Start > Körkortsforum > Placering i enfilig cirkulatio…

Placering i enfilig cirkulationsplats

Ville 2024-03-29 13:17 ! Citera #
Hej! :)

Jag och min flickvän har hamnat i något av en debatt kring hur man bör placera sig i en enfilig cirkulationsplats, framför allt när man ska till rakt fram.

Hon menar att man bör ligga nära rondellen för att det blir smidigare körning iom att man behöver vrida mindre på ratten när man åker in och ut från cirkulationsplatsen. Jag tänker att man bör ligga närmare åt högerkanten, dels eftersom ens avsikt blir tydligare för övriga trafikanter men också generellt för att man inte ska gena i en cirkulationsplats.

Jag menar såklart heller inte att man ska överdriva och nosa på kanten hela vägen, men generellt att man ska placera sig i mitten men lite mer åt höger.

Ska även tillägga att jag håller på att ta mitt körkort och att hon har haft det ca 2 år.

Finns det något facit? Åsikter?
Björn He 2024-03-29 13:32 ! Citera #
Svår fråga men den regel som gäller generellt i cirkulationsplats är att man skall köra motsols, alltså i vänstergående varv kring den så kallade rondellen. Den så kallade rondellen, som normalt är en cirkelformad stenläggning, är i de flesta fall åtskiljd från körbanan av kantstenar liksom en refug, och det enda man bör tänka på är generellt att köra utanför och inte inom eller på kantstenen.
Är man på väg rakt fram förbi en rondell så är det normalt rimligast att köra så nära rondellen som möjligt, men samtidigt inte köra över kantstenen som åtskiljer rondellen från körbanan, för att ta en så mindre skarp sväng som möjligt runt rondellen.
Eric 2024-03-29 13:57 ! Citera #
Grundregeln är alltid att hålla till höger på vägen och kanske blir det lite tydligare vad man har för avsikt. Det leder också till en långsammare passage (lägre fart är alltid säkrare). Så trafikskolesättet är att hålla till höger.

Men det mest praktiska är att få en så rak passage som möjligt och det är inte förbjudet.
Björn He 2024-03-29 21:16 ! Citera #
Eric 2024-03-29
Grundregeln är alltid att hålla till höger på vägen och kanske blir det lite tydligare vad man har för avsikt. Det leder också till en långsammare passage (lägre fart är alltid säkrare). Så trafikskolesättet är att hålla till höger.

Men det mest praktiska är att få en så rak passage som möjligt och det är inte förbjudet.
Om man ska köra sakta i en cirkulationsplats, exakt vad betyder ”sakta” då? Med en personbil kan man köra i upp till 30 km/tim runt en rondell, eller möjligtvis 40 km/tim om det finns utrymme för större svängradie, och 30 är GANSKA sakta. En buss kan däremot inte köra 30 utan måste för säkerhets skull sänka farten till cirka 20 km/tim. När man kör in i cirkulationsplatsen så är det viktigt anser jag att köra in så hastigt som möjligt, utan onödiga dröjsmål, för att undvika risk för eventuellt hinder för mötande eller från vänster kommande fordon som måste väjas för. I de flesta fall ser man tydligt om något fordon som är inne i cirkulationsplatsen före närmar sig och då måste man naturligtvis väja för att ge det fordonet fri väg innan infart till cirkulationen.
Gäst 2024-03-29 22:23 ! Citera #
Man ska placera sig mitt i körfältet, men mitt i körfältet kan vara både högerplacerad eller vänsterplacerad eller mitt i beroende på hur bred vägen är, för om det inte är målade körfält så finns det så många körfält som det får plats fordon, vilket kan vara många beroende på vad för fordon som kör
Gäst 2024-03-31 09:01 ! Citera #
Björn He 2024-03-29
Om man ska köra sakta i en cirkulationsplats, exakt vad betyder ”sakta” då? Med en personbil kan man köra i upp till 30 km/tim runt en rondell, eller möjligtvis 40 km/tim om det finns utrymme för större svängradie, och 30 är GANSKA sakta. En buss kan däremot inte köra 30 utan måste för säkerhets skull sänka farten till cirka 20 km/tim. När man kör in i cirkulationsplatsen så är det viktigt anser jag att köra in så hastigt som möjligt, utan onödiga dröjsmål, för att undvika risk för eventuellt hinder för mötande eller från vänster kommande fordon som måste väjas för. I de flesta fall ser man tydligt om något fordon som är inne i cirkulationsplatsen före närmar sig och då måste man naturligtvis väja för att ge det fordonet fri väg innan infart till cirkulationen.
Har du kört buss? Hur kan du veta hur fort den kan köra?

Undvika hinder för mötande?? Vad menar du med det? Hur ofta möter du fordon i en cirkulationsplats?
Björn He 2024-03-31 13:30 ! Citera #
Gäst 2024-03-31
Har du kört buss? Hur kan du veta hur fort den kan köra?

Undvika hinder för mötande?? Vad menar du med det? Hur ofta möter du fordon i en cirkulationsplats?
I mindre cirkulationsplatser är väl en buss tvungen att köra max 20 km/tim, det är väl så jag menar?! Kolla exempelvis rondellen i korsningen mellan Svartlösa- och Vantörsvägen i Långbro, södra Stockholm, det är ett exempel på en cirkulationsplats där bussar måste köra högst cirka 20 km/tim. Hastighetsbegränsningen där är max 30 km/tim (med hänsyn till att det är ett förskole- och skolområde) och jag har som bilägare kört i 30 runt rondellen, men jag har upplevt att de flesta bussar kör högst cirka 20 kanske för att ett så stort fordon inte klarar av att köra runt rondellen i högre fart än cirka 20 km/tim.

Vad gäller mötande fordon i en rondell så menar jag väl fordon som närmar sig på den (sett i körriktningen) vänstra sidan av rondellen, en själv som påbjuds köra på höger sida av rondellen möter ju fordon på vänstra sidan. Något jag menar här är ju att en som kör in i en cirkulationsplats måste vara uppmärksam på mötande fordon, med hänsyn till att mötande fordon när som helst kan komma att köra vänster vid en rondell, man vet aldrig exakt när, och kör man in i cirkulationsplatsen samtidigt som någon ”mötande” kommer och skall köra till vänster så riskerar man att orsaka en kollision. Man måste observera att en själv som kör in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot fordon som redan färdas inne i den (eftersom den cirkulära körbanan runt rondellen är en sorts huvudled). Sen gäller naturligtvis regeln att man påbjuds köra i motsols gående riktning runt rondellen (som är vänstergående varv=riktningen rakt motsatt den riktning solen rör sig sett från norra halvklotet; på norra halvklotet syns solen röra sig från öster till väster via söder medan den rör sig via nord sett på södra halvklotet - men den stiger fortfarande upp i öster och ned i väster).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo