Start > Körkortsforum > Ni som inte kan köra privat hu…

Ni som inte kan köra privat hur tog ni körkortet?

Gäst 2024-03-17 01:44 ! Citera #
Jag o min mamma kom till Sverige när jag var 16 och levd länge under existens minimum. Att ha en bil eller körkort var något vi aldrig vågade drömma om. Nu har jag fått ett jobb och pengar för körkortet men det känns som att jag behöver spendera hela mitt livs sparande till kortkortet. Har haft över 20 dubbel lektioner men känns inte som att jag kan köra på riktigt och precis kuggat min uppkörning. Läser jag tips från folk på detta forum så brukar man säga att öva med föräldrar i flera månader men jag har inte den möjligheten. Körskolan har bara tider på vanliga arbetstider och jag kan inte längre lämna arbetet mitt på dagen för att övningsköra. Min chef är lite irriterad och jag är rädd att förlora jobbet. Vill bara ge upp allting i livet.
Gäst 2024-03-17 10:18 ! Citera #
Gör en plan: läs teoribuken och gör körkortstester fram och tillbaka, offra hela din fritid på körkorsteori. Titta på app och YouTube filmer : uppkörning, trafiklärare kör och berettar osv. Kör du manuellväxel? Byta mot automat! Du kan lira dig manuell lite senare efter att du har fått din automatbil körkort. Ta någon körlektion då och då for att inte tappa det som du har redan lärt dig, säg till trafiklärare vad vill du öva, men öva gärna backa runt hörnet, fikparkera, backparkera och parkera med nosen fram, landsvägskörning med sväng. Lär dig säkerhetskontroll via filmer. Boka en intensivkurs minst 2 veckor i någon liten stan, då är det viktigt att du kan redan backa runt hornet och parkera. Du kommer då lägga mer tid på de uppkörningsruttorna och de inspektörerna på landet alltid vill ha backa runt hornet, landsväg med sväng och parkering.
Gäst 2024-03-17 10:45 ! Citera #
Har redan klarat teori och kan köra bra men inte perfekt. Teknik och manövreringen är det inga problem men själva körningen planering, hastighet anpassning osv.. Det kommer jag aldrig bli bra på med endast körlektioner.
Gäst 2024-03-17 11:32 ! Citera #
Titta då på mikrofilmer här på körkortonline, här finns diverse moment. Teori tänderar att falla i glömskan om man inte repeterar. Titta på filmer YouTube ”uppkörning”, spola fram och tillbacka för att läsa skilter; träna med din trafiklärare motorväg och stadskörning om du tycker att det är ditt akilleshäl. Bara fortsätt att träna.
Gäst 2024-03-17 11:33 ! Citera #
Håller dock med personen som gav dig första svaret! Om du inte har tid och råd att köra lektioner hela tiden så hade jag kollat på maaasssa videos på youtube där dom går igenom de delar av körningen som du har svårt för. Finns massa bra kanaler, Trafiko, sunne Trafikskola, eller kanske någon brittisk kanal om körkort. Utöver det kan man även kolla på videos om vad dom kollar efter på uppkörningen, finns videos där föredetta inspektörer förklarar vad dom tittar efter och hur dom tänker under uppkörningar (tror det var på trafikos youtube kanal). Ta någon enstaka lektion då och då, och försök istället satsa på körkort lite längre fram när du kanske hunnit spara ihop lite mer pengar eller har mer fritid.
Gäst 2024-03-17 12:56 ! Citera #
Tack för era tips. Känns betryggande att veta det är möjligt! Min körlärare tycker jag är nära men inners inne tror jag inte riktig på mig själv.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest