Start > Körkortsforum > Får jag köra bil i Cypern

Får jag köra bil i Cypern

Filip 2024-03-19 15:49 ! Citera #
Jag och två vänner ska till Cypern. Kommer ha haft B körkort i 6 månader och undrar om jag får köra där. Min vän har en bil i Cypern som är registrerad där. Får jag köra den? Är 19år och har haft körkort i 6 månader
Gäst 2024-04-01 16:17 ! Citera #
Ja svensk B-körkort gäller i Cypern som EES länder.

Skulle oxå rekommendera ta med båda Pass och Körkortet när du kör bil i Cypern.

Obs! Tänk på att det är vänstertrafik i Cypern.
Björn He 2024-04-01 18:46 ! Citera #
Man ska inte bara komma ihåg vänstertrafik på Cypern utan också att högerregeln gäller trots vänstertrafik, till skillnad från Sverige som tillämpade den spegelvända vänsterregeln under tiden med vänstertrafik (till kl 4.50 på morgonen den 3 sept. 1967); Storbritannien och Irland tillämpar däremot varken vänsterregeln eller högerregeln. Förresten läste jag nånstans att Turkiet som gör anspråk på norra Cypern har planerat att genomföra en eventuell högertrafikomläggning, men för närvarande är det vänstertrafik på Cypern, som är en forna brittisk koloni.

P.S.: Jag tror man är ”supposed” att säga ”på Cypern” och inte ”i Cypern”, liksom att exempelvis Reykjavik är huvudstaden på Island, inte ”i Island”, med hänsyn till att Cypern och Island är öar och någon eller något befinner sig alltid PÅ en ö och inte ”i en ö”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor