Start > Körkortsforum > Backa in i ruta, hjälp...

Backa in i ruta, hjälp...

Gäst 2024-03-28 18:09 ! Citera #
Hej! Vad jag än gör så är det brutalt svårt för mig att få till en bra backa in i ruta. Har kollat på massor av videos, har gjort dte på 1 körlektion, provat att träna hemma... går ändå inte att få den bra :?
Har backspeglarna korrekt inställda, blockerar rutan jag vill in på tills min axel är ungefär i mitten~ ish. Gör fullt rattutslag till vänster, kryper framåt tills jag (knappt) ser andra bilen i sidospegeln, gör då fullt rattutslag till höger och sen när bilen är rak-ish så rätar jag ut ratten. Trodde det var så man gjorde, men varje gång jag provat blir det ändå att jag hamnar för nära ena eller andra sidan av rutan. Blir alltid ungefär 85% bra, men aldrig 100 % utan att jag måste krångla med att justera bilen.

Känns krångligt, har hört att man kan kolla att bilens baklykta är i linje med den som är bredvid men fattar inte helt hur man ska veta det, även om man tittar bakåt. Måste ju finnas något bättre sätt att göra det på??
Björn He 2024-03-28 19:23 ! Citera #
Att parkera är en vanesak, när man väl övningsparkerat en gång så måste man fortsätta öva på det så att man klarar av en sån manöver.
Gäst 2024-03-28 21:09 ! Citera #
Öva 1000 ggr.

Tänk inte att du ska följa ett visst mönster (sväng här, titta så osv) utan få till känslan.

Ärligt nu, hur många gånger har du parkerat? Jag gissar att du har 960 ggr kvar till 1000 :)
Skrjf 2024-03-31 01:13 ! Citera #
Lägg två koner på marker med ca 10cm mellanrum från bilen. Försök backa in och svänga av om och om igen tills du får en känsla av var bilen är. Det är viktigt att inte använda regler och dylikt för att lära sig att parkera. Utan göra det om och om igen för att skapa känsla.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 21:40
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo