Start > Körkortsforum > Ta körkort utan någon som hels…

Ta körkort utan någon som helst id handling?

Körkort utan ID 2024-04-13 19:16 ! Citera #
Hej allihop!

Har någon erfarenhet av detta och kunde ta körkort utan legitimation? Eller kommer jag tyvärr behöva avvakta med körkort änsålänge?

Bakgrund: Jag är från Ukraina och har skydd under massflyktsdirektivet. Jag har aldrig haft ett körkort förut och skulle vilja ta det men har tyvärr ingen giltig id-handling, varken pass eller annan form av legitimation. Jag har massflyktsdirektivet kortet men den räknas väl inte som id. Jag kommer att snart förhoppningsvis tilldelas ett samordningsnummer då jag ska bekräfta min identitet hos skatteverket med en resedokument (certificate for return to Ukraine) som är giltig i 30 dagar.

Jag har läst om blanketten för undantag från kravet att visa ID-handling och undrar ifall det kan funka att ta hela körkortet med det? (Inkl. Syntest, Teori, riskutbildningar,
körprov etc)

Min pappa skulle kunna bekräfta min identitet via tidigare nämnt blankett då han är svensk medborgare, har personnummer och har svenskt körkort (senaste 3 år), dock undrar jag ifall jag kan ta hela körkortet med denna blankett? (Inkl. Teori, riskutbildningar, körprov etc). Eller kan jag på något sätt använda resedokumenet när jag behöver ha med giltig id-handling? (Som sagt, den är giltig i endast 30 dagar)

Jag kollade med transportstyrelsen om detta och det är svaret jag fick:

Blanketten du skickat med gäller när du ska ansöka hos Trafikverket om att bli identifierad av din pappa vid förarprovet. Du kan inte använda den vid riskutbildning eller för att göra synundersökning som krävs för att få körkortstillstånd.
När det gäller synundersökningen kan du fråga synprövaren hur din pappa kan identifiera dig, motsvarande får ni göra hos en trafikskola där riskutbildning genomförs.

Några andra undantag finns inte. Du kan inte använda ditt UT-kort eller resedokument som legitimation vid förarprovet.

Har någon haft erfarenhet av detta och kunnat bekräfta sin identitet med hjälp av någon annan?

Tack i förväg!
Björn He 2024-04-14 00:08 ! Citera #
Generellt sett får man nog inte göra körkortsprov utan någon giltig legitimationshandling. Om man inte kan uppvisa giltig legitimation vid körkortsprovet så kommer provet sannolikt att avbrytas.
Om du inte har godkänd legitimation så har du nog inget annat val än att vända dig till Skatteverket för att ansöka om att få svenskt ID-kort, och därefter vänta tills ID-kortet levererats hem till dig per post. Jag skaffade själv svenskt ID-kort några veckor efter min 18-årsdag, för att kunna ta körkort, och fick vänta cirka två veckor på att få ID-kortet; jag fick själv erfara att jag inte kunde legitimera mig med mitt pass, eftersom det var kinesiskt och andra pass än EU-pass godkänns tydligen inte som legitimationshandling - men man kan ju använda kinesiskt pass för att legitimera sig hos Skatteverket då man ansöker om att få svenskt ID-kort.
Jag var, trots att jag flyttade till Stockholm redan som 4-åring efter att ha bott i Peking där jag föddes, kinesisk medborgare ända till årsskiftet 2013/2014 då jag, då 18 år gammal, skaffade mig svenskt medborgarskap, och då tvingades säga upp mitt kinesiska, eftersom Folkrepubliken Kina förbjuder multipelt medborgarskap. Egentligen borde jag ha fått svenskt medborgarskap redan när jag var kanske 5 år gammal, men mamman tänkte tydligen inte på det på den tiden.
Gäst 2024-04-14 15:21 ! Citera #
Det finns undantag på id vid förarprov.
Ta kontakt med Transportstyrelsen 0771-81 81 81 och Trafikverket 0771-17 18 19 så ger dom exempel på vad du behöver göra

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo