Fast ska du svänga höger eller göra en skyddad vänstersväng (eget körfält) så behöver du inte köra och vända om inte det är supertydligt att dom bakom dig inte är med på att du ska svänga, vilket är väldigt ovanligt, men risken finns alltid, utan det är endast vid en oskyddad vänstersväng du gör detta och försök att planera din sväng så att du slipper stanna! Var placerad till vänster i körfältet när du ska svänga
Det är inte enbart en vänstersvängande fordonsförare som har skyldigheter, utan även bakomvarande fordonsförare har skyldigheter i trafiken, det är bakomvarande som har största, eller eventuellt fulla, skyldigheten att undvika kollision (”från ryggen”)! Som det står i Trafikförordningen så är det påbjudet för en fordonsförare att hålla tillräckligt avstånd bakom ett annat fordon för att kunna undvika risk för kollision med det, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar, och man måste kunna förutse att en eventuell framförvarande fordonsförare kan planera att svänga i en korsning, och då eventuellt tvingas stanna för att lämna företräde och fri väg för eventuell mötande trafik (om sväng till vänster i högertrafik), och då måste man hålla TILLRÄCKLIGT avstånd bakom fordonsföraren och vara tillräckligt beredd att stanna om det behövs för att undvika kollision med den föraren i händelse att föraren stannar. De flesta fordonsförare är väl såpass vettiga att de blinkar med körriktningsvisaren i god tid före planerad sväng, som man enligt lag är skyldig att göra, för att tydligt signalera för andra trafikanter sin avsikt att svänga, och då hinner man stanna vid behov bakom det fordonet om man bara håller tillräckligt avstånd bakom och är tillräckligt beredd att sänka hastigheten eller stanna (vid behov).
Skulle man köra på ett fordonsförare som är i färd med att svänga så är man ensam vållande till kollisionen, med hänsyn till att man själv gjort fel, genom att inte hålla tillräckligt avstånd bakom fordonet; man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision med det, i händelse att det stannar, exempelvis för att väja för mötande trafik vid vänstersväng, och det bör inte spela någon roll om fordonsföraren skulle svänga åt vänster trots eventuellt förbud mot vänstersväng, för man har ändå inte rätt att köra på föraren utan man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd bakom föraren för att kunna undvika kollision. Däremot kan man såvitt jag förstår, om nödvändigt, väja ut till vänstra sidan av körbanan för att undvika kollision med en framförvarande fordonsförare om nu föraren plötsligt stannar för att svänga vänster vid en korsning, trots att det inte är tillåtet att svänga vänster där, att svänga vänster är förbjudet i bl.a. de flesta vägkorsningar i Stockholms innerstad, och där kan man kanske inte göra annat än att köra över till vänstra sidan av körbanan för att undvika kollision om nu någon framförvarande plötsligt stannar vid en korsning för att svänga vänster, trots att man inte får svänga vänster.
En vänstersvängande måste såvitt jag vet iaktta särskild varsamhet för att undvika kollision, främst genom att rikta särskild uppmärksamhet på eventuell bakomvarande fordonstrafik och trafik som kan befinna sig till vänster bredvid fordonet. Jag vet inte hur ofta det förekommer att en vänstersvängande fordonsförare kolliderar med en annan fordonsförare som försökt köra om den vänstersvängande eller på annat sätt befunnit sig på vänstra sidan av den vänstersvängande föraren, men i en sån situation anses normalt den vänstersvängande fordonsföraren som ensam vållande till kollisionen, av anledningen att en som svänger åt vänster är skyldig att försäkra sig om att vänstersväng kan ske UTAN risk för fara (eller onödigt hinder) för övrig fordonstrafik, och därför ansvarig att vid sväng rikta särskild uppmärksamhet mot eventuella andra fordon som färdas i samma färdriktning.
Jag anser dock att en fordonsförare som försöker köra om ett fordon som planerar att svänga åt vänster borde kunna anses som ensam vållande till en eventuell kollision med den vänstersvängande fordonsföraren, med hänsyn till att en fordonsförare INTE tillåts köra om ett annat fordon (utom på sidan mot vägkanten) när den andra fordonsföraren tydligt ger tecken om avsikt att svänga till vänster, man måste i en sån trafiksituation vara tillräckligt uppmärksam på att fordonsförare ger tecken om vänstersväng och anpassa sin körning för att underlätta vänstersvängen.