Start > Körkortsforum > Körkortet på 4:e försök

Körkortet på 4:e försök

Gäst 2024-04-22 19:00 ! Citera #
Idag tog jag körkortet på mitt 4:e försök i Järfälla för tack vare en kvinnlig inspektör som kunde lugna ner min nervositet med sin bemötande, jag är väldigt tacksam för det; berättade ett vänligt sätt hur provet skulle gå till och instruerade mig ett tydligt sätt vart skulle jag köra men hon var hård med sin bedömning. Jag har inte övat så jätte mycket från 1a till 4e gången.
En av inspektören i två tidigare tillfälle (en och samma) satt tyst och såg arrogant ut och att gav fel mål som inte fanns på vägskylten och jag fick fråga om vart jag skulle eftersom jag hade tränat de vägen väl och hen var trött och gäspade mycket under körningen troligen pga fastemånad, som ni vet. I en rundel bromsar hen för ett höger sväng som jag bedömde att det var riskfritt att köra men hen tyckte inte det. Jag blev kuggad för det.

Mitt slutsats är att du skall kunna köra bilen ett säkert sätt och du skall ha tur med en inspektör som vill väl att du ska klara provet.

Rekommenderar inte Farsta överhuvudtaget, där finns några ställen som är dålig hastighets skyltat och dit tar inspektören dig med målet att kugga men klarar du att hantera det, blir du kanske godkänd.

Rekommenderar Järfälla om du har tur med de vänliga inspektörer som kan minska dit nervositet som orsakar att du gör mer fel.

Lycka till med uppkörningen.
Angie 2024-04-22 19:46 ! Citera #
Grattis ! Själv kuggade jag i Järfälla idag. Tyckte inte hon jag körde med var speciellt trevlig. Det första hon gjorde var att torka bort ( tydligen smuts ) på fotot på min legitimation. Jätte märkligt.

Hon förklarade bra vart jag skulle köra och jag tyckte körningen gick bra. Men missade högerregeln strax innan Trafikverket och hon tyckte jag körde för långt fram i rondellerna.

Jag har nästa uppkörning i Farsta på onsdag. Vad har du för erfarenhet därifrån ? Är dom så fula och luriga så dom tar en till ställen utan hastighetsskyltar?
Gäst 2024-04-22 20:28 ! Citera #
Angie 2024-04-22
Grattis ! Själv kuggade jag i Järfälla idag. Tyckte inte hon jag körde med var speciellt trevlig. Det första hon gjorde var att torka bort ( tydligen smuts ) på fotot på min legitimation. Jätte märkligt.

Hon förklarade bra vart jag skulle köra och jag tyckte körningen gick bra. Men missade högerregeln strax innan Trafikverket och hon tyckte jag körde för långt fram i rondellerna.

Jag har nästa uppkörning i Farsta på onsdag. Vad har du för erfarenhet därifrån ? Är dom så fula och luriga så dom tar en till ställen utan hastighetsskyltar?
Om jag minns rätt så var det ingen hastighetsskylt när man kommer ut från Trafikverket Farsta men de nämner att det är en 40 väg så fula eller luriga är dem inte men kanske beror på vem man får.
gäst 2024-04-22 21:00 ! Citera #
Gäst 2024-04-22
Om jag minns rätt så var det ingen hastighetsskylt när man kommer ut från Trafikverket Farsta men de nämner att det är en 40 väg så fula eller luriga är dem inte men kanske beror på vem man får.
Det mycket beror på vem du får som inspektör som verkligen vill minska din nervositet vid körprov. Farsta finns ställen som väldigt kort påfart in på motorvägen och mycket bilar som inte släpper in, dvs att inte samspelar så att du kommer in i körbanan.
Det finns ställen som är skyltat 60 före på farten men motorvägen är på 80 skyltat efter påfarten på motorvägen, vilket gör som nybörjare att du håller 60 in påfarten till motorvägen du försöker komma in för att du har lärt dig att inte ska öka farten förrän du passerat 80 skylten, så blev det mitt fall då inspektören grepp in och gasade så att jag kom in. Tveksamheten gjorde att jag blev underkänd för det. Det är bättre, i så fall inspektören säger det sådana tillfälle om de inte tar dit för att lura dig.

Hoppas att du får en inspektör som vill att du kör med minskad nevositet så att du klarar körprovet.

Lycka till !
Gäst 2024-04-23 09:53 ! Citera #
Jag tror att det är lättare för inspektören att kugga än att godkänna i ett körprov för att om du gör ett allvarlig fel i ett cirkulationsplats eller missar en döda vinkel är det tillräckligt för att man blir underkänd. Stockholm trafiken är värst och sämst. Om polisen satsar en vecka för trafiköverträdelse för cyklister och bilister kan de dra in många körkort och bötfälla många bilister och cyklister.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov