några körlektioner.

Lycka till!
ziwei 2010-09-10 16:32 ! Citera #
Jag skulle dessutom rekommendera att handledaren kanske kunde lära ut lite minnesramsor, och regelbundet repeterar saker som säkerhetskontroller, parkeringar och annat som är bra att mängdträna hemma. Håller verkligen med om det som sagts om tidigare, i synnerhet skrikandet. Det gör bara en osäker förare ännu mer nervös.

En annan sak som en privat handledare borde göra, är att säga till i god tid. Berätta gärna för handledaren vad som behöver tränas på, och föreslå gärna några slingor, så kan denne guida dig till dessa platser medan du lugnt kan fokusera på körningen.
Gäst 2010-09-18 13:00 ! Citera #
Någonting jag har lärt mig under tiden jag har kört privat är att inte bara åka ut och köra utan att veta vart.
Att sitta och vänta på att handledaren säger: ”sväng vänster här”, ”höger, nu!” är väldigt jobbigt och stör min koncentration på andra saker!
På senare tid har vi alltid ett mål dit jag kör. Visst frågar jag om råd vilken väg vi ska ta, men jag försöker mest själv att hitta dit.
Det är iaf ett tips som jag kan ge, även fast jag är ganska oerfaren förare :)
Gäst 2010-11-17 09:20 ! Citera #
Ang. skrikande handledare

Man bör överhuvudtaget undvika att bråka med sin handledare, även om man inte tycker att den har rätt alltid. Personligen har jag svårt för det, men jag brukar tänka att det bara är att slappna av och acceptera. Det är inte JAG som kör, eftersom min handledare har ansvar för det som händer. Handledare är också människor, det måste man komma ihåg, så det är klart att de reagerar kraftigt (kanske skriker) om de blir rädda när de exempelvis tror att man ska köra in i något.

Ett annat tips som jag har fått är att skriva upp ett antal saker som kan komma på det praktiska provet på en lista. Sedan ber man snällt handledaren om att ”utsätta” en för detta låtsas-prov, dvs den säger till en att göra sakerna på listan när som helst. Man kan skriva saker som: parkera, fickparkera, göra en u-sväng, kontrollera olja och mönsterdjup osv.

Hej hopp!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo