Start > Körkortsforum > Får man någonsin tillbaka före…

Får man någonsin tillbaka företrädet?

Gäst 2024-03-17 20:01 ! Citera #
Hej, ska väl börja med att säga att jag aldrig kört upp, är däremot nyfiken på det här med företräde till uppkörningstider.
Vad jag förstått förlorar man företräde om man inte klarat uppkörningen på 2-3 försök, därefter har man lägre prioritet för att hitta tider.
Nu till mina frågor: tappar man mer och mer prioritering ju fler gånger man misslyckas? Alltså har en person som misslyckats 15 gånger samma chans till tider som en person som misslyckats 4 gånger?
Är även nyfiken på hur länge detta gäller? Om någon misslyckas typ 7 gånger, ger upp på körkortet i några år, och sen bestämmer sig hen för att försöka ta körkort, har denna person fortfarande mindre prioritering än personer som aldrig kört upp?
Gäst 2024-03-17 21:12 ! Citera #
Det är väl något som körskolan hittar på och själv bestämmer? Tror inte det finns någon regel för det utan de bestämmer själva baserad på bedömning från din lärare. Du kan alltid boka upp själv när det finns tid på Trafikverket.
Gäst 2024-03-17 21:15 ! Citera #
Gäst 2024-03-17
Det är väl något som körskolan hittar på och själv bestämmer? Tror inte det finns någon regel för det utan de bestämmer själva baserad på bedömning från din lärare. Du kan alltid boka upp själv när det finns tid på Trafikverket.
Då tror du fel, jag vet att det är företräde på Trafikverkets prov, däremot så kan man hitta andra tider som inte har med företrädare att göra, tex tider som släpps samma dag eller avbokade tider som är samma dag
Gäst 2024-03-18 14:25 ! Citera #
Det är sant: kolla då efter tiderna : de släpper nya tider tidigt på morgon och efter lunchen, då är det många som inte klarar teoriprov.
original fråga 2024-03-18 14:43 ! Citera #
Kom på en annan fråga relaterat till detta:
Om man kör upp privat och förlorar företrädet, sedan beställer sig personen för att köra upp via körskolan, får man då tider snabbare eftersom att det är körskolan som har bokat, eller är prioriteringen fortfarande förlorad? Får körskolan samma tider som man hade fått om man bokat körprovet privat, eller har körskolor separata tider?
Gäst 2024-03-18 17:30 ! Citera #
Körskolor har sina egna tider, de kan även boka uppkörning på lördag om det handlar om Stockholm; och så snart de anser att du är klar för uppkörning bokar de tid för dig och varmkörning innan. Så sluta fega: boka uppkörning om du kan köra bil självständigt i 40 minuter, om du inte bli godkänd- det är inte hela världen. Då vet du vad skall du jobba med, glöm inte då att visa uppkörnings protokoll till din trafiklärare.
Gäst 2024-03-18 18:27 ! Citera #
Gäst 2024-03-18
Körskolor har sina egna tider, de kan även boka uppkörning på lördag om det handlar om Stockholm; och så snart de anser att du är klar för uppkörning bokar de tid för dig och varmkörning innan. Så sluta fega: boka uppkörning om du kan köra bil självständigt i 40 minuter, om du inte bli godkänd- det är inte hela världen. Då vet du vad skall du jobba med, glöm inte då att visa uppkörnings protokoll till din trafiklärare.
Uppkörning har jag bokad till 9e april, får dock se om jag ombokar den eller inte då jag inte är tillräckligt bra på att köra just nu ;)
Har 11 lektioner på 40 min bokade tills dess så beror helt enkelt på hur dom går och om förskoleläraren tycker att jag ska avboka efter dessa är genomförda.
Gäst 2024-03-20 11:57 ! Citera #
Körde upp två gånger i juni förra året och hade sen på hösten svårt att hitta nya tider som inte låg flera veckor framåt. Nu när jag tittar igen finns det mängder med tider för mig.
Gäst 2024-03-20 19:32 ! Citera #
Gäst 2024-03-18
Körskolor har sina egna tider, de kan även boka uppkörning på lördag om det handlar om Stockholm; och så snart de anser att du är klar för uppkörning bokar de tid för dig och varmkörning innan. Så sluta fega: boka uppkörning om du kan köra bil självständigt i 40 minuter, om du inte bli godkänd- det är inte hela världen. Då vet du vad skall du jobba med, glöm inte då att visa uppkörnings protokoll till din trafiklärare.
Trafikverket släpper 50% prov till trafikskolor och 50% prov till privatpersoner som bokar in prov med Trafikverkets bil. Vissa lördag läggs det ut prov, då öppnas det till de som behöver, det kan vara så att en inspektör har blivit sjuk och den kanske hade 9st körprov från trafikskola som ställdes in, ja då bokas dom proven om och trafikskolorna får 9 prov på helgen. Men om det bara är för att förkorta provtider, då släpps det 50 % privata prov och 50% trafikskoleprov på lördagen

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov