Hej allihop!
Har någon erfarenhet av detta och kunde ta körkort utan legitimation? Eller kommer jag tyvärr behöva avvakta med körkort änsålänge?
Bakgrund: Jag är från Ukraina och har skydd under massflyktsdirektivet. Jag har aldrig haft ett körkort förut och skulle vilja ta det men har tyvärr ingen giltig id-handling, varken pass eller annan form av legitimation. Jag har massflyktsdirektivet kortet men den räknas väl inte som id. Jag kommer att snart förhoppningsvis tilldelas ett samordningsnummer då jag ska bekräfta min identitet hos skatteverket med en resedokument (certificate for return to Ukraine) som är giltig i 30 dagar.
Jag har läst om blanketten för undantag från kravet att visa ID-handling och undrar ifall det kan funka att ta hela körkortet med det? (Inkl. Syntest, Teori, riskutbildningar,
körprov etc)
Min pappa skulle kunna bekräfta min identitet via tidigare nämnt blankett då han är svensk medborgare, har personnummer och har svenskt körkort (senaste 3 år), dock undrar jag ifall jag kan ta hela körkortet med denna blankett? (Inkl. Teori, riskutbildningar, körprov etc). Eller kan jag på något sätt använda resedokumenet när jag behöver ha med giltig id-handling? (Som sagt, den är giltig i endast 30 dagar)
Jag kollade med transportstyrelsen om detta och det är svaret jag fick:
Blanketten du skickat med gäller när du ska ansöka hos Trafikverket om att bli identifierad av din pappa vid förarprovet. Du kan inte använda den vid riskutbildning eller för att göra synundersökning som krävs för att få körkortstillstånd.
När det gäller synundersökningen kan du fråga synprövaren hur din pappa kan identifiera dig, motsvarande får ni göra hos en trafikskola där riskutbildning genomförs.
Några andra undantag finns inte. Du kan inte använda ditt UT-kort eller resedokument som legitimation vid förarprovet.
Har någon haft erfarenhet av detta och kunnat bekräfta sin identitet med hjälp av någon annan?
Tack i förväg!