Start > Körkortsforum > Uppkörning Järfälla

Uppkörning Järfälla

hihi 2024-08-14 01:17 ! Citera #
Angie 2024-04-17
Uppkörning på måndag i Järfälla.
Nervös ! Ska köra igenom området hela helgen.
Någon som kört upp där senaste tiden ?
Hur gick det ?
Vad har dom för automat bil ?
Vilken tid körde ni ?
Vad hade dem för bilar? om du minns
molly I går 11:02 ! Citera #
Spenderade mycket tid här inför min uppkörning i järfälla så tänkte dela med mig av min egen upplevelse. Klarade uppkörningen på första försöket här för 1.5 vecka sedan, manuell. Var äckligt nervös innan men hade kört omkring i området några dagar innan då jag inte bor i järfälla. Fick en jätte trevlig man som var något ”läskig” i början men i efterhand tror jag snarare det var jag som var så nervös och inte han som var läskig.

Körde ut från körskolan vänster och tog sedan höger vid macken. Körde sedan vänster mot centrum vid rödlyset men det var här det tog en liten vändning. Hade läst i princip alla inlägg här och sett allas ruttar, men jag fick en helt annan. Vid ett centrumliknande område fick jag svänga höger och därifrån har jag ingen aning om vart jag körde. Körde i udda områden och sedan upp på motorvägen och sedan avfarten mot kallhäll. Körde sedan mot kallhäll centrum och svängde sedan tillbaka på motorvägen. Fick göra det jag fruktade, både vändning ”på lämplig plats”, fickparkering och en ”effektiv bromsning” vilket innebär att man ska med all kraft man har tvärstanna, jag gjorde detta i cirka 65 km/h. Sedan tillbaka till körskolan, trodde jag skulle kugga pga av något litet fel jag gjorde pga nervositet men det är som sagt en helhetsbedömning!

Det jag vill framhäva med detta är att ni inte ska bli för maniska med rutter för sedan står man där och får en rutt ingen annan fått. Haft kompisar som fått betydligt lättare rutter än vad jag fick, men man vet aldrig vad man själv får. Lär istället känna områden lite generellt för att få en helhetsbild. Hoppas ni som läser klarar uppkörningen!! Håller inte med all negativ kritik järfälla har fått, tyckte att det fungerade bra.
Kom ihåg att bilarna kan skilja sig mycket från era egna, hemma har jag en cactus, rätt så liten, fick en riktigt stor bil på uppkörningen..
Gäst I dag 15:53 ! Citera #
Precis, att bara öva rutter kan ge mer skada en nytta då de kan bli förvirrande om man får en helt annan rutt. Bättre och bli expert på planeringen läsa skyltar osv så man kan hantera allt. Det som kan vara värt är mer är att tex se om de finns några konkreta fällor i uppkörnings området. Jag själv blev varnad av en polare som kuggade pga av någon heldragen linje efter någon rondell vid stäket som kan va svår å se då heldragna linjer brukar vara rätt ovanligt efter en rondell. Av mina 3 uppkörningar järfälla, sollentuna , södertälje, tyckte jag absolut att järfälla va krångligast. Mkt kurviga påfarter, stora rondeller, mindre konstiga rondeller osv. Men vissa får svin lätta rutter också, men bra att vara förberedd på det värsta:)
I sthlm generellt behöver man va jääääkligt redo och nästan köra felfritt för lyckas. Vet tex personer som inte är jätte duktiga som fått avbryta sin uppkörning i sthlm och tagit kortet typ veckan efter i Norrland osv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I dag 18:59
17
I dag 18:07
1
I dag 15:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov