Har du kört buss? Hur kan du veta hur fort den kan köra?
Undvika hinder för mötande?? Vad menar du med det? Hur ofta möter du fordon i en cirkulationsplats?
I mindre cirkulationsplatser är väl en buss tvungen att köra max 20 km/tim, det är väl så jag menar?! Kolla exempelvis rondellen i korsningen mellan Svartlösa- och Vantörsvägen i Långbro, södra Stockholm, det är ett exempel på en cirkulationsplats där bussar måste köra högst cirka 20 km/tim. Hastighetsbegränsningen där är max 30 km/tim (med hänsyn till att det är ett förskole- och skolområde) och jag har som bilägare kört i 30 runt rondellen, men jag har upplevt att de flesta bussar kör högst cirka 20 kanske för att ett så stort fordon inte klarar av att köra runt rondellen i högre fart än cirka 20 km/tim.
Vad gäller mötande fordon i en rondell så menar jag väl fordon som närmar sig på den (sett i körriktningen) vänstra sidan av rondellen, en själv som påbjuds köra på höger sida av rondellen möter ju fordon på vänstra sidan. Något jag menar här är ju att en som kör in i en cirkulationsplats måste vara uppmärksam på mötande fordon, med hänsyn till att mötande fordon när som helst kan komma att köra vänster vid en rondell, man vet aldrig exakt när, och kör man in i cirkulationsplatsen samtidigt som någon ”mötande” kommer och skall köra till vänster så riskerar man att orsaka en kollision. Man måste observera att en själv som kör in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot fordon som redan färdas inne i den (eftersom den cirkulära körbanan runt rondellen är en sorts huvudled). Sen gäller naturligtvis regeln att man påbjuds köra i motsols gående riktning runt rondellen (som är vänstergående varv=riktningen rakt motsatt den riktning solen rör sig sett från norra halvklotet; på norra halvklotet syns solen röra sig från öster till väster via söder medan den rör sig via nord sett på södra halvklotet - men den stiger fortfarande upp i öster och ned i väster).